4523
Sök

Orginalbakaxel i Volvo 240 me 200 hk?

7 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Nu är det så att jag har ett projekt på gång, projektet är en Volvo 240 från -88 med original 2 liters maskin i. Å jag har tänkt skrämma upp den till runt 200 hk med turbo osv men håller bakaxeln och växellådan för så många hästar?? E tacksam för alla svar!smile

Forummoderator
26 610 Inlägg
2 januari 2012
Är den fräsch så varför skulle den inte hålla?
Men att uppgradera bussningar och göra oljebyte i axeln skadar ju förstås inte.

Sen har det lite med körningen att göra också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Har hört att med så många hästar måste jag byta bakaxeln, trevligt att få veta att så inte är fallet:)

Jag ha inte tänkt köra bana me den eller så utan jag strävar efter en trevlig å lite piggare 240 att ha kul med.

612 Inlägg
2 januari 2012
Finns folk som använder 1031-axeln till V8 med dubbla effekten... men dom skrotar förvisso knäckta drivaxlar då och då. Växellådorna går köra ras på med original ~115hk, andra kör 300hk turbomotor på dom utan haveri.

Summa summarum: det hänger mer på din högerfot än vad du har under huven.

7 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Okej, fundera nog ett tag att sätta en sån under men tyvärr e det lite krångligare här att få sånt godkänt i besiktningen.

Kan nog säga att jag har en ganska gasglad högerfot tyvärr wink

695 Inlägg
2 januari 2012
TurboSnickaren skrev:
Okej, fundera nog ett tag att sätta en sån under men tyvärr e det lite krångligare här att få sånt godkänt i besiktningen.

Kan nog säga att jag har en ganska gasglad högerfot tyvärr wink

Jag åkte 3000mil med 240hk i min gamle 240 från -82 utan problem, o den fick stryk kan jag säga, när den sen rasade så hade jag tur att de gick o svetsa fatigmansdiff o åka vidare, känner folk som rasat med mindre effekt och folk som åkte med skitmycke mer effekt utan problem, så förebyggande underhåll kan vara att rekommendera.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

7 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Då borde nog jag int heller ha några problem me att gasa lite extra, ska riva ner hela bilen i smådelar så det som inte ser så bra ut byts direkt. Och förra ägaren visst int att det fanns gaspedal i den så den är absolut int våldkörd från förut wink

Okej då så, måst ändå byta växellåda i den till en ny så den bör hålla ett tag iaf. Då e det bara att sätta igång å bygga så man får den klar till sommaren å Vallåkraträffen smile

Sök