5354
Sök

HJÄLP Länkarms/subframe bult sitter löst..och går inte att få bort :((( *Fixat*

714 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Hej för nån vecka sen börja jag höra ett klonkande i framvagnen..så igår hissade jag upp bilen och såg då att en bult som håller fast länkarmen och subramen sitter helt löst mad det hade kunnat sluta illa..aja iaf det händer ingenting när jag skruvar på den ???? den snurrar runt bara och man kan trycka in den 1 cm ca fram och tillbaka..jag undrar om det är nån dit svetsad gänga i balken, som bulten går in i som kan ha släppt ? hur fan gör man då ? sad(( eller är det gängat i balken ? förstår inte hur fan den kan sitta fast men ändå vara helt lös
Senast redigerat av Nurminen_ (7 juli 2011)

714 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
nehepp ingen som vet..då ser jag den ända lösningen är att kapa upp golvet från kupen..borde ju funka

Fri fart för ett fritt folk!
15 030 Inlägg
7 juli 2011
eller från sidan något sätt måste man komma in där..fast någon måste varit där och skruvat från början den hoppar inte loss av sig själv

Kör fort så hinner inget hända...

714 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
men man hör när man drar den framochtillbaka att det låter metal mot metal..jag TROR att det sitter en mutter där inne som är fast svetsad..så har svetsen släppt därav att den inte vill komma ut trots att den är helt lös. nää ingen har vart där å skruvat..har den i garage =P men jag har därimot bytt växellåda 2 ggr och haft ner subframen flera ggr...från sidan går inte hmm får kapa upp en liten 4kant i kupen..tur jag kan svetsa iaf smile

714 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Så nu har jag fixat det ! jag rev ut mattjäveln och hämtade en 8kg brandsläckare och började kapa ur en liten 4kant i golvet..och träffade rätt direkt...där under golvet var det som jag sa, en rund mutter hade släppt från sina svets fogar..så jag kapade av den fula jäveln..och satte dit en ny bult med bricka och loctite :-]] och ja just det glappet försvann :-)

Forummoderator
26 617 Inlägg
7 juli 2011
Alltså..seriöst..kapade du upp golvet för att nå den?
Gick det verkligen inte på nåt annat sätt?
Hur ska du göra med hålet i golvet nu då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

229 Inlägg
7 juli 2011
Han lär ju laga det med glasspinnar och eltejp.

Hur skulle han annars kommit åt muttern som va lös inuti ett stängt utrymme? och han skriver ju att han kan svetsa så han lär ju antagligen svetsa igen hålet, hallå eller?

714 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
AirOne skrev:

Nej det gick inte på något annat sett..det är bara att svetsa på plåtbiten nu och på med underredsmassa så blir det kanon ! smile

714 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Frallam skrev:
Han lär ju laga det med glasspinnar och eltejp.

Hur skulle han annars kommit åt muttern som va lös inuti ett stängt utrymme? och han skriver ju att han kan svetsa så han lär ju antagligen svetsa igen hålet, hallå eller?

Ja precis muttern var inne i ett "rum" under golvet yikes det är inge problem att svetsa igen :-]

Forummoderator
26 617 Inlägg
7 juli 2011
Nurminen_ skrev:
AirOne skrev:

Nej det gick inte på något annat sett..det är bara att svetsa på plåtbiten nu och på med underredsmassa så blir det kanon ! smile

Det kan ju omöjligt vara meningen att man ska vara tvungen att skära upp golvet för att åtgärda ett dylikt problem?
Men..bra det blev fixat i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

714 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Nurminen_ skrev:
AirOne skrev:

Det kan ju omöjligt vara meningen att man ska vara tvungen att skära upp golvet för att åtgärda ett dylikt problem?
Men..bra det blev fixat i alla fall..

Det är nog inte meningen att den muttern ska släppa heller..jag har då aldrig varit med om det. Och nej man kommer inte in där utan att kapa...det går ju att plocka ner subframen borra ur bulten sen svetsa igen hålet, sen borra upp och gänga nya gängor...men då var det 100ggr lättare som jag gorde smile

Sök