7313
Sök

Skrapljud vid gas och motorbroms, VW polo 1,6i

6 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
Jag har just köpt en VW polo 1,6i -98. Det enda (förhoppningsvis:O) felet på bilen är ett skrapande ljud som uppkommer, vanligtvis från när jag lagt i 2:an-3:an och "uppåt". Skrapljudet hörs när jag gasar och ännu mer när jag motorbromsar, men inte däremellan och inte när jag kopplar ur eller kör bilen på tomgång utan någon växel i.

Jag har funderat över växellådan, urtrampningslager eller drivknutar. Vad tror ni? Urtrampningslagret borde väl låta när jag trampar ner kopplingen, men det är alltså tvärtom. Fast iofs hörs det mer just i kopplingens dragläge. Alla växlar går annars i och ur felfritt och bilen går för övrigt bra. Litet "bludder" kan höras om jag gasar upp bilen på tomgång och släpper gaspedalen, men kan detta höra ihop med skrapet eller är det något annat, tro? Bilen hackar inte eller något annat vid körning, utan känns som den ska.

Förtydligande: Det hörs nog faktiskt litet även från 1:a växeln, men mer på högre växlar. Ljudet blir inte värre om man svänger, tycker jag, utan håller sig ganska konstant, utom om man precis släpper gasen, innan motorbroms. Ljudet kan variera litet i styrka, men låter som när en broms ligger an. Detta är väl dock uteslutet eftersom det inte hörs vid frikoppling.
Mvh
Senast redigerat av Yabbadabba (1 augusti 2010)

6 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Ytterligare info: Inga ljud uppkommer då jag lägger i eller ur växlarna, dvs inte synkringar då...??

7 282 Inlägg
1 augusti 2010
Inte ett avgasskydd som ligger och skramlar då?

1 122 Inlägg
6 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Hmm, jag tycker ändå att ljudet är litet för regelbundet och verkligen ett "skrapigt" malande och inte skramlande metalliskt ljud, men man kan ju alltid hoppas på det... Det försvinner ju iofs ibland. Tycker nog ändå att det i så fall borde låta något när jag varvar upp på tomgång också, men då blir det bara litetgrann bludder, som en liten avgasläcka kanske, men inget skrap. Vet inte om bluddret nödvändigtvis hör ihop med skrapet, men ingenting utesluter ju det andra. Var inne på något med drivaxeln nu...man hoppas ju att det inte är växellådan. Men om det är drivaxelproblem, skulle det låta då även vid motorbroms??

6 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Inga fler förslag?? Blir litet nervös, då jag ska åka ca 60 mil snart...

6 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Nu har jag kollat litet mer, och med dörren öppen hörs det ett metalliskt "klonk"-ljud när man för 5:ans växel till höger litet hårt, men alltså i läget innan växeln läggs i. Låter som om det slår emot någon plåt eller nå't.

6 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Ok, jag svarar mig själv... ;o). Har nu fyllt på några dl olja i växellådan och ljudet har minskat betydligt. Dock finns litet kvar på 3:an och 4:an, men övriga växlar har nästan inget ljud (inget man reflekterar över i alla fall). En läcka på slangen till förvärmningen av luften var lös samt trasig på ett ställe, vilket bidrog till ljudet vid gaspådrag. Nu är bara frågan om det går att få bort ljudet helt och hållet? Och hur pass sliten växellådan egentligen är och i så fall, vilka delar av den?

853 Inlägg
13 januari 2012
Yabbadabba skrev:
Ok, jag svarar mig själv... ;o). Har nu fyllt på några dl olja i växellådan och ljudet har minskat betydligt. Dock finns litet kvar på 3:an och 4:an, men övriga växlar har nästan inget ljud (inget man reflekterar över i alla fall). En läcka på slangen till förvärmningen av luften var lös samt trasig på ett ställe, vilket bidrog till ljudet vid gaspådrag. Nu är bara frågan om det går att få bort ljudet helt och hållet? Och hur pass sliten växellådan egentligen är och i så fall, vilka delar av den?

Löste du det?

Sök