4491
Sök

Volvo 745 som äter stödlager

2 914 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
hej, allt började med att det lät mer och mer illa från tranmissionen på min 745a -87 (tror det är en 87:a). till slut rasslade det bara till och det flög lagerkulor, ajja bara byta tänkte jag, så jag bytte stödlager och stödlagerhållaren i gummi, 500 mil efter det for alla lagerkulor igen, konstigt som fan tyckte jag det var, men jag bytte bara själva lagret (bara 2 lagerbanor kvar av det "gamla", lika så på det äldsta) och nu låter det som det gjorde i början och det var förra månaden jag bytte andra gången,

försäljaren säger att det inte går montera fel, att jag gjort rätt när jag montera skiten, finns det om någonting annat som kan vara slut och det är därför lagret far, t.ex. hardyskiva eller liknande, men jag tycker iallafall att vxl lådekudden ser bra ut och att hardyskivan ser bra ut. växelspaken rör sig då inte så förfärligt mycket heller kan jag tycka.

tack på förhand för svar.

// kalle

Fri fart för ett fritt folk!
15 018 Inlägg
3 maj 2012
sänkt som f-n? inte ovanligt att kardan lägger sig mot golvet och då får stödlagret ganska mycket stryk oxå eftersom det bottnar i gummihållaren

Kör fort så hinner inget hända...

2 914 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
den är original på alla sätt och vis. dock väldigt ojämn väg till och från jobbet. tongue

Fri fart för ett fritt folk!
15 018 Inlägg
3 maj 2012
kalle_kalle skrev:
den är original på alla sätt och vis. dock väldigt ojämn väg till och från jobbet. tongue

ha bakhjulen hängade i luften och kolla om det skakar av fan om kardan annars finns det ingen anledning att det ska gå sönder

Kör fort så hinner inget hända...

2 914 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Growe skrev:
kalle_kalle skrev:

ha bakhjulen hängade i luften och kolla om det skakar av fan om kardan annars finns det ingen anledning att det ska gå sönder

okej ska pröva det. tongue

2 914 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Kan ju vara bakaxelbussningar som är slut också.

hur kan man kika om dem är slut då? tongue

9 150 Inlägg
5 maj 2012
kalle_kalle skrev:
Putteliten skrev:

hur kan man kika om dem är slut då? tongue

Bilden nedan visar bussningarna. Be någon att kolla på bakaxeln när du håller på bromsen och lättar på kopplingen med växel i. Vrider sig axeln så är SF-622 dåliga. Du kan även hissa upp bilen och rycka å slita i grejerna ä se hur dom känns.
http://www.bakaxel.se/bakaxel_files/produktbilder/bussningar/superpro_240_bak.jpg

Pim_Pim
5 maj 2012
Putteliten skrev:

Precis.. hade själv det felet, men den åt hardyskivor istället tongue

2 914 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
ska kika om det är bakaxelbussningarna, ska även montera ett nytt lager och gå "by the book" när det gäller montera det.

men tack för svar och jag ska kika om det är något som var det som kan hjälpa mig smile

Offroad Racing
3 123 Inlägg
7 maj 2012
kan vara en skev kardan oxå.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök