För och nackdelar med shortshift?

Najs
21 september 2011 ·

Tjena
har skaffat en Mazda Rx7 o funderar på o stoppa dit en Autobahn88 shortshift.
så nu vill ja veta för och nackdelar med att ha just shortshift är det något ni rekommenderar eller är det totalt kast o något man
inte ska ha? Mvh

soyd
21 september 2011 · 1 853 Inlägg

Min egen erfarenhet är att det blir tyngre (mer motstånd satt säga) att växla men kortare... Dock har jag bara haft det på en Golf VR6:a 94:a.

Men jag tyckte ändå att det blev en skönare känsla trots att den blev trögare/mer motstånd...

Det finns ju inga likheter mellan din bil om min gamla vr6:a. Men nu har du i alla fall en åsikt i ämnet wink

/mvh soyd

Dirtymike
21 september 2011 · 1 532 Inlägg

Jag hare i Skylinen o visst det blir lite trögare men mkt snabbare växlingar.

Jeep J20 (1978)
Najs
21 september 2011 ·

tackar för svaren

Najs
21 september 2011 ·

Dirtymike skrev:
Jag hare i Skylinen o visst det blir lite trögare men mkt snabbare växlingar.

micke då måste ja hoppa in o känna nån dag hur de känns i din

KHRacing
21 september 2011 ·

sitter i min civic, snabbare växlingar, men lättare att få i fel växel okså.

att det skulle bli trögare har jag aldrig stött på dock.

Men det beror såklart på hur mkt kortare slagen i länkaget blir

Najs
21 september 2011 ·

som de verkar är de bara positivt? eller har ja fel då?

KHRacing
21 september 2011 ·

Najs skrev:
som de verkar är de bara positivt? eller har ja fel då?

allt beror ju på hur du kör, eller hur ?

jag gillar mkt kort slag vid växlingarna o växlar alltid snabbt, andra växlar mindre snabbt vissa snabbare.

tycker du skall bestämma detta helt själv för annars blir du bara besviken ju.
positivt tycker jag vid rätt slag !

Rojpen
21 september 2011 · 2 230 Inlägg

för söndags körning skulle jag inte vilja ha det.
men kör man mkt bana strippen eller ja leker mkt så ja absolut short shift.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
DanneJ
21 september 2011 · 642 Inlägg

Har det i Supran, tycker det är hur skönt som helst, var lite ovant i början med kortare växellägen.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Najs
21 september 2011 ·

hur pass mkt kortare blir de mellan lägena o e de svårt o installera?

Fredde_Vette JaG
21 september 2011 · 785 Inlägg

Hade hurst shortshift i min Corvette -06:a.
Den var extremställd och gav kramp i underarmen vid normalkörning.
Men vid akitv körning är det underbart.

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Bonne_MazdaSpeed MazdaSpeed.se
21 september 2011 · 174 Inlägg

Najs skrev:
hur pass mkt kortare blir de mellan lägena o e de svårt o installera?

De blev jävligt kort i min Mps, känner knappt ser känner ingen större skillnad på friläge och om jag har växel i smile Blir rätt stor skillnad och mer race känsla när man drar på smile

DanneJ
21 september 2011 · 642 Inlägg

Najs skrev:
hur pass mkt kortare blir de mellan lägena o e de svårt o installera?

Blir mkt mer distinktare, tycker det är jätteskönt. Inte speciellt svårinstallerat.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Xoff Volvo tönt... =)
21 september 2011 · 2 344 Inlägg

Jag monterade shortskift på båda hållen i min V70, blev skittrögt att växla, men sedan va det nära 50% kortare lägen också, ju mer short ju trögare blir det..

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
dawwe ...has left the building...
21 september 2011 · 4 474 Inlägg

Nu har jag inte "hunnit" montera mitt UUC Shortshift inkl DSSR men det är skillnad mellan olika fabrikat. Är ju inte bara växellägena man vill korta utan även bättra på känslan. I fallet med UUC är spaken mycket gedigen, helt i metall inga plast detaljer what-so-ever, samtliga bussningar är i Delrin, dock så tycker jag att passformen är för slapp i den änden av "carriern" som sitter mot lådan så där har jag testat med ny original bussning, blev tightare men tanken är att lämna iväg o svarva nya tighta Delrin bussningar. Kommer ta mig tid att montera kitet längre fram (allt kommer vara helt nytt i växlingslänkaget), det sägs att känslan är mycket bra, med god precision. Man kan ställa slaget betydligt kortare än original men de flesta låter bli då en glappfri spak får kortare rörelse-väg automatiskt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-07e3a96ab19ac7f540e4e8651ae33746.jpg

Senast redigerat av dawwe (21 september 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Najs
21 september 2011 ·

aha, mkt intressant läsning. tack!

kiorf
23 september 2011 · 199 Inlägg

jag har shortshift på min volvo 740, och det enda negativa är att det är lite trögare att få i växlarna smile

DannyWiik Mega Drift
26 september 2011 · 337 Inlägg

kanske lite mer slitsamt för synkringarna

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang