Missljus i framvagn Volvo v70 2,5t -05

SafetyCar
11 maj 2011 · 403 Inlägg

Tja, för ett tag sedan började det slå/ smälla i framvagnen på vänster sida.
Hörs när man bromsar framåt eller bakåt, kommer ibland när man kör över farthinder.

Fått tips på att de kan vara splinsen mellan driven å hjulagret. Eller staget vid fjäderbenet.

Tacksam för alla svar. Vill inte byta massa delar i onödan.

Mvh Joel

Michael Hjalmar
11 maj 2011 · 90 Inlägg

jag hade liknande fel på min förra v70, då var det fjäderbenslagret som var slut. yttrade sig på ungefär samma sätt som du beskriver. men va fan, gör som jag, byt ut allting, så blir det nytt wink

Dodge Charger "Christine" (2008)
SafetyCar
11 maj 2011 · 403 Inlägg

Satt framför hjulet lätt frugan köra fram å tillbaka. Å ljudet kom bakifrån fälgen

FLindgren
11 maj 2011 · 5 089 Inlägg

länkarmsbussningar, fjäderlagrningen eller k-stagen. finns inte så mycket mer som kan låta;p

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
SafetyCar
11 maj 2011 · 403 Inlägg

FLindgren skrev:
länkarmsbussningar, fjäderlagrningen eller k-stagen. finns inte så mycket mer som kan låta;p

vi har bytt länkarmarna redan.

Michael Hjalmar
11 maj 2011 · 90 Inlägg

kulleden kanske?

Dodge Charger "Christine" (2008)
F4S4N CAD-konstruktör
12 maj 2011 · 1 392 Inlägg

Är det inte krängningsstaget så är det till 99% säkerhet dämparen som låter. Antingen fjäderbenslagret eller så har du läckage i dämparen vilket du ser enkelt genom att bara kika på den. Kan höras om du gungar bilen upp och ner lite för hand. Känn på krängningsstaget annars. Känns lätt om det glappar. Inga problem att byta.

Har själv dämparläckage på min S60. Även där vänster fram. Det "klonkar" när man stannar, över gupp osv.

Några splines kan jag garantera att det inte är iaf!

Mvh

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
spokenratt
13 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Klonkar det är det säkert något av det som skrivits, fjäderbenslagringen, dämparen som är kass eller k-staget.
Annars är ett "klickande eller knäppande" ljud också vanligt på våra, men mitt lät endast vid gas och gassläpp. Då kan det vara bulten som sitter mitt i hjulet, ingen aning om vad den heter.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
SafetyCar
13 maj 2011 · 403 Inlägg

Civilarn skrev:
kulleden kanske?

Inget som BP kunde se...

SafetyCar
13 maj 2011 · 403 Inlägg

F4S4N skrev:
Är det inte krängningsstaget så är det till 99% säkerhet dämparen som låter. Antingen fjäderbenslagret eller så har du läckage i dämparen vilket du ser enkelt genom att bara kika på den. Kan höras om du gungar bilen upp och ner lite för hand. Känn på krängningsstaget annars. Känns lätt om det glappar. Inga problem att byta.

Har själv dämparläckage på min S60. Även där vänster fram. Det "klonkar" när man stannar, över gupp osv.

Några splines kan jag garantera att det inte är iaf!

Mvh

Ingen synlig läcka eller missljud när man gungar bilen.
Skulle mera säga att de smäller.
BP-killen sa inget när han kollade å hittade inget synligt.

SafetyCar
13 maj 2011 · 403 Inlägg

spokenratt skrev:
Klonkar det är det säkert något av det som skrivits, fjäderbenslagringen, dämparen som är kass eller k-staget.
Annars är ett "klickande eller knäppande" ljud också vanligt på våra, men mitt lät endast vid gas och gassläpp. Då kan det vara bulten som sitter mitt i hjulet, ingen aning om vad den heter.

Annars får man leva med det...

spokenratt
13 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Har du bytt dämpare? Lyfter man på plastlocket så kan man "spänna" dämpare.. säkert någon som kan förklara bättre..?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1292927

Märkte locken med röda ringar..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
SafetyCar
13 maj 2011 · 403 Inlägg

spokenratt skrev:
Har du bytt dämpare? Lyfter man på plastlocket så kan man "spänna" dämpare.. säkert någon som kan förklara bättre..?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1292927

Märkte locken med röda ringar..

Tack, ska kolla det i helgen:D
Riktigt bra att ha någon att prata fel med.

spokenratt
13 maj 2011 · 3 860 Inlägg

SafetyCar skrev:

spokenratt skrev:
Har du bytt dämpare? Lyfter man på plastlocket så kan man "spänna" dämpare.. säkert någon som kan förklara bättre..?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1292927

Märkte locken med röda ringar..

Tack, ska kolla det i helgen:D
Riktigt bra att ha någon att prata fel med.

När jag bytte dämpare på min så spännde vi inte tillräckligt hårt på vänster sida, och det klonkade som fan vid gupp, tog av plastlocket och spänne och det försvann, är något med att stötdämparen kan röra sig invändigt tror jag så kolla det!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
F4S4N CAD-konstruktör
14 maj 2011 · 1 392 Inlägg

SafetyCar skrev:

F4S4N skrev:
Är det inte krängningsstaget så är det till 99% säkerhet dämparen som låter. Antingen fjäderbenslagret eller så har du läckage i dämparen vilket du ser enkelt genom att bara kika på den. Kan höras om du gungar bilen upp och ner lite för hand. Känn på krängningsstaget annars. Känns lätt om det glappar. Inga problem att byta.

Har själv dämparläckage på min S60. Även där vänster fram. Det "klonkar" när man stannar, över gupp osv.

Några splines kan jag garantera att det inte är iaf!

Mvh

Ingen synlig läcka eller missljud när man gungar bilen.
Skulle mera säga att de smäller.
BP-killen sa inget när han kollade å hittade inget synligt.

Sitter ju ett lager och en fjäderbussning till framdämparna.

http://www.skruvat.se/Fjaderbussning-P12164.aspx

http://www.skruvat.se/Fjaderbenslager-P12459.aspx

Där har du dem. Inte helt ovanligt att dessa går sönder och ger ljud ifrån sig. Ljudet kommer oftast när trycket mot dämparen släpper och den pressas ut helt. Alltså efter gupp när framvagnen "lyfter" som mest eller om man bromsar in och precis när man stannar då bilen "gungar tillbaka" och dämparn pressar ut helt. smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
SafetyCar
24 maj 2011 · 403 Inlägg

Felen hittade.
Båda de nya länkarmarna är dåliga, styrlederna å k-stagen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang