Hej alla glada
Jag köpte för några veckor sedan en V280 med trasig luftfjädring. Man hade ersatt kompressorn med en bilventil för att höja och sänka bilen bak.
Förvisso en enkel metod men helt kass. Skälet till att det var helt kasst att göra på det sättet är att bälgarna på bakaxeln då blir sammankopplade. Vid kurvtagning blir det lite av "hangarfartygslutning". Luften från den belastade bälgen hamnar i den obelastade med den följd att krängningen blir försärkt.
Luftfjädring skulle fixas. Efter kontakt med Mercedes (innan köpet) visste jag att orginalkompressorn kostar 14000:- och sitter i vägsprutet från vänster framhjul. Inte helt optimalt för en del som består av aluminium, koppartråd och stålplåt.
Från tyskland kunde man köpa eftermarknadsdelar för 650-700 Euro + frakt. En snygg lösning med skyddslåda och allt. Fortfarande för mycket pengar tyckte jag och dom garanterar inte lådan för svenskt klimat (för kallt). Och dessutom ville jag inte ha kvar delarna under bilen.
Efter lite forskande fick jag kontakt med ett företag i Stockholm som sälger luftfjädring till karrossbyggare för tex. färdtjänst.
Därifrån köpte jag deras minsta kompressor (Hadley 850). Dom hade också ett "orginal" för 6-7000kr men inget under bilen var ju målet.
Fick köpa lite slangar och kabel från annat håll sen var det bara att sätta igång. Klippte alla kablar från den gamla kompressorn och från ventilpaketet. Monterade dessa kontakter på två vanliga RDOE kablar som drogs under bilen och in under passagerarstolen. Använde mig av vattentäta skruvgenomförningar i plast så det inte ska bli vått under stolen. Lödde ihop kabel/kontakt och monterade smältande krympslang på skarven. Skarven sitter ju under bilen och där måste det vara tätt.
Luftslangarna under bilen skarvades med vanlig koppling för plastslang och drogs samma väg dom kablarna. Även här med vattentäta skruvgenomförningar i plast genom golvet.
Kompressor och ventiler monterades på en tjock gummiplatta för ljuddämpningens skull. Fortfarande inte helt tyst men kompressorn går bara några sekunder vid start av bilen och sedan kanske ytterligare en eller två gånger den första km. Om lasten har ändrats och blivit tyngre kanske den går totalt 30-40 sekunder. Ljudet är inte speciellt störande. Låter som en större bränslepump. Till sommarn ska jag isolera lite med motorisolering men det är för kallt för limmet under vintern (har inget garage).
Det enda egentliga problemet med jag har stött på är att handboken och verkligheten inte stämmer när det gäller elen på bilen. Numreringen på säkringarna stämmer inte. På Mercedes hade man "ingen aaaaaning" om varför handboken och verkligheten inte stämmer.
Bilder kommer så småningom när jag får upp bilen på lyft.
Slutsumman i pengar på att köpa lösa delar och dessutom flytta kompressor och ventiler in i bilen landade på precis 3100:-
kompressor och ventil 2400:-
Längre slangar och kopplingar 400:-
Lite kabel och buntband 300:-
Sen naturligtvis eget arbete men det är ju "gratis" när man jobbar åt sig själv (?)
Som jämförelse kostar bara kompressorn med ventil hos Mercedes 14000:- + montering. Och då sitter den kvar i sprutet från framhjulet.
Om någon vill ha tips är det bara att skicka ett PM
/Johan
Jag köpte för några veckor sedan en V280 med trasig luftfjädring. Man hade ersatt kompressorn med en bilventil för att höja och sänka bilen bak.
Förvisso en enkel metod men helt kass. Skälet till att det var helt kasst att göra på det sättet är att bälgarna på bakaxeln då blir sammankopplade. Vid kurvtagning blir det lite av "hangarfartygslutning". Luften från den belastade bälgen hamnar i den obelastade med den följd att krängningen blir försärkt.
Luftfjädring skulle fixas. Efter kontakt med Mercedes (innan köpet) visste jag att orginalkompressorn kostar 14000:- och sitter i vägsprutet från vänster framhjul. Inte helt optimalt för en del som består av aluminium, koppartråd och stålplåt.
Från tyskland kunde man köpa eftermarknadsdelar för 650-700 Euro + frakt. En snygg lösning med skyddslåda och allt. Fortfarande för mycket pengar tyckte jag och dom garanterar inte lådan för svenskt klimat (för kallt). Och dessutom ville jag inte ha kvar delarna under bilen.
Efter lite forskande fick jag kontakt med ett företag i Stockholm som sälger luftfjädring till karrossbyggare för tex. färdtjänst.
Därifrån köpte jag deras minsta kompressor (Hadley 850). Dom hade också ett "orginal" för 6-7000kr men inget under bilen var ju målet.
Fick köpa lite slangar och kabel från annat håll sen var det bara att sätta igång. Klippte alla kablar från den gamla kompressorn och från ventilpaketet. Monterade dessa kontakter på två vanliga RDOE kablar som drogs under bilen och in under passagerarstolen. Använde mig av vattentäta skruvgenomförningar i plast så det inte ska bli vått under stolen. Lödde ihop kabel/kontakt och monterade smältande krympslang på skarven. Skarven sitter ju under bilen och där måste det vara tätt.
Luftslangarna under bilen skarvades med vanlig koppling för plastslang och drogs samma väg dom kablarna. Även här med vattentäta skruvgenomförningar i plast genom golvet.
Kompressor och ventiler monterades på en tjock gummiplatta för ljuddämpningens skull. Fortfarande inte helt tyst men kompressorn går bara några sekunder vid start av bilen och sedan kanske ytterligare en eller två gånger den första km. Om lasten har ändrats och blivit tyngre kanske den går totalt 30-40 sekunder. Ljudet är inte speciellt störande. Låter som en större bränslepump. Till sommarn ska jag isolera lite med motorisolering men det är för kallt för limmet under vintern (har inget garage).
Det enda egentliga problemet med jag har stött på är att handboken och verkligheten inte stämmer när det gäller elen på bilen. Numreringen på säkringarna stämmer inte. På Mercedes hade man "ingen aaaaaning" om varför handboken och verkligheten inte stämmer.
Bilder kommer så småningom när jag får upp bilen på lyft.
Slutsumman i pengar på att köpa lösa delar och dessutom flytta kompressor och ventiler in i bilen landade på precis 3100:-
kompressor och ventil 2400:-
Längre slangar och kopplingar 400:-
Lite kabel och buntband 300:-
Sen naturligtvis eget arbete men det är ju "gratis" när man jobbar åt sig själv (?)
Som jämförelse kostar bara kompressorn med ventil hos Mercedes 14000:- + montering. Och då sitter den kvar i sprutet från framhjulet.
Om någon vill ha tips är det bara att skicka ett PM
/Johan
0
0
0
0

