Volvo 855 dunkar och slår i framvagn, låter som den är på väg att lossna.

tiases Novis
17 september 2011 · 34 Inlägg

Som rubriken lyder så dunkar och slår bilen otroligt mycket i framvagnen när man kör över hål och gupp(låter som den ska lossna). På landsväg låter inget alls och väghållningen är det inget fel på.

Hissade upp den här om dagen och kollade om något va trasigt eller löst, men allt såg ut som det borde.

Nån som har tips på vad det kan vara, kanske haft liknande problem?

Har planer att sänka och byta stötdämpare på den nästa vecka, något mer jag ska borde byta när jag ändå håller på och rotar? Ex delar som brukar slitas.

Första gången jag utför en sådan här operation så all hjälp är väldigt uppskattad.

Saab 9000 2.0T "Harry" (1997)
turbodeath
17 september 2011 · 2 452 Inlägg

kan ju vara så att drivaxel börjar ge sig...om det dunkar...säger inte att det är så men var för mig iallafall

döden kommer tillbaka
Purrre Personbils tekniker
17 september 2011 · 238 Inlägg

Stabbstag skulle jag gissa på smile

TireSlayer Tvivlare
17 september 2011 · 2 266 Inlägg

Kränghämmarstagen börjar antagligen bli glappa. Skaffa två nya, dom ska ändå loss när du byter stötdämpare så lika bra o byta smile

Ser ut såhär ungefär, de staget som går längs med fjäderbenet: https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/937015_y0yz76.jpg

Senast redigerat av MantaRobin (17 september 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
tiases Novis
17 september 2011 · 34 Inlägg

MantaRobin skrev:
Kränghämmarstagen börjar antagligen bli glappa. Skaffa två nya, dom ska ändå loss när du byter stötdämpare så lika bra o byta smile

Ser ut såhär ungefär, de staget som går längs med fjäderbenet: http://www1.garaget.org/gallery/archive … y0yz76.jpg

Då blir det till att inhandla nya sånna oxå då smile

Saab 9000 2.0T "Harry" (1997)
tiases Novis
2 oktober 2011 · 34 Inlägg

Bytte krängningshammarstag, fjäderben samtidigt som sänkningen utfördes och problemet löste sig då.

Fjäderbenen va skrot. Därför det dunkade så.

Tack Fispipen för mekhjälpen under helgen. smile

Saab 9000 2.0T "Harry" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang