Högt laddtryck volvo 940 ltt

ExtremeBoost
5 februari 2011 · 312 Inlägg

Ltt laddar ca 0,3 bar
Ftt laddar 0,65
Ftt+ laddar 0,9
Om stången som går till wg är gängad så är den från en FTT och laddar runt 0,65

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Luckard
5 februari 2011 · 243 Inlägg

Swemil93 skrev:
Wastegaten är den "ventil" som styr avgaserna förbi turbon vid högt laddtryck
(vad som är "högt laddtryck" beror på tryckklockans inställning).
Många gånger kallar man hela paketet (wastegate, tryckklocka, staget) för just wastegate.

Tryckklockan styr wastegaten i detta fall eftersom de är intern wastegate vi snackar om, men hade de varit en extern wastegate så hade vi inte haft någon tryckklocka. smile

Kort sagt, wastegate och tryckklocka är inte samma sak.

Wastegaten är väl den ventilen som styr avgaserna förbi avgasimpellern vid lägre laddtryck?!?
för den stänger ju mer och mer ju högre ladd du har för att avgaserna ska kommer mer direkt inpå avgasimpellern för att öka laddtryck? doc så är ju inte ventilen helt stängd för då skulle väl laddet skena iväg som aldrig förr. rätta mig om jag har fel, men för mig känns mer rätt att wastegaten släpper förbi avgaserna på lägre ladd för att inte ladda fullt hela tiden?

Senast redigerat av V40Lundberg (5 februari 2011)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
aF
5 februari 2011 · 357 Inlägg

V40Lundberg skrev:

Swemil93 skrev:
Wastegaten är den "ventil" som styr avgaserna förbi turbon vid högt laddtryck
(vad som är "högt laddtryck" beror på tryckklockans inställning).
Många gånger kallar man hela paketet (wastegate, tryckklocka, staget) för just wastegate.

Tryckklockan styr wastegaten i detta fall eftersom de är intern wastegate vi snackar om, men hade de varit en extern wastegate så hade vi inte haft någon tryckklocka. smile

Kort sagt, wastegate och tryckklocka är inte samma sak.

Wastegaten är väl den ventilen som styr avgaserna förbi avgasimpellern vid lägre laddtryck?!?
för den stänger ju mer och mer ju högre ladd du har för att avgaserna ska kommer mer direkt inpå avgasimpellern för att öka laddtryck? doc så är ju inte ventilen helt stängd för då skulle väl laddet skena iväg som aldrig förr. rätta mig om jag har fel, men för mig känns mer rätt att wastegaten släpper förbi avgaserna på lägre ladd för att inte ladda fullt hela tiden?

Enkelt förklarat:
Wastegaten öppnas när laddtrycket blir tillräckligt högt för att trycka på membranet i tryckklockan som då trycker på staget som öppnar wastegaten som släpper ut avgaserna.

Swemil93
5 februari 2011 · 429 Inlägg

Den öppnas ju på högre varv för att förhindra för högt laddtryck, på låga varv så vill du ju snurra igång turbon, och då går jualla avgaser igenom den.
Men på högre så blir de ju mer tryck än va motorn klarar av och då leder man runt avgaserna förbi turbon via wastegaten smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Luckard
6 februari 2011 · 243 Inlägg

Swemil93 skrev:
Den öppnas ju på högre varv för att förhindra för högt laddtryck, på låga varv så vill du ju snurra igång turbon, och då går jualla avgaser igenom den.
Men på högre så blir de ju mer tryck än va motorn klarar av och då leder man runt avgaserna förbi turbon via wastegaten smile

jo menar ju så klart att den åker in igen för att bygga upp trycket, aja
för mig låter de som de ni säger är tvärt emot som de ska vara men är de så de ska vara så är de ju de.
men kopplar inte i mitt huve ändå tongue

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Swemil93
6 februari 2011 · 429 Inlägg

Vi menar nog samma sak men tänker oss de på olika vis smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Luckard
7 februari 2011 · 243 Inlägg

Swemil93 skrev:
Vi menar nog samma sak men tänker oss de på olika vis smile

kan vara så tongue

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
_patrik-j_
15 februari 2011 · 17 Inlägg

Rickardj skrev:
annars kan du ju gänga ut wg 1,5 varv eller så, 0,5 varv på gängen gör ca 0,1, men om du har en fk så är de nog ingen fara att ladda 0,5, du märker ju om den spikar!

Vad menar du med att gänga ut wg:n ? menar du att sjustera trycklockan?
för det går ju inte har ingen ställbar tryckklocka.

Swemil93
16 februari 2011 · 429 Inlägg

_patrik-j_ skrev:

Rickardj skrev:
annars kan du ju gänga ut wg 1,5 varv eller så, 0,5 varv på gängen gör ca 0,1, men om du har en fk så är de nog ingen fara att ladda 0,5, du märker ju om den spikar!

Vad menar du med att gänga ut wg:n ? menar du att sjustera trycklockan?
för det går ju inte har ingen ställbar tryckklocka.

Eftersom du inte har ställbart så går inte det, precis som du sa.

Volvo V70 "D5" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang