2285
Sök

Laddtryckproblem volvo 940 Turbo -98

334 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#1
Har ett fenomen som jag inte vet hur jag ska lösa...
Har olika laddtryck på varje växel, vet att det kan skilja lite men inte så mycket som jag har:
2:ans växel = 0,7bar
3:ans växel = 0,9bar
4:ans växel = 1,1bar
5:ans växel = 1,4bar

Vad är det som gör detta?
Skulle vara fint att åka på 1,2-1,4bar på alla växlar som normalt?


Setup:
Chippad bränslebox
Chippad tändningsbox
VX3-Kam
T3/T4 turbo "Air 60" upp borrad från 19mm WG-kanal till 26mm.
Annat grenrör
3" avgassystem med sportkatt och 1 dämpare
"968" spridare från s60R
3" LMM
530 topp
Återcirkulerande dumpventil från KLracing.
"Foam" filter
Bränslepump 340 L/H
Mappad av Jonas Bengtsson.
Pysventil

Just... Awsome!

385 Inlägg
14 maj 2012
#2
det är nog wg fjädern som cp.ar tongue

börn i varje hörn är fett rätt;)

334 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#3
smekallracing skrev:
det är nog wg fjädern som cp.ar tongue

Mja, något galet är det tongue

Just... Awsome!

385 Inlägg
14 maj 2012
#4
kolla så den inte sitter löst big_smile

börn i varje hörn är fett rätt;)

334 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#5
smekallracing skrev:
kolla så den inte sitter löst big_smile

Will do smile

Just... Awsome!

371 Inlägg
17 maj 2012
#6
Låter som du har för lite slaglängd på wastegaten, ju högre växel desto högre motstånd och wastegaten kan inte öppna mer och laddtrycket ökar.
Gör stången lite längre och styr luften till wastegaten igenom en laddtrycksstyrning.
Det borde fixa dina problem.


334 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#7
Mjo, blir not till att bygga om till extern WG istället tror jag. ÄR nog lite smidigare att köra med smile
Tackar för svaret iaf! smile Tål ju att provas om det inte blir ombyggnad till extern.

Just... Awsome!

371 Inlägg
18 maj 2012
#8
Om du justerar grejorna rätt så fungerar det bra med internwaste.
Som på min så kan jag köra med ett stabilt laddtryck mellan 1bar till 2,3bar med interwaste.
Visst, det är jävligare att få till en bra lösning, men man sparar många tusenlappar med.


334 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#9
need_4_boost skrev:
Om du justerar grejorna rätt så fungerar det bra med internwaste.
Som på min så kan jag köra med ett stabilt laddtryck mellan 1bar till 2,3bar med interwaste.
Visst, det är jävligare att få till en bra lösning, men man sparar många tusenlappar med.

Okej, Nackdelen är väl att jag har en kina kopia till turbo agg. (t3/t4) Och om jag har förstått rätt nu i efter hand är det ett bra aggregat för pengarna men det mesta är under dimentionerat. så funderar på att byta wg, varit inne på att byta interna med, då jag nästan skruvat ut max på den nu varande.
Denna har jag tittat på:
http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=8300

Just... Awsome!

42 Inlägg
21 maj 2012
#10
min externa kina wg funkar utmärkt:P billigt o bra big_smile köra med nåt sånt ?

334 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#11
SillmaN skrev:
min externa kina wg funkar utmärkt:P billigt o bra big_smile köra med nåt sånt ?

Mja blir ngn 38mm rostfri smile

Just... Awsome!

42 Inlägg
22 maj 2012
#12
joxxan skrev:
SillmaN skrev:
min externa kina wg funkar utmärkt:P billigt o bra big_smile köra med nåt sånt ?

Mja blir ngn 38mm rostfri smile

gott! bara att handla och bygga smile

334 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#13
SillmaN skrev:
joxxan skrev:
SillmaN skrev:
min externa kina wg funkar utmärkt:P billigt o bra big_smile köra med nåt sånt ?

Mja blir ngn 38mm rostfri smile

gott! bara att handla och bygga smile

Yesbox! wink

Just... Awsome!


Sök