5552
Sök

Räffliga bromsskivor?

7 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Har lite bekymmer med mina bromsar. Dels så skrapar de och dels så vibrerar det ffa vid inbromsning från 60-70 och uppåt. Har läst lite här och frågat runt och fått lite svar. Men så var jag och kollade och då kände på slitytan på skivorna och konstaterade då att de räffliga om man drar med fingret från mitten och utåt, detta gäller för alla skivor runt om. Kände på grannens bil och de var ju toksläta. så frågan är om de rakt av måste bytas pga detta eller om de kan svarvas släta? Jag är ingen hemmafixare och vill inte ha bekymmer om ett par veckor igen. Jag kommer pga fälgarna tyvärr inte åt att se hur beläggen ser ut. Men oavsett om skivorna bara svarvas , om det då är möjligt, bör beläggen ändå bytas? Om skivorna måste bytas vet jag att beläggen måste bytas.

Tack för hjälp!

Fattig student
1 282 Inlägg
1 december 2011
Beläggen måste bytas även om du svarvar skivorna, annars kommer du göra nya "kopior" av skivorna ganska snabbt..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

866 Inlägg
1 december 2011
Vad för bil ? vissa modeller har problem med skeva skivor. Men ser skivan ut som en gammal LP skiva så byt !
och även bromsbelägg. Då kör du dubbelt så långt på dom beläggen. Om det skevar igen då kan man slipa (svarva) dom. Har haft en del bilar Volvo s40 s50 BMW 3serien E46. Det går 300-1000 mil sen skakar det på grund av dom nya skivorna slog sig. Då slipar man dom då brukar dom hålla sig raka.

7 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Tack för svar, då var det som jag misstänkte. Så det minsta som måste göras är åtminstone att svarva skivorna när de känns som beskrivet och jag har de "symtom" jag har och då i samband med det byta beläggen? Har jag förståt det korrekt då?

Jag är inte ute efter att behöva göra så lite som möjligt eller mer än nödvändigt. Jag behöver veta vad jag har rätt att begära av de som ska utföra jobbet utifrån vad som är brukligt i min situation.

Det är en Subaru Legacy sedan, uttagen aug 06. Köpt på firma som sa att bromsarna skulle vara ok i 3-4000 mil till...

Tack för hjälpen!  :-)

1 366 Inlägg
1 december 2011
Ja det är minimum du behöver göra. I många fall är det till och med bättre att svarva skivorna än att köpa nya ,om det finns gods kvar, eftersom de då generellt sett har svårare att slå sig igen. Så köp nya bromsbelägg och svarva skivorna

7 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Tack för info.

Jag tänkte iofs inte göra något alls själv utan det ska verkstaden hos firman jag köpte bilen hos få göra.  Vill ha så mycket kunskap och kött på benen som möjligt för att de inte ska kunna vifta bort mig igen. :-)

1 366 Inlägg
2 december 2011
OK ja det är dom bra på. men fick du någon garanti på bromssystemet så ska du ju kunna kräva nya skivor också

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 december 2011
ifall de är helt skrovliga låter det nästan som om du kört ner bellägen till metall mot metall, hur länge bromsar håller kan man inte gå efter miltal, utan man måste se över dem då och då...

7 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Situationen är den att jag köpte bilen för fem veckor sen.

Redan när den provkördes så skrapade det ordentligt om bromsarna, något säljaren kommenterade först av oss och sa att de självklart skulle fixa dom vid eventuellt köp. Jag påpekar även detta efter provkörning, att det skrapade. Då bilen stått ett tag och skrapet kanske enbart berodde på det och skulle försvinna med regelbunden körning så kunde jag i det läget inte kräva något byte av bromsarna utan bara att de ska vara ok för att jag ska köpa och att de noggrant skulle ses över vid den service som skulle göras samt självklart då gå igenom besiktningen.

När jag hämtar bilen frågar jag återigen om bromsarna och får då till mig att inget behövts bytas utan de ska då vara utan bekymmer i iaf 3-4000 mil till (vilket för mig är att inte behöver uppsöka verkstad eller göra något arbete vid bromsarna). Jag förstår självklart att det inte går att säga sådär hundra på miltalet men det skiljer ju lite på 3-4000 mil och ca 100 mil, som jag hann köra. Jag hinner sen alltså köra i två veckor om ens det och i runda slängar 100 mil innan skrapet är tillbaks samt att jag noterar vibrationerna. När jag inser att det inte är tillfälligt utan snarare tilltar så åker jag in till en verkstad och ber dom kolla och de provkör och kollar och menar att skivor och belägg bör bytas runt om. Nu ringer jag säljaren igen som försöker tala sig ur det men landar till slut i att prata med sin verkstadschef. Under tiden har jag försökt ta reda på så mycket jag kan och det var då jag noterade att skivorna inte kändes släta som de gör på alla de andra jag varit och pillat på.

Idag kollade säljarens verkstad återigen på bromsarna och menar att belägg finns det gott om kvar och skivorna är ok. Mekanikern är dock överens med mig om att skrapet och vibrationerna inte är ok och jag får med mig att de ska byta runt om, de ska bara få ok från säljaren så bokar vi en tid. Men där tog det stopp, säljaren sa nej och likaså marknadschefen, de menar att den var ok vid leverans, godk i besiktning (som förvisso släppte igenom löst torkarblad och trasig skyltbelysning...) och skivor och belägg är ok för många fler mil. Dock så hade han inte fått till sig just att jag och mek var överens om att  "symtomen" inte är ok oavsett om skivor och belägg till synes ser ok ut, samt att de sagt att de skulle byta runt om. Så detta måste han nu kolla upp.

Så där står vi nu. Jag har också låtit meddela att jag kommer att gå vidare med detta till ARN om det inte löser sig. Köper man en bil i 100'+ kronorsklassen och noga påpekat flertalet gånger att bromsarna måste vara ok för köp och de har lovat vad de gjort då ska de också fixa det. Inte bara så de är ok i två veckor....

Så, there's the story....
Senast redigerat av kite (2 december 2011)

1 366 Inlägg
3 december 2011
Tyvärr är de flesta bilförsäljare lika tillförlitliga som franska bilar. Det gäller att ta allt skriftligt om de "lovar" något. Muntliga avtal är väldigt svåra att bevisa. Jag håller tummarna att ARN kan hjälpa dig. Ett tips är att inte köra runt med bilen sådär tills du får ett beslut om 6 månader utan fixa det på en annan verkstad och ta kvitto. Yttre styrleder, bromsok, bussningar, spindelleder kan ta skada om du har otur i längden om skivorna vibrerar väldigt mycket.

kite skrev:
Situationen är den att jag köpte bilen för fem veckor sen.

Redan när den provkördes så skrapade det ordentligt om bromsarna, något säljaren kommenterade först av oss och sa att de självklart skulle fixa dom vid eventuellt köp. Jag påpekar även detta efter provkörning, att det skrapade. Då bilen stått ett tag och skrapet kanske enbart berodde på det och skulle försvinna med regelbunden körning så kunde jag i det läget inte kräva något byte av bromsarna utan bara att de ska vara ok för att jag ska köpa och att de noggrant skulle ses över vid den service som skulle göras samt självklart då gå igenom besiktningen.

När jag hämtar bilen frågar jag återigen om bromsarna och får då till mig att inget behövts bytas utan de ska då vara utan bekymmer i iaf 3-4000 mil till (vilket för mig är att inte behöver uppsöka verkstad eller göra något arbete vid bromsarna). Jag förstår självklart att det inte går att säga sådär hundra på miltalet men det skiljer ju lite på 3-4000 mil och ca 100 mil, som jag hann köra. Jag hinner sen alltså köra i två veckor om ens det och i runda slängar 100 mil innan skrapet är tillbaks samt att jag noterar vibrationerna. När jag inser att det inte är tillfälligt utan snarare tilltar så åker jag in till en verkstad och ber dom kolla och de provkör och kollar och menar att skivor och belägg bör bytas runt om. Nu ringer jag säljaren igen som försöker tala sig ur det men landar till slut i att prata med sin verkstadschef. Under tiden har jag försökt ta reda på så mycket jag kan och det var då jag noterade att skivorna inte kändes släta som de gör på alla de andra jag varit och pillat på.

Idag kollade säljarens verkstad återigen på bromsarna och menar att belägg finns det gott om kvar och skivorna är ok. Mekanikern är dock överens med mig om att skrapet och vibrationerna inte är ok och jag får med mig att de ska byta runt om, de ska bara få ok från säljaren så bokar vi en tid. Men där tog det stopp, säljaren sa nej och likaså marknadschefen, de menar att den var ok vid leverans, godk i besiktning (som förvisso släppte igenom löst torkarblad och trasig skyltbelysning...) och skivor och belägg är ok för många fler mil. Dock så hade han inte fått till sig just att jag och mek var överens om att  "symtomen" inte är ok oavsett om skivor och belägg till synes ser ok ut, samt att de sagt att de skulle byta runt om. Så detta måste han nu kolla upp.

Så där står vi nu. Jag har också låtit meddela att jag kommer att gå vidare med detta till ARN om det inte löser sig. Köper man en bil i 100'+ kronorsklassen och noga påpekat flertalet gånger att bromsarna måste vara ok för köp och de har lovat vad de gjort då ska de också fixa det. Inte bara så de är ok i två veckor....

Så, there's the story....

7 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Som tur är har jag haft någon (samma person) med mig vid alla besök så jag har åtminstone vittne på allt som är sagt. Att bilförsäljare är som du beskrev är jag ju medveten om och var därför överdrivet nogrann och kritisk, så långt jag är kompetent till, för att just slippa hamna i den här situationen. Därför som jag var på och frågade x antal gånger om bromsarna innan köp. De har ju inte heller förnekat att de sagt att de ska vara ok i dess magiska 3-4000 milen. (som jag som sagt förstår inte är så exakta men mer än 100 mil iaf)

Tack för tipset att åtgärda. Jag ska få den bedömd hos Motormännen på måndag om jag inte innan dess får ett godkännande till att de åtgärdar. För står det att bromsar är ua på serviceprotokollet och Motormännen säger att de inte är så blir det ju svårt för dom att bevisa att jag kört "sönder" dom på 100 mils körning, vilket är vad de måste göra i så fall, annars så anses ju felet ha funnits där innan köp.

1 366 Inlägg
4 december 2011
Mycket bra idé där med motormännen! Med tanke på att du kört så kort kan det def vara avgärande i detta fall.

kite skrev:
Som tur är har jag haft någon (samma person) med mig vid alla besök så jag har åtminstone vittne på allt som är sagt. Att bilförsäljare är som du beskrev är jag ju medveten om och var därför överdrivet nogrann och kritisk, så långt jag är kompetent till, för att just slippa hamna i den här situationen. Därför som jag var på och frågade x antal gånger om bromsarna innan köp. De har ju inte heller förnekat att de sagt att de ska vara ok i dess magiska 3-4000 milen. (som jag som sagt förstår inte är så exakta men mer än 100 mil iaf)

Tack för tipset att åtgärda. Jag ska få den bedömd hos Motormännen på måndag om jag inte innan dess får ett godkännande till att de åtgärdar. För står det att bromsar är ua på serviceprotokollet och Motormännen säger att de inte är så blir det ju svårt för dom att bevisa att jag kört "sönder" dom på 100 mils körning, vilket är vad de måste göra i så fall, annars så anses ju felet ha funnits där innan köp.

7 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Så, historien har fått sitt slut (hoppas jag). Inte riktigt som jag väntat mig dock.

Åkte hur som till Motormännen och fick den kollad. Deras bedömning var att den är i behov av reparation. MEN, det som var intressantast med den här kollen var att killen uppmärksammade att den inte riktigt såg ut som Subarus brukar göra under. Visst han kunde inte säga säkert och noterade inget i protokollet om det men han hade starka misstankar om att min bil har varit krockad! Fick rekommendationen att kolla den hos Subaruverkstad så sagt och gjort.

De såg direkt när jag körde in på verkstaden att den varit krockad. Sen fick jag ett A4-papper fullt med punkter som inte var korrekt reparerade. Fel kylare, saknas skyddskåpor under hela bilen, sladdar och kablar är upphängda med buntband, fel front, fel huv, front inte inpassad korrekt osvosv.

När marknadschefen sen ringde upp mig för att ge sitt beslut efter att ha pratat med verkstaden angående bromsarna så "spelade" jag med lite. Han nekade förstås till åtgärd och då frågade jag hur han skulle ställa sig till om jag kollade bilen hos Motormännen och de gjorde en annan bedömning. Ja, jo, då fick han ju överväga det "men det tror jag knappast att de gör då både vår verkstad och Bilprovningen säger att de är ok".

Kaboom! SÅ skönt att läsa innantill om deras bedömning. Han blir då tyst och då passar jag på att nämna att en annan ganska avgörande sak framkom också, att bilen varit krockad. Hans reaktion på det blev "Och?". Jag säger då att jag aldrig skulle köpt bilen om jag vetat att den varit krockad och vidare när jag nämner mitt A4 från verkstaden så ger han upp och erbjuder sig självmant att ta tillbaks bilen och ge mig alla pengarna tillbaks.

