Höja bilen (Audi A5)

onurxx
28 juli 2011 · 114 Inlägg

Hejsan!

Jag vill höja min bil då jag ska åka utomlands och kommer att ha väldigt mycket bagage. Bak däcken tar i skärmen när det är för mycket last och 4 pers i bilen. Bilen är sänkt 35mm med H&R fjädrar. Jag undrar om jag kan höja bilen 5-10mm utan att göra några större ingrepp.

Tacksam för svar!

Senast redigerat av te_wik (28 juli 2011)

Frosted
28 juli 2011 · 1 878 Inlägg

http://www.carlab.se/shop/gummiklossar- … 4152p.html

Nåt i stil med det? borde hindra lite fjädringsväg iallafall.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
onurxx
28 juli 2011 · 114 Inlägg

Frozen1985 skrev:
http://www.carlab.se/shop/gummiklossar-till-fjadrar-164152p.html

Nåt i stil med det? borde hindra lite fjädringsväg iallafall.

Hm, ser inte så dumt ut och ser ganska lätt ut att fixa.. Kan ju alltid ta bort dom efter resan men tror du inte dom hoppar ur fjädrarna? Och hur tror du det skulle bli? Kanske bäst att byta till fjädrar man kan sänka och höja fast det kanske blir dyrt?

Frosted
28 juli 2011 · 1 878 Inlägg

onurxx skrev:

Frozen1985 skrev:
http://www.carlab.se/shop/gummiklossar-till-fjadrar-164152p.html

Nåt i stil med det? borde hindra lite fjädringsväg iallafall.

Hm, ser inte så dumt ut och ser ganska lätt ut att fixa.. Kan ju alltid ta bort dom efter resan men tror du inte dom hoppar ur fjädrarna? Och hur tror du det skulle bli? Kanske bäst att byta till fjädrar man kan sänka och höja fast det kanske blir dyrt?

Vågar faktiskt inte svara på hur mycket det hindrar i fjädringsväg, det var juh 6st i ett kit, dem kanske är 1,5-2cm styck. sen beror det på hur hårda dem är, Sen borde dem inte ramla bort då man sätter dem i spåren och drar runt dem till dem fastnar.

annars fanns det några till här: http://www.carlab.se/shop/bumper-stop-28713c1.html
där det står lite mått på det hela.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
angr1ff SlaktareN
28 juli 2011 · 51 Inlägg

onurxx skrev:

Frozen1985 skrev:
http://www.carlab.se/shop/gummiklossar-till-fjadrar-164152p.html

Nåt i stil med det? borde hindra lite fjädringsväg iallafall.

Hm, ser inte så dumt ut och ser ganska lätt ut att fixa.. Kan ju alltid ta bort dom efter resan men tror du inte dom hoppar ur fjädrarna? Och hur tror du det skulle bli? Kanske bäst att byta till fjädrar man kan sänka och höja fast det kanske blir dyrt?

Finns även på biltema 50kr för ett pkt om 6st gummibitar, har själv använt dem och de fungerar. Nej inte så länge du belastning på dem, sen är de rättså svåra att få in mellan fjädrarna, så nej jag tror inte att de hoppar ut om det är trögt och tight att få in dem.

Ja att byta till luft dämpare kostar en hel förmögenhet skulle jag tror, polaren har nivåreglerade dämpare tror jag det heter original på sin 760, och en sån dämpare kostar ny 2600kr stycket.

onurxx
28 juli 2011 · 114 Inlägg

angr1ff skrev:

onurxx skrev:

Frozen1985 skrev:
http://www.carlab.se/shop/gummiklossar-till-fjadrar-164152p.html

Nåt i stil med det? borde hindra lite fjädringsväg iallafall.

Hm, ser inte så dumt ut och ser ganska lätt ut att fixa.. Kan ju alltid ta bort dom efter resan men tror du inte dom hoppar ur fjädrarna? Och hur tror du det skulle bli? Kanske bäst att byta till fjädrar man kan sänka och höja fast det kanske blir dyrt?

Finns även på biltema 50kr för ett pkt om 6st gummibitar, har själv använt dem och de fungerar. Nej inte så länge du belastning på dem, sen är de rättså svåra att få in mellan fjädrarna, så nej jag tror inte att de hoppar ut om det är trögt och tight att få in dem.

Ja att byta till luft dämpare kostar en hel förmögenhet skulle jag tror, polaren har nivåreglerade dämpare tror jag det heter original på sin 760, och en sån dämpare kostar ny 2600kr stycket.

Mina fjädrar kostade 6000:- så vill helst inte byta ut dom men skulle göra det om det fanns typ höj och sänkningsbar fjädrar för liknande priser. Hur tror ni dem där klossarna eller liknande är med komforten? Tror ni dem skulle förstöra komforten i bilen. Vill bara höja bak delen eftersom det är där det tar i med mycket last. Vad finns mer att göra? Vill ha många tips sen ta det som låter bäst och självklart inte för dyrt.

te_wik Forummoderator
28 juli 2011 · 12 813 Inlägg

Vilken bil gäller det? Audin? Ändra din rubrik på tråden så den innehåller bilmodell så slipper du få tråden låst.


Mvh Tommy, Moderator

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
onurxx
28 juli 2011 · 114 Inlägg

te_wik skrev:
Vilken bil gäller det? Audin? Ändra din rubrik på tråden så den innehåller bilmodell så slipper du få tråden låst.


Mvh Tommy, Moderator

Hej! Vet inte hur man ändrar, hittar ingenstans att ändra men yes. Det är angående Audin. Jag ringde till bilmodecenter och dem sa att jag skulle dra in mina spacers med ca 10mm så är det lugnt. Har spacers där bak på 35mm.

te_wik Forummoderator
28 juli 2011 · 12 813 Inlägg

onurxx skrev:

te_wik skrev:
Vilken bil gäller det? Audin? Ändra din rubrik på tråden så den innehåller bilmodell så slipper du få tråden låst.


Mvh Tommy, Moderator

Hej! Vet inte hur man ändrar, hittar ingenstans att ändra men yes. Det är angående Audin.

Du klickar på redigera nere i högra hörnet av ditt första inlägg. Fixade det åt dig nu iaf.



onurxx skrev:
Jag ringde till bilmodecenter och dem sa att jag skulle dra in mina spacers med ca 10mm så är det lugnt. Har spacers där bak på 35mm.

Det är ju perfekt ifall du kan fixa det så lätt! smile




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
angr1ff SlaktareN
28 juli 2011 · 51 Inlägg

onurxx skrev:

angr1ff skrev:

onurxx skrev:

Hm, ser inte så dumt ut och ser ganska lätt ut att fixa.. Kan ju alltid ta bort dom efter resan men tror du inte dom hoppar ur fjädrarna? Och hur tror du det skulle bli? Kanske bäst att byta till fjädrar man kan sänka och höja fast det kanske blir dyrt?

Finns även på biltema 50kr för ett pkt om 6st gummibitar, har själv använt dem och de fungerar. Nej inte så länge du belastning på dem, sen är de rättså svåra att få in mellan fjädrarna, så nej jag tror inte att de hoppar ut om det är trögt och tight att få in dem.

Ja att byta till luft dämpare kostar en hel förmögenhet skulle jag tror, polaren har nivåreglerade dämpare tror jag det heter original på sin 760, och en sån dämpare kostar ny 2600kr stycket.

Mina fjädrar kostade 6000:- så vill helst inte byta ut dom men skulle göra det om det fanns typ höj och sänkningsbar fjädrar för liknande priser. Hur tror ni dem där klossarna eller liknande är med komforten? Tror ni dem skulle förstöra komforten i bilen. Vill bara höja bak delen eftersom det är där det tar i med mycket last. Vad finns mer att göra? Vill ha många tips sen ta det som låter bäst och självklart inte för dyrt.

Nej du fördärvar ingen komfort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang