6173
Sök

Hur få lös drivaxel GOLF 1.8 - 99

16 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Hejsan, hur får man lös bägge drivaxlar(innre) i lådan?

Är det bara rätt metod eller sitter dom med muttrar "bakom" dom med många skruvar runt sig??

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 september 2011
Det är bara att bända ut dom lite försiktigt men ändå bestämt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

16 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Det är bara att bända ut dom lite försiktigt men ändå bestämt.

Mvh Tommy

ok tack så mycket så dom ska alltså lossa bara man bänder med rätt teknik, vart osäker ifall den "innre" delen var skruvad med mutter bakom den där med typ 8st torx typ skruvar smile)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 september 2011
Okay. Nej den sitter bara med en klämring i splinsen. Var försiktig bara så du inte skadar packboxarna när du tar i och ur medbringaren.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

16 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Okay. Nej den sitter bara med en klämring i splinsen. Var försiktig bara så du inte skadar packboxarna när du tar i och ur medbringaren.

Mvh Tommy

tack så mycket tommy.

sitter det klämring även på höger drivaxeln alltså?

är mest van vid stödlager brukar sitta på höger axel smile

552 Inlägg
27 september 2011
Har du dom 8 torxen är det nog också troligt att du har en bult som håller själva skålen mot lådan. Så är det på Polo runt samma årsmod. Är inte expert på dom bilarna men jag hade lossat torxen istället smile men det beror på lite varför du ska ta bort axlarna...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 september 2011
OBS! Läste fel, trodde din tråd handlade om en golf från 89! Vet inte hur det ser ut på en 99a, kan mycket väl vara något mutter som håller den på plats.

Mvh Tommy

16 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Tack för svaren!!

Jag provar lossa dom där, men det var 12 kantiga så jag har inte dom grejjerna  smile.

Anledningen är att jag ska ta ner lådan och renovera den.

552 Inlägg
27 september 2011
Prova lossa dom 12 kants, blir lättare. Sen lär du se hur det ser ut där under... Hur ska du renovera den? Bara nyfiken smile

16 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Japp jag får göra det!

Anledningen till att den skall renoveras är att det skorrar när man lägger i 2ans växel, när den väl är i så går den att köra med på 2an utan problem.

Därför tycker jag att det är onödigt att köpa en beggad låda för cirka 3-5 papp när man kunde köpa synkringar(+ div p-boxar el dyl) för cirka 3-400kr.

Samtidigt som man kan lära sig lite smile.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 september 2011
crip273 skrev:
Japp jag får göra det!

Anledningen till att den skall renoveras är att det skorrar när man lägger i 2ans växel, när den väl är i så går den att köra med på 2an utan problem.

Därför tycker jag att det är onödigt att köpa en beggad låda för cirka 3-5 papp när man kunde köpa synkringar(+ div p-boxar el dyl) för cirka 3-400kr.

Samtidigt som man kan lära sig lite smile.

Tänk på att du behöver specialverktyg typ avdragare och annat för att plocka isär lådan.

Mvh Tommy

747 Inlägg
27 september 2011
Kibil skrev:
Prova lossa dom 12 kants, blir lättare. Sen lär du se hur det ser ut där under... Hur ska du renovera den? Bara nyfiken smile

Borde vara M6 (Inbus) när du ska ha av dom. Glöm inte att att verkliga känna efter att hylsan är i botten innan du försöker ta loss dess, man drar väldigt lätt runt dessa eller iaf skadar dom om man inte har den i botten. Brukar vara lättar att lossa dom med muttermaskin då dom brukar sätta sig med tidens tand.

/ Toni Larsson

16 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Tack för svaren!

Avdragare och sådär har jag tillgång till, inte just VW spec. verktyg.

16 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Sådär växellådan renoverad nu..

Tyvärr så klantade jag mig i fredags eftermiddag att dra av luftnippeln till slavcylindern som är i plast smile.

Dålig känsla man har big_smile.

Någon som vet om den går att köpa löst?
Går det att köpa o-ringarna löst som man skall vara i cylindern med?

Sök