5213
Sök

sprucket tändstift

Wheel whore
215 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Hur vanligt är de att tänstift spricker?..Detta har hänt mig sad.Både keramiken och volframpinnen har trillat ner i 3ans cylinder på Passaten.Så de blir å bygga ny motor till den smile om man bara hadde pengar sad..

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
28 december 2006
å fy fan... måste kännas trögt å behöva bygga ny motor för en sån skitsak som ett stift??
ä de inte du som har haft massa problem me din passat?? elle har jag inbildat mej???

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Drifttekniker
224 Inlägg
28 december 2006
Det hände oss också på våran 200sx s14, där hade kolven tagit skada, kolvringarna nypt fast och det såg inte jätte fint ut. Men keramiken sitter ju på"fel sida" om stiftet så det hade inte strillat ner...
Det beror ju sannolikt på att stiftet har blivit för varmt. Viktigt att kolla tändning och bränsle !

Wheel whore
215 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
speedfreak racing skrev:
å fy fan... måste kännas trögt å behöva bygga ny motor för en sån skitsak som ett stift??
ä de inte du som har haft massa problem me din passat?? elle har jag inbildat mej???

Jotack de är jag de sad..Har laggt ut ungefär 1½ gång bilens inköp på den.Vetinteriktigt vad jag inte har varit å skruvat på sad som den står nu å nu kommer de ju bli enumer.Men jag har hittat en motor som jag tror jag köper å bygger brevid.Men jag ska plockaur den jag har i först innan jag kör den till uppstälningsgaraget så man kan skruva lite hemma i garaget.

Drifttekniker
224 Inlägg
28 december 2006
Men hur mår motorn nu? Låter den illa eller?

Wheel whore
215 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Vågar inte starta den igen.Men den gick på 3 och knacka som f*n så jag slog av.Nu är ventilkåpan avplockad och cyliner 1 och 2 fylda med olja som låg vis dtiffter för packningen till ventikåpan va dålig där..

429 Inlägg
28 december 2006
Tråkigt när sånt händer...
Är bilen chippad och sånt? höjt laddtryck? Har den spikat?

Om tändstiftet blir för varmt så brukar den smälta.

Wheel whore
215 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Jag har inte en aning om vad som är gjort med bilen.

2 652 Inlägg
28 december 2006
jag har vart med o samma sak . dock var de ingen skada skedd

Supraman
2 300 Inlägg
28 december 2006
Detta kan ofta hända om man har fått in vatten i tändstiftsbrunnarna.
När motorn blir varm så kokar vattnet och det tål inte keramiken som då spricker.
Så blås rent varje gång ni har gjort motortvätt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök