Skrapande ljud vid nedväxling samt när man svänger

Steffelitix
21 augusti 2011 · 4 Inlägg

Hej!
Har fått ett lite bekymmer med bilen min, det ha börjat skrapa något fasligt när man svänger, och då endast om man svänger åt höger.

Då de började låta var jag på väg hem från jobbet, och såg en större vattensamling/översvämning, som jag naturligt viss var tvungen att plöja igenom   
Efter detta kändes bilen en aning tungstyrd de första metrarna, sen blev den som vanligt. Efter detta märkte jag att de började skrapa istället.

Tänkte först att jag hade fått in sand eller likande mellan bromsbelägget och skivan så började bromsa för att försöka få bort detta, men utan lycka. Märkte då dock att de endast skrapar då jag svänger en aning, och då åt höger.

Finns de någon som har en tanke på vad som kan ha hänt? Vad är de som låter?
Bilen de handlar om är en Saab 9-3 Turbo X, kombi modellen med automat låda.

En bild/video säger mer än tusen ord, så här kommer ett sample på hur illa de låter.

http://www.youtube.com/watch?v=aYjD8f3PdFop

EDIT

Kompletterande information efter lite felsökning:
Bilen är automat, men lägger jag i manuelläget, och gasar till lite på ex 3ans växel, och sen lägger i 2an för att få lite "motorbroms" så hörs detta skrapande, dvs när bilen niger till vid ned växling. Detta endast då jag har manuellägget i, och de låter aningen mer om jag även har i sportläget.

Har tittat under bilen, utan att se något större anmärkningsvärt.


Något mer märkligt som jag också upptäckte att när jag skulle tvätta av rutan, så kommer de endast spolarvätska från den mittersta spolarmunstyckte, samt vid lysena, inget från de på höger respektive vänster sida. Detta fungerade för någon vecka sen.

Saab 9-3 Turbo X "Black Turbo" (2008)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
21 augusti 2011 · 2 307 Inlägg

Bromssköld som liger imot skivan bara å böjja te lite brukar gå finfint med en längre  skruvmejsel genom fälgen

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Steffelitix
21 augusti 2011 · 4 Inlägg

Ska titta på detta imorgon smile återkommer med svar.

EDIT

Har tittat på detta, men de gjorde tyvärr ingen skillnad hmm

Senast redigerat av Steffelitix (21 augusti 2011)

Saab 9-3 Turbo X "Black Turbo" (2008)
P-Aronsson Pär Aronsson
21 augusti 2011 · 50 Inlägg

Och det skiten försökte du sälja till mig? hahaha! Martina tror det är styrservon! smile Lät så på deras 9-5:a.

J-K
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

P-Aronsson skrev:
Och det skiten försökte du sälja till mig? hahaha! Martina tror det är styrservon! smile Lät så på deras 9-5:a.

HAHAHAHHAHAHHAHAHAHHAHAAHHA

Volkswagen Passat "BrightLight" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang