1497
Sök

2ans växel funkar ej, Volvo 850

73 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Tjena,
Har sökt och läst flera trådar om detta ämne men inte fått något bra svar på min fråga än.

Har en volvo 850 från -95 manuell och 2ans växel funkar inte ibland. Trycker man i den så får man ett konstigt ljud. Har testat ca 6 gånger och fått i den 2 utav dessa. De andra gångerna lät den konstigt och gick ej att trycka i.

Min gissning är att synkringarna har gått sönder i växellådan. Men med tanke på att min koppling är mycket dålig, och dragläget är mycket högt upp plus att 2ans växel har gått i när jag hållit kopplingen mycket högt upp, kan det bero på att bara kopplingen är dålig? Vill helst inte byta växellådan för flera tusen kr utan vore skönt att bara behöva byta kopplingen.

Vad tror ni ? Behöver bara kopplingen bytas, eller koppling+växellåda, alt. något annat?
Är det något som fattas i min beskrivning som jag glömt är det bara att fråga på !

Tacksam för svar !
Mvh Henke

15 Inlägg
29 november 2011
Svårt när man inte har bilen framför sig, men ja tycker de låter som synkringarna.

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
29 november 2011
Är det bara kopplingen som är dålig tycker jag nästan att det borde vara samma fenomen på resterande växlar! 2:an växel gick sönder på många växellådor dom första årsmodellerna...

Tja!

73 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Volvo-Larsson skrev:
Svårt när man inte har bilen framför sig, men ja tycker de låter som synkringarna.

Förstår det, ja det verkar så tyvärr.

Dennis_999 skrev:
Är det bara kopplingen som är dålig tycker jag nästan att det borde vara samma fenomen på resterande växlar! 2:an växel gick sönder på många växellådor dom första årsmodellerna...

Det stämmer, det är stor chans att det hänt just mig också tyvärr. Men det jag läst och fattat det som går inte 2ans växel i överhuvudtaget hos andra, vilket den gör i min i vissa tillfällen.

1 803 Inlägg
30 november 2011
Kolla så att växelwirarna sitter som dom ska.

73 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
Hilmer skrev:
Kolla så att växelwirarna sitter som dom ska.

tackar för allt hjälp, blir att byta växellåda och koppling nästa vecka, synkringarna som gått sönder och en dålig koppling.

42 Inlägg
30 november 2011
men om  synkringarna är kassa kan man inte dubbel trampa som på osynkade växellåder  då ? tänkte så att man kan utesluta om det e dom eller inte. tongue

Övergångsställe: praktisk anordning som gör att man köra över fotgängarna i klunga i stället för en och en :)

73 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
eklund01 skrev:
men om  synkringarna är kassa kan man inte dubbel trampa som på osynkade växellåder  då ? tänkte så att man kan utesluta om det e dom eller inte. tongue

var på en verkstad för växellådor idag, och har tydligen lyckats köra sönder synkringarna på 2ans växel, så blir att byta lådan och kopplingen wink

42 Inlägg
30 november 2011
ja ha vad kommer det gå på då gissar att plånboken kommer bli tom;) 
Hankey skrev:
eklund01 skrev:

var på en verkstad för växellådor idag, och har tydligen lyckats köra sönder synkringarna på 2ans växel, så blir att byta lådan och kopplingen wink

Övergångsställe: praktisk anordning som gör att man köra över fotgängarna i klunga i stället för en och en :)

73 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
Ja tyvärr, blir uppemot en 10 000 nästan med låda, koppling, montering osv; men men sånt som händer, bara att betala och se glad ut wink

42 Inlägg
30 november 2011
fan va segt tongue
Hankey skrev:
Ja tyvärr, blir uppemot en 10 000 nästan med låda, koppling, montering osv; men men sånt som händer, bara att betala och se glad ut wink

73 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
eklund01 skrev:
fan va segt tongue
Hankey skrev:

Ja, segt är bara ett av orden haha big_smile

42 Inlägg
30 november 2011
men det löser sig sa han som sket i vasken XD wink

73 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
eklund01 skrev:
men det löser sig sa han som sket i vasken XD wink

yes, lär inte tänka på det mer när väl lådan går som den ska igen wink

Sök