Jag undrar om han inte ångrar sig lite nu att han inte bara bytte bromsarna för då hade det här inte uppdagats på bra länge, antagligen, och jag varit nöjd.... hehe

Darkus
5 december 2011
Vad heter bilhandlaren då?

kite skrev:
Så, historien har fått sitt slut (hoppas jag). Inte riktigt som jag väntat mig dock.

Åkte hur som till Motormännen och fick den kollad. Deras bedömning var att den är i behov av reparation. MEN, det som var intressantast med den här kollen var att killen uppmärksammade att den inte riktigt såg ut som Subarus brukar göra under. Visst han kunde inte säga säkert och noterade inget i protokollet om det men han hade starka misstankar om att min bil har varit krockad! Fick rekommendationen att kolla den hos Subaruverkstad så sagt och gjort.

De såg direkt när jag körde in på verkstaden att den varit krockad. Sen fick jag ett A4-papper fullt med punkter som inte var korrekt reparerade. Fel kylare, saknas skyddskåpor under hela bilen, sladdar och kablar är upphängda med buntband, fel front, fel huv, front inte inpassad korrekt osvosv.

När marknadschefen sen ringde upp mig för att ge sitt beslut efter att ha pratat med verkstaden angående bromsarna så "spelade" jag med lite. Han nekade förstås till åtgärd och då frågade jag hur han skulle ställa sig till om jag kollade bilen hos Motormännen och de gjorde en annan bedömning. Ja, jo, då fick han ju överväga det "men det tror jag knappast att de gör då både vår verkstad och Bilprovningen säger att de är ok".

Kaboom! SÅ skönt att läsa innantill om deras bedömning. Han blir då tyst och då passar jag på att nämna att en annan ganska avgörande sak framkom också, att bilen varit krockad. Hans reaktion på det blev "Och?". Jag säger då att jag aldrig skulle köpt bilen om jag vetat att den varit krockad och vidare när jag nämner mitt A4 från verkstaden så ger han upp och erbjuder sig självmant att ta tillbaks bilen och ge mig alla pengarna tillbaks.

Jag undrar om han inte ångrar sig lite nu att han inte bara bytte bromsarna för då hade det här inte uppdagats på bra länge, antagligen, och jag varit nöjd.... hehe

1 366 Inlägg
6 december 2011
Haha härligt. Riktigt skönt att du fick fram information om att den varit krockad. Det är mycket sällan man kan få fyrhjulsinställningen att bli helt perfekt efter en krock.

Skönt att allt löste sig ivarjefall!

kite skrev:

438 Inlägg
6 december 2011
Har precis läst igenom hela tråden och är imponerad av din envishet, på det bra sättet då smile
kul att du fick rätt för dig och det löste sig smile

MVH VAnd3rsson

7 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Richtenb; Ja, jag känner att en krockad bil är INTE vad jag har lust att köra omkring i. Vet ju inte vad som kan ha blivit snett och som sliter på annat. Med vetskap om det och till ett rejält kraftigt reducerat pris, vi pratar bil man vet är skrot typ, visst, men inte en bil som säljs till ett pris som är rimligt för den i ett normalskick.

VAnd3rsson; Tack! Jag har fått mycket hjälp och kunskap ifrån olika håll, både härifrån, andra forum, Konsumentverket och olika verkstäder. Jag har känt från första början att köper jag en bil i den här prisklassen (vilket är mycket för mig) då ska den vara ok. Sen händer det ju saker med bilar, det förstår jag också, men bortsett från oförutsedda saker, så ska den funka utan problem åtminstone första året. Därför som jag inte gett mig. Men att de lurat mig så fullkomligt, det kunde jag inte i min vildaste fantasi tro.

Jag undrar lite när jag funderat på det om det inte kan vara så att de har inte velat byta bromsarna med rädsla för att inte få bort vibrationerna och att jag då skulle felsöka den mer och att detta med krocken då skulle framkomma. Istället ville de försöka övertala mig om att allt var ok och att det bara var att köra, tills dess att jag kört för långt för att det lika lätt ska kunna reklameras.

Men jag säger bara det, att en hästtjej som vet vad hon är ute efter, den viftar man inte bara vid näsan i tron om att hon lägger sig. Vi hanterar värre egensinniga hästkrafter än en bilförsäljare. ;o)

Tack alla som tipsat och gett råd, det har hjälpt mig i den här soppan. Namn på bilfirman kommer för de som vill när jag säkert har alla pengarna på kontot.

Sök