Hjälp med backventil saab 9-5

G1zm0
28 juli 2012 · 41 Inlägg

Var och lämnade in bilen på ett annat ställe igår och fick ut felkoder som lyder

PO444 Evap ventil avbrott eller kortslutning till jord

p1662 Magnetventil för laddtrycksbegräsning avbrott eller kortslutning till jord.


Magnetventil har jag beställt ny och får idag, men evap ventilen vad är det för något? Hittar massa olika på google, vad jag uppfattat det som så är det de blåa ventilerna som sitter vid spjällhuset där? Men blir inte klok på hur många där e eller vilken modell jag ska ha om det nu ens är dem, så vore hyggligt om någon kunde förklara vilka jag ska köpa och byta.

Mvh

jojje81 George
28 juli 2012 · 1 956 Inlägg

G1zm0 skrev:
Var och lämnade in bilen på ett annat ställe igår och fick ut felkoder som lyder

PO444 Evap ventil avbrott eller kortslutning till jord

p1662 Magnetventil för laddtrycksbegräsning avbrott eller kortslutning till jord.


Magnetventil har jag beställt ny och får idag, men evap ventilen vad är det för något? Hittar massa olika på google, vad jag uppfattat det som så är det de blåa ventilerna som sitter vid spjällhuset där? Men blir inte klok på hur många där e eller vilken modell jag ska ha om det nu ens är dem, så vore hyggligt om någon kunde förklara vilka jag ska köpa och byta.

Mvh

Det borde vara ventilen som sitter på LMM.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
G1zm0
29 juli 2012 · 41 Inlägg

Läste mig till att om ventilerna är kassa så kan man rycka R slangen och går den då som den ska så är det dem det är fel på. Har gjort det nu med nya magnetventilen och fortfarande samma symptom, bilen dör ofta när man kopplar, tappat en massa effekt, stämplar jag fullt så misständer den. Så nu vettifan vad jag ska göra

jojje81 George
29 juli 2012 · 1 956 Inlägg

Finns inte så mycket förutom att kolla alla slangar byta stift och prova annan tändkassett
Kolla även efter läckage.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
G1zm0
29 juli 2012 · 41 Inlägg

Har kollat alla slangar, bytat stift och kasett, provat dra LMM fortfarande ingen skillnad :S

Funkiee Saab älskare!
29 juli 2012 · 4 597 Inlägg

vad för stift? o det var en svart kasett du bytte till va?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
29 juli 2012 · 4 597 Inlägg

din ventil, som liknar MV kan vara trasig, sitter innan de blå backventilerna, därav den översta felkoden

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
G1zm0
29 juli 2012 · 41 Inlägg

Har inte namnet på stiften i huvet, de slutade på ngs 11 eller något liknande, det är rätt stift det är jag 100 på, var samma stift som satt i redan dessutom. Och givetvis svart tändkasett. Var sitter de på backventilerna någonstans?

Funkiee Saab älskare!
29 juli 2012 · 4 597 Inlägg

på vänster sida, 2 blåa backventiler, på den finns det ett T kors som går till en MV liknande grej, byt den

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
G1zm0
29 juli 2012 · 41 Inlägg

Den mv liknande grejen jag ska byta eller de två blå med?

Funkiee Saab älskare!
29 juli 2012 · 4 597 Inlägg

bara den MV liknande, o sen själva MV,

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
jojje81 George
29 juli 2012 · 1 956 Inlägg

Dom blå kan du kontrollera genom att Ta loss och blåsa igenom. Sitter dom fast så smörj och blås med tryckluft.
Köpa original är otroligt dyrt. Nått på nästan 3k!!

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Funkiee Saab älskare!
29 juli 2012 · 4 597 Inlägg

annars köper man hos VAG o får nytt för ca 400kr

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang