1994
Sök

Söker 8'' basar med hög känslighet!

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
I dessa högtalare har du bara ett filter till diskanten.
Basarna spelar ut hela sin känslighet.. -2000hz

Ja, och då borde väl baskanalen vara bra att köra basarna på, så man får ner det.. eller? neutral

Nu är jag helt lost.

Men till mina monacor nu så har jag ett separat delningsfilter/lågpassfilter som jag kör mellan högtalare->slutsteg för att få bort allt mellanregister och diskantljud. Borde det inte gå att göra likadant här - brygga den 3e kanalen till 170W och sen köra filtret där vidare till de två basarna? Eller varför ska jag inte använda den kanalen?

Förklara som för en 12åring, är helt lost.

21 761 Inlägg
28 juli 2011
Det går inte att använda baskanalen hos CA30 eftersom lågpassfiltret bara går upp till 120 Hz, vilket gör att ljudbilden får "ett hål" mellan 120-2000 Hz. Av den anledningen måste kanal A+B användas för att få ut alla frekvenser. smile

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det går inte att använda baskanalen hos CA30 eftersom lågpassfiltret bara går upp till 120 Hz, vilket gör att ljudbilden får "ett hål" mellan 120-2000 Hz. Av den anledningen måste kanal A+B användas för att få ut alla frekvenser. smile

Jag förstår verkligen inte.

Är det inte de låga frekvenserna man är ute efter när basen spelar? Eller..?

Ge mig gärna lite exempel så man lär sig det här, i grova drag:
Bas 19-500hz
Mellanregister 500-2500
Diskant 2500+

om du förstår hur jag menar. För den är väl en baskanal av den anledningen att basen ska sitta där? Jag är verkligen helt väck just nu, haha! tongue

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 juli 2011
Det finns inget mellanregister på dessa högtalare. "basarna" fungerar något som ett bredbandselement och spelar mellan 30-2000 då horndiskanten spelar från 2000 och uppåt. Därför kan du inte använda baskanalen då den bryter vid 120hz. Allt mellan 120hz och 2000 försvinner.

21 761 Inlägg
28 juli 2011
Ja, just så. Steget skickar inte ut frekvenser över 120 Hz på baskanalen, då kan ju inte basen återge högre frekvenser fastän den egentligen ska kunna det. smile

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
Det finns inget mellanregister på dessa högtalare. "basarna" fungerar något som ett bredbandselement och spelar mellan 30-2000 då horndiskanten spelar från 2000 och uppåt. Därför kan du inte använda baskanalen då den bryter vid 120hz. Allt mellan 120hz och 2000 försvinner.

Nu är jag med lite bättre här smile  Tack för klargörandet!

Jag har även ett denversteg liggandes, detta: http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=prod … tnr=160046

Tror du det funkar att driva med? Då har jag 4 kanaler som jag kan använda, och kan då även använda mitt externa lågpassfilter som jag gör nu, för lågpassfiltret i det steget är verkligen förfärligt dåligt.

21 761 Inlägg
28 juli 2011
Ja, det steget funkar. Du ställer filterbrytaren i läge "FULL" så kommer det att fungera. smile

Lågpassfiltret i Denversteget bryter vid 250 Hz, inte speciellt mycket högre än CA30 alltså. Då får du ett hum om hur det skulle låta med baskanalen hos CA30.
Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2011)

2 035 Inlägg
28 juli 2011
McNoodle skrev:
Drönirettab skrev:

Jag förstår verkligen inte.

Är det inte de låga frekvenserna man är ute efter när basen spelar? Eller..?

Ge mig gärna lite exempel så man lär sig det här, i grova drag:
Bas 19-500hz
Mellanregister 500-2500
Diskant 2500+

om du förstår hur jag menar. För den är väl en baskanal av den anledningen att basen ska sitta där? Jag är verkligen helt väck just nu, haha! tongue

Oj det finns ju sub bas mid fundament mellanregister osv osv.

ja basen ska väl kopplas in på baskanalen. finns ju fömodligen ett lågpassfilter på dem kanalerna.

Biljudsveteran sen 1984!

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, det steget funkar. Du ställer filterbrytaren i läge "FULL" så kommer det att fungera. smile

Då ska vi spä på ännu mer här nu och kolla lite.. om jag kör på de två nya proaudio-basar, och det hornet. Tror du steget orkar driva även mina gamla Monacor spp-200 basar..? Hade varit überfett om det gick, för isåfall kan jag bara bygga två externa lådor till dessa två nya som man kan koppla in vid behov.

Sen strömförbrukningen är ju en annan femma. Har gjort så man kan köra på 230V om man har uttag, men annars kör jag på 85ah fritidsbatteri, så får väl köpa ett till, haha!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 juli 2011
Jag tror faktist om jag skulle bygga något sådanlikt skulle jag nog använda mig av 4st 6.5" eller 5.25".

Visst blir det bra om du bygger såhär också.. men det blir ju som att ta med en golvhögtalare!

Lättare att bygga med 4st koaxialer i rad, sätta slutsteg bakpå, ev trafo/laddare. Sen bara ett handtag ovanpå och bära batteriet brevid... Men det är ju som sagt jag det smile

Och som svar på din fråga. Skulle inte bygga några sidolådor av dem. Högtalarn behöver all effekt den kan få ur steget.
Senast redigerat av Nitromast (28 juli 2011)

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
Jag tror faktist om jag skulle bygga något sådanlikt skulle jag nog använda mig av 4st 6.5" eller 5.25".

Visst blir det bra om du bygger såhär också.. men det blir ju som att ta med en golvhögtalare!

Lättare att bygga med 4st koaxialer i rad, sätta slutsteg bakpå, ev trafo/laddare. Sen bara ett handtag ovanpå och bära batteriet brevid... Men det är ju som sagt jag det smile

Och som svar på din fråga. Skulle inte bygga några sidolådor av dem. Högtalarn behöver all effekt den kan få ur steget.

Har även 2st såna här koaxialer liggande: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9572.4694/

Hade tänkt köpa en mindre digital förstärkare, typ t-amp och bygga en jätteliten kompakt stereo av som man kan plocka med till stranden och sånt av dem.

Fan, har ju allt möjligt liggande, haha!

Men jag vill ha det med så stor basåtergivning som möjligt, alltså separata basar och diskanter. Vill ha bra tryck i det! Du skulle sett min förra låda, fy helvete. Vägde nog 60kg, men den spelade bort både bilstereos och alla andra festivalstereor vi hittade och battlade mot... big_smile

Men då kör vi såhär - det paketet med ett horn och två basar, kör denversteget och sen är det bra så. Får se hur bra det låter!

Oj, nu eftersom jag har ett annat steg så måste jag fråga dig, ska jag ta 8 eller 4 ohm? Vad är skillnaden egentligen?

21 761 Inlägg
28 juli 2011
McNoodle skrev:
Då ska vi spä på ännu mer här nu och kolla lite.. om jag kör på de två nya proaudio-basar, och det hornet. Tror du steget orkar driva även mina gamla Monacor spp-200 basar..?

Det borde fungera. Så länge du håller reda på den totala impedansen för varja kanal så ska det inte bli några bekymmer. När två kanaler bryggkopplas på det steget så får inte totala impedansen gå under 4 Ohm, dvs har du tex två 8 Ohms basar som parallellkopplas så funkar det. smile

Men det blir ju inte mycket effekt på varje bas förstås.
Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 juli 2011
Inte för att vara dryg eller något. Men I just detta paket så paralellkopplas Diskanten med båda baselementen som ligger i serie! smile Men totalt så blir det ju 4ohm! Se bara till att du inte paralellkopplar alla 3 elementen!
Men inkopplingsschema borde följa med!

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
Inte för att vara dryg eller något. Men I just detta paket så paralellkopplas Diskanten med båda baselementen som ligger i serie! smile Men totalt så blir det ju 4ohm! Se bara till att du inte paralellkopplar alla 3 elementen!
Men inkopplingsschema borde följa med!

Nuu börjar det klarna lite i mitt huvud här..

Men då ska jag alltså ta 8ohms högtalarna? Eller 4? haha! Tacka gud för att ni finns.

21 761 Inlägg
28 juli 2011
8 Ohms varianten kan du ta, ska inte vara några problem.

När det gäller parallellkoppling av diskanten så gör det ingenting i detta fall eftersom den har ett filter, då kommer steget att känna av 4 Ohm för diskantfrekvenserna och 4/8 Ohm (beroende på basmodell) för bas+mellanfrekvenserna. Låter kanske knepigt, men så blir det.

I ett vanligt högtalarsystem för exempelvis hemmastereo är alla element parallellkopplade med varandra, men det passiva filtret gör att förstärkaren känner av varje element som en separat enhet och därför blir inte den totala impedansen för låg. smile

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:

När det gäller parallellkoppling av diskanten så gör det ingenting i detta fall eftersom den har ett filter, då kommer steget att känna av 4 Ohm för diskantfrekvenserna och 4/8 Ohm (beroende på basmodell) för bas+mellanfrekvenserna. Låter kanske knepigt, men så blir det.

I ett vanligt högtalarsystem för exempelvis hemmastereo är alla element parallellkopplade med varandra, men det passiva filtret gör att förstärkaren känner av varje element som en separat enhet och därför blir inte den totala impedansen för låg. smile

Nu börjar jag hajja här. Tack för förklaringen!

Jag återkommer nog när grejerna har anlänt, kommer säkert att vara något som är oklart.

Förresten, om jag nu skulle få för mig att köra både 10'' och 8'', kan jag köra dem i samma 70L låda eller finns det risk att de slår sönder varandra eftersom de har lite olika känslighet, slaglängd och så? Vet att det brukar vara rätt känsligt med koaxialer..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 juli 2011
Drönirettab skrev:

Då är det alltså jag som är helt korkad atm och har kopplat mina högtalare på 8ohm!
Mina basar är seriekopplade och sedan paralellkopplade till diskanten.

De ligger på 4ohm styck... Kanske skulle ta o koppla om lite då.
Steget klarar ju faktist 2ohm också!

Måste ta o mäta imorN! smile

21 761 Inlägg
29 juli 2011
McNoodle skrev:
Förresten, om jag nu skulle få för mig att köra både 10'' och 8'', kan jag köra dem i samma 70L låda eller finns det risk att de slår sönder varandra eftersom de har lite olika känslighet, slaglängd och så?

Eftersom basarna är olika stora så finns risk att den mindre basen bottnar rejält medan den större inte bottnar alls, därför ska man inte använda olika storlekar på element som sitter i samma luftvolym.

Sedan har vi ju detta med ljudkvaliteten. Olika element har olika "sound" och parametrar, då blir det oftast dåligt slutresultat när man blandar diverse varianter som ska spela samma frekvensområde. smile

Nitromast skrev:
Då är det alltså jag som är helt korkad atm och har kopplat mina högtalare på 8ohm!
Mina basar är seriekopplade och sedan paralellkopplade till diskanten.

De ligger på 4ohm styck... Kanske skulle ta o koppla om lite då.
Steget klarar ju faktist 2ohm också!

Måste ta o mäta imorN! smile

Här måste man komma ihåg att passiva delningsfilter är beroende av elementens impedans (resistans egentligen, dvs RE), man använder nämligen elementens RE vid beräkning av passiva filter. Byter man Ohm-tal på elementet så ändras delningsfrekvensen hos filtret och ljudet kan bli konstigt.

Det extra viktigt att inte ändra impedansen hos diskanthögtalaren, då kan delningsfrekvensen bli så pass låg att elementet går sönder vid hög volym pga att den tvingas spela en bit under sin egenresonans. Mellanregisterhögtalaren ska normalt sett inte gå sönder om delningsfrekvensen ändras (så vitt jag vet iaf), men ljudet kan som sagt låta konstigt. smile

Sök