4382
Sök

Volvo v50 värt att köpa?

17 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
Hej!

En jobbar kompis till mig har köpt nya v60:in och fick då erbjudande om att byta in sin v50 och fick då 75 000 kr i inbyte av bilfirman.

Nu ärm in fråga, är det värt att köpa bilen av honom för samma pris (75 000), är det bra,dåligt, normal pris för bilen?

Volvo v50 2.4 2005

1 ägare
6000 mil
fullstemplad service book på märkesverkstad
Sportpaket
exenon
skinstolar
bra sommar och vinterdäck på alu fälg
metalic lac
tonade rutor

Har ni fler frågaor är det bara fråga! Tack på förhand!

Jävel
2 018 Inlägg
13 maj 2012
Bilen verkar vara bra utrustad, men just 2.4-motorn är känd för att ha dyra servicekostnader i v50.

You got to risk it, to get the biscuit :)

arenwik
13 maj 2012
Notrixs skrev:
Hej!

En jobbar kompis till mig har köpt nya v60:in och fick då erbjudande om att byta in sin v50 och fick då 75 000 kr i inbyte av bilfirman.

Nu ärm in fråga, är det värt att köpa bilen av honom för samma pris (75 000), är det bra,dåligt, normal pris för bilen?

Volvo v50 2.4 2005

1 ägare
6000 mil
fullstemplad service book på märkesverkstad
Sportpaket
exenon
skinstolar
bra sommar och vinterdäck på alu fälg
metalic lac
tonade rutor

Har ni fler frågaor är det bara fråga! Tack på förhand!

Ja det är ett bra pris. Men ska du sälja vidare den kommer du inte tjäna många kronor.

17 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
Tror det var några fler handplockade tillval också som jag inte mins vad riktigt.
Jag är i behov av en ny bil och vet att personen som har den är 40 år kör lugnt och är pedant, jobbar med honom.
Det som är huvudsaken är att det inte är en dålig affär utan en bra/normal affär och inget skräpköp eller överpris?

Jag jobbar ca 3 mil från där jag bor och den verkar inte dricka så mycket mer än normalt heller?
Även att den ska vara hyfsat lätt såld när jag vill byta och inte gör några stora förluster?
Senast redigerat av Notrixs (13 maj 2012)

Forummoderator
26 484 Inlägg
13 maj 2012
loow skrev:
Bilen verkar vara bra utrustad, men just 2.4-motorn är känd för att ha dyra servicekostnader i v50.

Är det inte 1.8F som har dyra servicekostnader när det gäller V50:in?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

arenwik
13 maj 2012
Notrixs skrev:
Tror det var några fler handplockade tillval också som jag inte mins vad riktigt.
Jag är i behov av en ny bil och vet att personen som har den är 40 år kör lugnt och är pedant, jobbar med honom.
Det som är huvudsaken är att det inte är en dålig affär utan en bra/normal affär och inget skräpköp eller överpris?

Jag jobbar ca 3 mil från där jag bor och den verkar inte dricka så mycket mer än normalt heller?
Även att den ska vara hyfsat lätt såld när jag vill byta och inte gör några stora förluster?

Det är ett bra pris i så fall. En volvokombi blir aldrig svårsåld så länge den sköts om någorlunda.

406 Inlägg
13 maj 2012
loow skrev:

Vad grundar du detta på? 2,4:an är mer eller mindre den absolut billigaste motorn servicemässigt sett.

Jävel
2 018 Inlägg
14 maj 2012
Karlie skrev:
loow skrev:

Vad grundar du detta på? 2,4:an är mer eller mindre den absolut billigaste motorn servicemässigt sett.

Läste det i denna tråden:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=137247
Skulle själv köpa en s40 2.4 04, därav att jag lagt det på minnet.
Sen om det stämmer eller inte kan jag inte svara på, men det är därifrån jag har hört det.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 maj 2012
Karlie skrev:
loow skrev:

Då måste övriga motorer till modellen vara hopplöst dyra i service, tidiga V50 har visat sig vara duktigt dyra i service och en V50 2.4 kostade lika mycket i service över 12.000mil räknat som en Porsche 911 Carrera (997) gjorde när Teknikens Värld räknade på det. Och Porsche är inte billiga i underhåll...

Rent allmänt hade jag hellre valt en V70 som är en rejäl modell, V50 känns mer som en Focus med ett annat emblem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

406 Inlägg
14 maj 2012
Rquired skrev:
Då måste övriga motorer till modellen vara hopplöst dyra i service, tidiga V50 har visat sig vara duktigt dyra i service och en V50 2.4 kostade lika mycket i service över 12.000mil räknat som en Porsche 911 Carrera (997) gjorde när Teknikens Värld räknade på det. Och Porsche är inte billiga i underhåll...

Rent allmänt hade jag hellre valt en V70 som är en rejäl modell, V50 känns mer som en Focus med ett annat emblem.

Dels kan jag svara ja på den frågan. För dem flesta är faktiskt ganska dyra jämfört med Volvofemman byggd i Skövde.

På dieselmotorerna som är på 1,6 eller 2,0L så har du 2000mils serviceintervall, med tillägg vid 6000mils intervall, där luftfilter, dieselfilter skall bytas, samt att man fyller additvtanken som renar partikelfiltret. Vid 12.000mil måste dock partikelfiltret bytas, vilket gör att denna service blir avsevärt mycket dyrare än en vanlig service.

D5:an är större och klarar av att bränna rent partikelfiltret själv, så där räcker det med att byta just diesel samt luftfilter i tillägg på 6000mils intervall.

Skall vi gå in på bensinarna så är mycket riktigt flexifuelbilarna ganska kostsamma i service dem med, om man jämför med 2,4:an.
Detta då man måste byta olja var 1000mil, samt göra vanlig "underhållsservice" efter 2000mil. Dvs täta intervaller.
Till detta kommer tändstift samt luftfilter med 6000mils intervall, och vid 12/14.000 brukar man även göra en ventiljustering, vilket även det drar upp kostnaden jämfört med 2,4:an.

2,4:an är en större motor än de övriga så klart, och därav går det självklart i mer olja, men utöver det är den definitivt inte dyrare än någon annan i serviceunderhåll.
Sen skulle i alla fall jag känna mig nöjd över en mer "riktig" volvomotor, än dem som ford och citroën varit med och byggt.

Att 12.000mila var lika dyr som en Porsche kanske hade att göra med att Porsche inte har några tillägg vid just dessa miltal, medan man vid 12 skall byta tändstift samt luftfilter på 2,4:an?
Porsches servicesheman skall jag dock inte uttala mig om, för där har jag ingen aning smile

Håller iaf med om att TS borde snegla åt V70hållet. Bra mycket skönare bil på alla punkter.
Var däremot riktigt noga med att kolla om oljan i automatlådan varit bytt ifall den gått över 10-12.. Det ligger inte med i serviceintervall från Volvos sida, men det är högst rekommenderat att man gör det ändå när oljan hängt med i ca 10.000mil.

17 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
BIlen har gått 6000 mil servade enligt bok på känd volvo firma.
det är en 2.4 manuel bensinmotor.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 maj 2012
Karlie skrev:
Rquired skrev:

Dels kan jag svara ja på den frågan. För dem flesta är faktiskt ganska dyra jämfört med Volvofemman byggd i Skövde.

På dieselmotorerna som är på 1,6 eller 2,0L så har du 2000mils serviceintervall, med tillägg vid 6000mils intervall, där luftfilter, dieselfilter skall bytas, samt att man fyller additvtanken som renar partikelfiltret. Vid 12.000mil måste dock partikelfiltret bytas, vilket gör att denna service blir avsevärt mycket dyrare än en vanlig service.

D5:an är större och klarar av att bränna rent partikelfiltret själv, så där räcker det med att byta just diesel samt luftfilter i tillägg på 6000mils intervall.

Skall vi gå in på bensinarna så är mycket riktigt flexifuelbilarna ganska kostsamma i service dem med, om man jämför med 2,4:an.
Detta då man måste byta olja var 1000mil, samt göra vanlig "underhållsservice" efter 2000mil. Dvs täta intervaller.
Till detta kommer tändstift samt luftfilter med 6000mils intervall, och vid 12/14.000 brukar man även göra en ventiljustering, vilket även det drar upp kostnaden jämfört med 2,4:an.

