Diffa bakaxel på 142.

svempus
15 mars 2010 · 409 Inlägg

Pan skrev:

opela skrev:
VADÅ diffa, du svetsar ju så att inte diffen ska diffa, mycket fjortis varning på det här forumet....

Har tagits upp otaliga gånger alla pratar ju omvänt här ! Differentialen på bilden är ju odiffad! Stämmer som du säger smile

diffa = differans = skillnad = hjulen kan snurra olika fort.

odiffad = ingen differans = ingen skillnad = Båda hjulen snurrar lika fort = svetsdiff och spole.

Mvh

de jag fick lära mig i plugget var när man diffar så roterar hjulen lika fort och när man inte diffar kan hjulen rotera med olika hastighet. lite ot  jag vet är att man inte kan svänga med en bondtraktor som är diffad går rakt fram hur mycket man än svänger på ratten....

Senast redigerat av svempus (15 mars 2010)

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Bensinskallen P o r s c h e
15 mars 2010 · 1 700 Inlägg

A för att förtydliga då :

Diffa är som tidigare skrivit en förkortning på "svetsdiff", "aga-diff", kanske t.o.m. "diffspärr".

Alltså är det vanligt för folk att man säger att man åker "diffat", man har "diffat bakaxeln", de "diffar" när man börnar.

MEN som tidigare också skrivit är det förstås fel för EGENTLIGEN kommer "ordet" "diff" från differential. Ordet diff är alltså en vanlig benämning på differential och en differential är ett samlingsord för klumpen i bakaxeln och i regel så fördelar den kraften. En diff och en svetsdiff kan vara samma sak men i grund och botten är en diff en diff som göra att hjulen kan snurra olika fort...


Ah nu vet ni wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
PH_
15 mars 2010 · 310 Inlägg

Herregud, snacka om att göra en höna av en fjäder.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Pan
15 mars 2010 ·

PH_ skrev:
Herregud, snacka om att göra en höna av en fjäder.

Är det inte det ett forum är till för? Det enda man gör på Garaget är ju att tjafsa, bråka och spekulera i vilken bil som är bäst Volvo eller Saab. Frågar man när man har något fel på bilen har ju inte en käft en aning wink

F_Miller Bärgarinnan!
15 mars 2010 · 81 Inlägg

detta ballade väl ur lite väl?? han undrar ju uppenbart vilka drev som ska svetsas (ja han frågade ju det sen)  det var ju inte en ordlista han var ute efter...

Volvo S60 2,4 T "Äss äxx tin" (2001)
Volvo V70 "Räser70" (1998)
mangedif Snäll pöjk
26 augusti 2010 · 703 Inlägg

opela skrev:
VADÅ diffa, du svetsar ju så att inte diffen ska diffa, mycket fjortis varning på det här forumet....

Sjukt onödigt... Den dumaste på detta forum va troligtvis du som inte fattade vad han menade, eller också gjorde du det då du gav en så fin förklaring till vad diffa är, varför då ens kommentera det om du nu förstod vad han menade?
Blir irriterad på folk som klicka sig runt och leker ordpoliser som tidigare talare sagt!

Ack vet jag förgasarmotorer!
giggiz
17 juni 2011 · 8 Inlägg

lite sent att komentera men aja

om man säger att bilen diffbromsar gôtt då
det måste väl vara rätt hos båda parter wink

Giggiz Här För Att Stanna!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang