2928
Sök

Kopplingen på väg att ge upp? 528i E39

301 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
#1
Om jag kör i t.ex. 60 km/h i 3:an, gasar fullt, frikopplar tills motorn varvar drygt 5000 rpm och sedan släpper upp kopplingen (fortfarande med fullgas), så slirar kopplingen tills jag slutar gasa. Om jag där emot bara duttar till kopplingen vid fullgas så att motorn ökar några hundra rpm, så greppar den ganska omgående.

Testade en annan 528i innan jag köpte den jag har nu, och den var likadan. Rådfrågade även en bilmekaniker i samband med köpet, och han sa att det inte spelade någon roll så länge kopplingen inte slirade vid gaspådrag (utan användning av kopplingen).

Vad säger ni? Är detta normalt beteende för en inte helt ny bil (27k mil, aldrig bytt koppling)? Om jag kör bilen normalt, hur länge till kan då kopplingen hålla?

301 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#2
Ingen som har något att säga?

Förtydligar mig lite: Jag kör i 60 km/h i 3:an. Ger fullgas. Trycker ned kopplingen tills varvräknaren når ca. 5000 rpm. Släpper upp kopplingen hastigt. Kopplingen fortsätter då slira vid 5000-6000 rpm, tills jag slutar gasa.

3 235 Inlägg
31 december 2011
#3
Kopplingen ska vanligtvis ta utan att slira, det är så man ofta testar om den är sliten.


301 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#4
engolf skrev:
Kopplingen ska vanligtvis ta utan att slira, det är så man ofta testar om den är sliten.

Den ska alltså verkligen gå att misshandla så? Jag har hört att man endast ska dutta till kopplingen vid maxvrid, och se om den slirar. Det gör inte min, utan rejält med varv krävs.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
31 december 2011
#5
yalouque skrev:
engolf skrev:
Kopplingen ska vanligtvis ta utan att slira, det är så man ofta testar om den är sliten.

Den ska alltså verkligen gå att misshandla så? Jag har hört att man endast ska dutta till kopplingen vid maxvrid, och se om den slirar. Det gör inte min, utan rejält med varv krävs.

Slirar den inte om du "duttar" på kopplingen på 5an? Om inte så behöver du absolut inte va orolig.
Hålla maxvarv o släppa kopplingen på 3an då är de inte så konstigt om den slirar. Det kan en ny koppling göra beroende på vad den sitter i för bil.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (31 december 2011)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

264 Inlägg
31 december 2011
#6
kopplingen ska inte göra så, om du växlar snabbt, slirar den när du släpper upp kopplingen i nästa växel? men som sagt har du inte bilen till lek så kvittar det. den kommer hålla ett hyffsat tag till med normal körning.


301 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
#7
marwin_of_sweden skrev:
yalouque skrev:
engolf skrev:
Kopplingen ska vanligtvis ta utan att slira, det är så man ofta testar om den är sliten.

Den ska alltså verkligen gå att misshandla så? Jag har hört att man endast ska dutta till kopplingen vid maxvrid, och se om den slirar. Det gör inte min, utan rejält med varv krävs.

Slirar den inte om du "duttar" på kopplingen på 5an? Om inte så behöver du absolut inte va orolig.
Hålla maxvarv o släppa kopplingen på 3an då är de inte så konstigt om den slirar. Det kan en ny koppling göra beroende på vad den sitter i för bil.

Nej, det gör den inte. Den måste måste som sagt varvas för att den ska börja slira.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 januari 2012
#8
Skulle gissa på Sliten men inte slut. Vid normal körning går den säkert många många mil till.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

301 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#9
Uppdaterar lite: Växlar jag vid 5-6000 rpm och möter fullgasen med kopplingen (för att få en mjuk växling) så kan det hända att kopplingen inte greppar. Jag kan alltså behöva släppa upp kopplingen innan jag fortsätter gasa i nästa växel. Kör jag däremot vanligt och växlar vid 3000rpm så tar den alltid. Men den slirar lite grann; även om jag släpper upp kopplingen hastigt mot fullgas (2-3000 rpm) så blir det aldrig något ryck, utan den slirar i kanske 0,5s. Precis som det låter när man möter gasen försiktigt med kopplingen för att inte få något ryck.

Igen:
Kör i 2:an - växlar vid 3000rpm - frikopplar - ger fullgas tills motorn når ca 3000 rpm. - släpper upp kopplingen hastigt - växlingen blir mjuk, då lamellerna slirar i ca 0,5s. I andra bilar hade hela bilen ryckt till om man gjort såhär.

Kör jag i en växel (t.ex. 2500 rpm), frikopplar, låter varvet sjunka, och släpper upp kopplingen igen, så rycker det till i bilen som man förväntar sig. Det är alltså bara om jag möter fullgas som man märker att den är lite sliten.


Vad säger ni? Någon som har någon aning om hur lång tid till den kan tänkas hålla? Jag kommer köra normalt. Kör jag hårt så kommer jag att tänka på att släppa upp kopplingen innan jag börjar gasa i nästa växel för att undvika slir.

264 Inlägg
7 januari 2012
#10
den är slut då. min m5a gjorde likadant o kopplingen va inte alldeles för fin.... men det håller nog till normal körning ett tag till, men hur kul är det att inte kunna använda motorn då o då? ^^


264 Inlägg
7 januari 2012
#11
Felplacerad skrev:
yalouque skrev:
Om jag kör i t.ex. 60 km/h i 3:an, gasar fullt, frikopplar tills motorn varvar drygt 5000 rpm och sedan släpper upp kopplingen (fortfarande med fullgas), så slirar kopplingen tills jag slutar gasa. Om jag där emot bara duttar till kopplingen vid fullgas så att motorn ökar några hundra rpm, så greppar den ganska omgående.

Testade en annan 528i innan jag köpte den jag har nu, och den var likadan. Rådfrågade även en bilmekaniker i samband med köpet, och han sa att det inte spelade någon roll så länge kopplingen inte slirade vid gaspådrag (utan användning av kopplingen).

Vad säger ni? Är detta normalt beteende för en inte helt ny bil (27k mil, aldrig bytt koppling)? Om jag kör bilen normalt, hur länge till kan då kopplingen hålla?

Klart den slirar om du gör så yikes haha
Det är först när du inte kan gasa upp biljävlen över 50 för att det bara slirar när du gasar som du ska börja oroa dig.

den ska ju faktiskt inte slira fast man gör så igentligen och man ska ju kunna växla snabbt utan o behöva släppa gasen tills du har släppt kopplingen helt, man ska ju kunna möta upp... kan man inte det utan att det slirar så är ju kopplingen verkligen på gång att ge sig.


2fast4you
371 Inlägg
7 januari 2012
#12
lägg i femman, stampa fullt drar den då utan att slira? om den drar utan att slira kör o va nöjd, om den slirar byt.

haru kört fast eller

301 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#13
Den släpper aldrig om jag bara gasar och inte rör kopplingen. Så jag kör väl ett tag till med den smile

Hur mycket kommer ett kopplingsbyte kosta utöver själva kopplingen? Vad kan det kosta att hyra/köpa alla nödvändiga verktyg?

264 Inlägg
7 januari 2012
#14
Felplacerad skrev:
sv3nss0n skrev:
Felplacerad skrev:
Klart den slirar om du gör så yikes haha
Det är först när du inte kan gasa upp biljävlen över 50 för att det bara slirar när du gasar som du ska börja oroa dig.

den ska ju faktiskt inte slira fast man gör så igentligen och man ska ju kunna växla snabbt utan o behöva släppa gasen tills du har släppt kopplingen helt, man ska ju kunna möta upp... kan man inte det utan att det slirar så är ju kopplingen verkligen på gång att ge sig.

Hur många bilar har du haft som du kunnat göra så med då ? tongue För jag har då inte haft någon..

Han skrev väl så här, så jag inte läste fel.
60km/h på trean, fullgas, koppla, fullgas till 5000rpm, släpp upp - fortfarande full gas. En bil som inte slirar då måste ju komma direkt från fabrik i så fall tongue

jag har kunnat göra så med iallafall 2 bilar smile blir bara att det rycker till ordentligt ^^ fast ja är detta normalt på bmw bilarna så får det väl vara så. m5an har jag inte testat att göra så med den nya kopplingen än. men där är bra bett i den så det går säkert skulle jag tro smile men att köra slut på kopplingen helt är ju klart svårare, men jag tyckte det var hemskt irriterande på m5an iaf med gamla kopplingen när man inte kunde göra snabbare växlingar o möta upp utan total slir. men i växeln kunde man gasa fullt o släppa utan att den slirade om man bara gasa
Senast redigerat av sv3nss0n (7 januari 2012)


Himlalinjen
38 Inlägg
7 januari 2012
#15
Det sitter en ventil på röret till slavcylindern som begränsar ingreppet, jag skulle tro att det är den som är boven.

läs mer här; http://nfs.nu/erbjudandeVerkstad.php

Glädje ligger alltid en kurva före...

301 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#16
Snabbe skrev:
Det sitter en ventil på röret till slavcylindern som begränsar ingreppet, jag skulle tro att det är den som är boven.

läs mer här; http://nfs.nu/erbjudandeVerkstad.php

Intressant! Men då den aldrig greppar om jag fortsätter gasa när den väl börjar slira vid 5000+rpm, så kan väl knappast den vara hela förklaringen?

Himlalinjen
38 Inlägg
7 januari 2012
#17
Kan va, det är den som gör att det börjar slira. Med så högt varv och en ventil som gör att det slirar är det ju omöjligt för kopplingen att greppa om man fortsätter gasa. Plocka bort ventilen och testa, det är inte så svårt om man har tillgång till lyft. Glöm inte att lufta kopplingen efteråt.

Den där ventilen är bara jävelskap i övrigt. Man har medvetet satt dit den för att spara på resterande drivlina.

Glädje ligger alltid en kurva före...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
7 januari 2012
#18
yalouque skrev:
Snabbe skrev:
Det sitter en ventil på röret till slavcylindern som begränsar ingreppet, jag skulle tro att det är den som är boven.

läs mer här; http://nfs.nu/erbjudandeVerkstad.php

Intressant! Men då den aldrig greppar om jag fortsätter gasa när den väl börjar slira vid 5000+rpm, så kan väl knappast den vara hela förklaringen?

Så gjorde mina två e39:or som jag haft, t ex: om du drar lös den på tvåan i en rondell och slänger i trean så slirade det alltid!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.


Sök