Polyuretan och gatkörning

OlofEriksson
6 mars 2012 · 139 Inlägg

Hej!

Jag är nyfiken på vad ni har för erfarenheter med polyuretan-bussningar och hur bilen uppträder efter sagd uppgradering. Blir den mer stötig och lever om mer eller är det mest bara fördelar? Hur mycket mer påverkar det negativt, är det så att det är något man kommer sitta och störa sig på när man inte kör sportigt eller kör på ojämna vägar?

Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Bytte ut diverse originalbussningar i framvagnen i min Volvo 740 och det blev nästan lite natt och dag
känsla sett till styrresponsen. Iofs inte jämfört mot helt nya originalmotsvarande bussningar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/416616_5bpu87.jpg
Just bussningarna på stabilsatorstagen/krängningshämmarlänkarna tyckte jag var den
mest effektiva uppgraderingen sett till bättre styrrespons på just min bil enligt mig.
Har nog kört ett par tusen mil året runt med bussningarna monterade och har inte märkt av några oljud
(vanligt klagomål allmänt på amerikanska bilforum) eller skador på bussningarna.

Enda större nackdelen jag har uppfattat än så länge är att polybussningar blir lite väl hårda när man kör i 100+ km/h i -25 grader (eller kallare) vintertid wink

OlofEriksson
6 mars 2012 · 139 Inlägg

Ahh det kan vara något att överväga faktiskt, här fick jag ett konstigt fel på volvon när det var under -35 några dagar, det gick inte stänga dörren! tongue

Måste nog se över det där då, göra sig nå egna smile Låter ju helt klart som att det funkar bra

Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
KHRacing
6 mars 2012 ·

Jag har Delrin-bussningar i alla mina fäste, motor, låda & fram/bakvagn. stenhårt är bara förnamnet - de är alltså "för" bra för gatkörning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang