2172
Sök

Plastkulor i automatlåda E34 540iA

226 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Hejsan!
Min bil har nyligen börjat visa "greibe program", är de plastkulorna som har gått sönder ? Den rycker när den växlar också, och när jag kört på D och stannar och ska lägga i R så dröjer de en stund innan den läggs i, backen DUNKAR i ungefär, har även hänt att när jag lagt i R och gasat så har den bara stått stilla när jag gasat.

Vad göra ? Byta plastkulorna ? pris på dom ?hmm
Eller byta olja i lådan ?hmm

Tacksam för snabba svar !

1 798 Inlägg
20 maj 2012
Man får inte gasa när man backar med en 540i då kan lådan rasa är någon underdimensionerad backventil i dem då kan lådan rasa. Men ja kan mkt väl va kulorna men kan lika gärna va totalrasad låda

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

63 Inlägg
20 maj 2012
Fick ju getribe program på min med ju yikes Bytte ju olja och filter så blev jag av med det smile

226 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
fredde85 skrev:
Man får inte gasa när man backar med en 540i då kan lådan rasa är någon underdimensionerad backventil i dem då kan lådan rasa. Men ja kan mkt väl va kulorna men kan lika gärna va totalrasad låda

Men de jag menade va att de liksom inte hände nånting, tog ett jävla tag innan backen åkte i smile
Men jag får testa med olja och filter och se om de går bättre.

För jag kan inte ens låsa lådan på 2an 3an 4an, då står de bara getribe program och den går knappt framåt sad

226 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Traneskog skrev:
Fick ju getribe program på min med ju yikes Bytte ju olja och filter så blev jag av med det smile

Vi får väl kika på att big_smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 maj 2012
Byter du kulan så byter du oljan med! Här står det allt!
http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=70

1 798 Inlägg
20 maj 2012
Jo pröva me olja o filter först har du tur kan de ju hjälpa dock är de viktigt me rätt olja i dem de är känsliga för fel olja minns inte exakt vilken de ska vara men bmw eller någon här kanske vet. Sen kunde väl en sköljning va på sin plats då man aldrig får ur all gammal olja annars

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

226 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Får testa att göra ett oljebyte och se om de hjälper !
Tack för hjälpen.

Sök