2,4:an är en större motor än de övriga så klart, och därav går det självklart i mer olja, men utöver det är den definitivt inte dyrare än någon annan i serviceunderhåll.
Sen skulle i alla fall jag känna mig nöjd över en mer "riktig" volvomotor, än dem som ford och citroën varit med och byggt.

Att 12.000mila var lika dyr som en Porsche kanske hade att göra med att Porsche inte har några tillägg vid just dessa miltal, medan man vid 12 skall byta tändstift samt luftfilter på 2,4:an?
Porsches servicesheman skall jag dock inte uttala mig om, för där har jag ingen aning smile

Håller iaf med om att TS borde snegla åt V70hållet. Bra mycket skönare bil på alla punkter.
Var däremot riktigt noga med att kolla om oljan i automatlådan varit bytt ifall den gått över 10-12.. Det ligger inte med i serviceintervall från Volvos sida, men det är högst rekommenderat att man gör det ändå när oljan hängt med i ca 10.000mil.

Dom räknade på vad service kostade över 12.000mil, inte vad en 12.000mils service kostar utan underhållet från 0-12.000mil om du är med på hur dom räknade?

Är etanolbilarna dyrare hade jag räknat bort dem direkt, tråkigare motorer är svårt att hitta! smile

17 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Värt köp eller inte är min fråga?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 maj 2012
Notrixs skrev:
BIlen har gått 6000 mil servade enligt bok på känd volvo firma.
det är en 2.4 manuel bensinmotor.

Lita dig inte helt på att " boken e stämplad " Känner tillomed sådan fifflare. Vet folk som även "köpt" stämpel.
Så som sagt. Lyssna noga testa själv. Plåga bilen utav bara F*n när du provkör. den skall hålla !
Men skulle aldrig själv skaffa v50. Ljudet suger väldigt mycket, stereon går ju inte byta ut.
Tidigare v50 = babysjukdommarnas ledare. 
Bilen i sig känns absolut inte som en Volvo !! äckliga säten & små ( Inget för feta (!) )
Morsan min har en v50 T5. Ack så mycket bekymmer hon har haft, Krånglandes larmsystem 2 gånger , lmm pajjat , centrallås pajjat , bilen skriker efter service fast den är fullservad & släkt lampor med dator.
Allt detta inom 2 månaders körning.

Edit. Kom på en enda bra sak med v50 ! Dom e trotts allt snygga bilar !
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (14 maj 2012)

C H E V R O L E T <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 maj 2012
Notrixs skrev:
Värt köp eller inte är min fråga?

Är det en 2.4 140hk eller 2.4i 170hk? Oavsett så är 75´ inget dåligt pris för en sådan och en Volvo kombi går alltid att sälja, köp den och sälj den igen om du inte trivs?

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 maj 2012
Var inte V50 oerhört problemhärjad i början? Har man rättat till allt det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 484 Inlägg
14 maj 2012
caromania skrev:
Var inte V50 oerhört problemhärjad i början? Har man rättat till allt det?

Säg någon bilmodell som inte har haft barnsjukdomar?
Men jo, den hade sina problem i början, ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

BT
110 Inlägg
15 maj 2012
V50 är väl inte värre än andra bilar. Men de tidiga årsmodellerna tenderar att fungera bättre än till exempel 06-07or. På 06orna ärgar dörrkablaget sönder. Ganska dyrt att laga. På 07orna pajjar hydraulaggregaten till antisladd.

05or och tidigare är väldigt problemfria bilar. Särskilt 2,4an. Och med en så lågmilad bil så ser jag ingen anledning att tveka.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
15 maj 2012
Man skall aldrig välja bil efter priset, oavsett om du kan köpa en V50 för ett bra pris så kommer du ångra dig om det inte var en modell du var intresserad av från början. Från dina inlägg i denna tråden så bygger ditt intresse helt på priset och då skulle jag säga: Nej, det är inte värt att köpa.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Sök