4955
Sök

bilen startar inte+rök i motorn

3 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Vi är ett högst bilokunnigt par som precis köpt en Golf kombi -95. Bilen har gått 16000 mil, haft två ägare, servad kontinuerligt, bytt kamrem relativt nyligen och precis besiktigats utan anmärkning. Ett bra köp trodde vi.
Vi har haft bilen i två veckor och kört sammanlagt 50 mil vid fem tillfällen. Allt har fungerat perfekt. Men så när vi skulle starta bilen idag (den har stått okörd i fem dagar, temperaturen har varit mellan +5 och några få minusgrader) så hostade den bara, kändes som att det "knäppte" ganska hårt i motorn och så började det ryka. Vi slutade förstås genast manövern och öppnade motorhuven - där det var en hel del grå rök. Svårt att se exakt var röken kom från, men mest på passagerarsidan och rätt så långt in.
Vad kan ha hänt?

Tacksamma för svar!!

/johnrune+sambo

2 122 Inlägg
2 februari 2007
#2
lukta de äkligt också? isåfall kan du räkna med att nån box har brunnit eller kabelbrand

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

3 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
#3
Hej!

Luktar väl inte direkt äckligt, som rök brukar bara. Box? Kabelbrand? Vad innebär detta?

Pratade med en verkstad och de misstänkte fläktrem/vattenpump... Han pratade om kamrem också, men det borde det väl inte vara (den byttes för två år sen vid 12500 mil - nu har bilen gått 16500).
Om det är fläktrem och kanske även vattenpump, vad kan det då tänkas gå på? Känns som att det kan bli en attans dyr affär?

johnrune

Leg. Spådam
816 Inlägg
2 februari 2007
#4
Det är billiga saker båda två, speciellt till Volkswagen, som har helt okej priser på reservdelar.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

1 567 Inlägg
2 februari 2007
#5
Hmm

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

3 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
#6
Hej igen!
Motorn går runt men bilen startar inte (vi provade förstås bara en liten stund - när det började ryka så ville vi inte prova mer...). Kan det finnas risk att hela motorn har skurit, eller borde det vara mindre skador än så? Varför blir det så här? Bilen var på märkesverkstad, service, den 18 november. Borde de ha kollat fläktrem och vattenpump då (om det nu är det som gått sönder)?

/johnrune

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
2 februari 2007
#7
Verkstads folk öpnar huven å slår ett getöga trycker litte på remen  ... sen ej mer hadde en Renult kango på verkstad å rep den för typ 10 loppor sen ett par dagar senare så gick remmen till servo å generator å hela klabbet .... surt .... vist för det var firmabilen men surt endå att hämta den vid vägkanten å komma sent in till jobbet ...

Ps: Ta en bild under huven så  ... kan man säja mera .....

//S
Senast redigerat av lonewolf-holm (2 februari 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se


Sök