31 juli 2010
Trådstartare
Jag har just köpt en VW polo 1,6i -98. Det enda (förhoppningsvis:O) felet på bilen är ett skrapande ljud som uppkommer, vanligtvis från när jag lagt i 2:an-3:an och "uppåt". Skrapljudet hörs när jag gasar och ännu mer när jag motorbromsar, men inte däremellan och inte när jag kopplar ur eller kör bilen på tomgång utan någon växel i.
Jag har funderat över växellådan, urtrampningslager eller drivknutar. Vad tror ni? Urtrampningslagret borde väl låta när jag trampar ner kopplingen, men det är alltså tvärtom. Fast iofs hörs det mer just i kopplingens dragläge. Alla växlar går annars i och ur felfritt och bilen går för övrigt bra. Litet "bludder" kan höras om jag gasar upp bilen på tomgång och släpper gaspedalen, men kan detta höra ihop med skrapet eller är det något annat, tro? Bilen hackar inte eller något annat vid körning, utan känns som den ska.
Förtydligande: Det hörs nog faktiskt litet även från 1:a växeln, men mer på högre växlar. Ljudet blir inte värre om man svänger, tycker jag, utan håller sig ganska konstant, utom om man precis släpper gasen, innan motorbroms. Ljudet kan variera litet i styrka, men låter som när en broms ligger an. Detta är väl dock uteslutet eftersom det inte hörs vid frikoppling.
Mvh
Senast redigerat av Yabbadabba (1 augusti 2010)