3243
Sök

Nissan S13 1990 Vilken växellåda ska man ha inför trim?

237 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#1
Nu har jag en underbar fråga här,
eftersom att jag gått från volvo för att pröva skruva i en Nissan 200sx S13 nu så har jag inte så mycket koll på dessa bilarna..

men frågan lyder som följande, motorn ska ut o få slipad vev o nya stakar o smidda kolvar men då undrar jag vilken växellåda ska jag köra med om man har ett mål på 450-550HK på bilen?

vill gärna hitta en låda som medför så lite jobb som möjligt då den mesta tiden hamnar på utsidan nu i vinter..
o sen vill man inte ha en låda som rasar första turen man kör efter mappning..

//Tacksam för seriösa svar

Turbo knackare

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 oktober 2011
#2
zf låda vet jag några som kör med i sina nissan

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

237 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#3
Ok, hittar ingen som svetsar om dom klara till nissan :S
har kört med några sånna på mina volvo blockare smile dom är ju underbara ..

Turbo knackare

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 oktober 2011
#4
bakaxel.se svetsar i ordning dom  smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

237 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#5
Jag har fått höra att dom bara finns till Sr20 motorn inte till ca18 motorn :S
men ska skicka han ett mail o höra om han kan lösa det :smile
tack för svar iaf big_smile

Turbo knackare

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 oktober 2011
#6
bloodimir skrev:
Jag har fått höra att dom bara finns till Sr20 motorn inte till ca18 motorn :S
men ska skicka han ett mail o höra om han kan lösa det :smile
tack för svar iaf big_smile

tror nog dom kan fixa det till din bil med . i värsta fall kanske du får skicka din låda till dom så dom kan mäta och hålla på smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 089 Inlägg
3 oktober 2011
#7
Problemet med zf låda på s13 är att bilen bara gör typ 210 i topphastighet om du har orginal utväxlning... Och väldigt högvarvig när du ligger på landsväg. men det håller en stund längre än orginal iaf smile

\Lindgren

2 656 Inlägg
3 oktober 2011
#8
FLindgren skrev:
Problemet med zf låda på s13 är att bilen bara gör typ 210 i topphastighet om du har orginal utväxlning... Och väldigt högvarvig när du ligger på landsväg. men det håller en stund längre än orginal iaf smile

skönt ju de e ju så alla japanska bilar funkar :p bmw har en benägenhet till detta med


Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
3 oktober 2011
#9
Annars finns ju växellådan som sitter i 300zx som passar efter samma jobb som bmw lådan, tror den varvar lite mindre vid landsvägskörning med en sådan.

Jag kan inte lova något men om du kikar in på NOGS så vet jag att där finns massor med information i detta ämne.

Edit: Brutalt uttråkad så jag hjälper t å letar lite...
tips: http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=172739
Senast redigerat av M_Erlandsson (3 oktober 2011)

237 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#10
S14 växellådan från SR20DET om jag fattar rätt så ska den passa på CA18DET motorn,
stämmer det?
samt att den lådan håller mycket bättre än org lådan i bilen..
har kommit över en S14 låda nu till riktigt bra pris, så jag tänkte bara få svar på om allt passar och vad/om jag behöver mera delar för att få den på plats?

Turbo knackare

7 120 Inlägg
19 oktober 2011
#11
S14 lådan håller inte så mycket bättre än S13.. 300zx eller Skyline GTS-T håller för måååånga hästar och det finns otaliga guider på nätet hur du fixar en sån.

Mobne körde annars med originallåda med 500hk+, det höll bättre än väntat faktiskt. smile Men då körde han med organisk lamell(Sachs 618) som är lite skonsammare mot drivlinan än en sinter.


Sök