Tonade rutor fram vilken % är godkänd?

Christian S
13 augusti 2012 · 4 816 Inlägg

dyem skrev:
har för mig att 98% ljus igenomsläpp är godkänt! knappt märkbart men lagligt!

nä det ska vara minst 80% ljusgenomsläpp på framrutan och minst 75% ljusgenomsläpp på framdörrarna och grejen är att det är ungefär vad det är orginal ifrån fabrik så oavsett vilken solfilm man monterar så blir det olagligt då dom ljusaste filmerna har 50% ljusgenomsläpp.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Matte_77
13 augusti 2012 · 92 Inlägg

Christian S skrev:

dyem skrev:
har för mig att 98% ljus igenomsläpp är godkänt! knappt märkbart men lagligt!

nä det ska vara minst 80% ljusgenomsläpp på framrutan och minst 75% ljusgenomsläpp på framdörrarna och grejen är att det är ungefär vad det är orginal ifrån fabrik så oavsett vilken solfilm man monterar så blir det olagligt då dom ljusaste filmerna har 50% ljusgenomsläpp.

aha okej. hmm tror det är 500 kr i böter va? kan vara värt att isf haha jag menar det är ju snyggt big_smile

BMW 318d "Blue" (2017)
Germax
13 augusti 2012 · 12 086 Inlägg

Christian S skrev:

dyem skrev:
har för mig att 98% ljus igenomsläpp är godkänt! knappt märkbart men lagligt!

nä det ska vara minst 80% ljusgenomsläpp på framrutan och minst 75% ljusgenomsläpp på framdörrarna och grejen är att det är ungefär vad det är orginal ifrån fabrik så oavsett vilken solfilm man monterar så blir det olagligt då dom ljusaste filmerna har 50% ljusgenomsläpp.

VVFS 2003:22
31 kap.

5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.

10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Toningens vara eller icke vara är alltså tolkningsfråga.

JimmyAndersson
13 augusti 2012 · 1 679 Inlägg

Matte_77 skrev:

JimmyAndersson skrev:
jag kör med 50% på mina framrutor smile
man tänker inte så mycket på det, men det finns där smile

nä precis, ah bara så att det är någonting iaf smile

jag är jättenljd med det smile
kika in min 850 så får du se smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
6Point1
15 augusti 2012 · 192 Inlägg

Det beror helt på polismannen ifråga. 500 är bötesbeloppet men han kan även begära att du ska riva filmen på plats, han kan sätta en ombesiktning på dig eller även ringa in en flygande besiktning.

Matte_77 skrev:

Christian S skrev:

dyem skrev:
har för mig att 98% ljus igenomsläpp är godkänt! knappt märkbart men lagligt!

nä det ska vara minst 80% ljusgenomsläpp på framrutan och minst 75% ljusgenomsläpp på framdörrarna och grejen är att det är ungefär vad det är orginal ifrån fabrik så oavsett vilken solfilm man monterar så blir det olagligt då dom ljusaste filmerna har 50% ljusgenomsläpp.

aha okej. hmm tror det är 500 kr i böter va? kan vara värt att isf haha jag menar det är ju snyggt big_smile

Audi_powah
15 augusti 2012 · 1 515 Inlägg

Du får inte ha någon som hellst toning fram, oavsett ljus genomsläpp. Läs reglerna ovan som någon citera smile

Men är endast 500:- i böter, helt okej big_smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
AndrAAx
15 augusti 2012 · 742 Inlägg

Jag har en ganska ljus i lager som kanske skulle passa! Fick fel i leveransen, så lite osäker om det är 40% eller 25% ljusgenomsläpp jag fick!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Matte_77
19 augusti 2012 · 92 Inlägg

Audi_powah skrev:
Du får inte ha någon som hellst toning fram, oavsett ljus genomsläpp. Läs reglerna ovan som någon citera smile

Men är endast 500:- i böter, helt okej big_smile

Nä och om det bara är 500 så kan man lika väl ha mörkt ändån, men tycker det är snyggare med lite ljusare fram än lika mörkt som resten av rutorna är. blir lite charmigare smile

BMW 318d "Blue" (2017)
Mack Forum- och sitemoderator
19 augusti 2012 · 26 136 Inlägg

Matte_77 skrev:

Audi_powah skrev:
Du får inte ha någon som hellst toning fram, oavsett ljus genomsläpp. Läs reglerna ovan som någon citera smile

Men är endast 500:- i böter, helt okej big_smile

Nä och om det bara är 500 så kan man lika väl ha mörkt ändån, men tycker det är snyggare med lite ljusare fram än lika mörkt som resten av rutorna är. blir lite charmigare smile

Man får inte 500:- i böter och sen är det bra.
Tänker man lite längre, så kan man lika gärna få böter dag efter dag efter dag efter dag..och vad har man fått i böter sammanlagt då..?
Är det fortfarande värt det då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Ulf_W bilder.ulfw.se
19 augusti 2012 · 1 103 Inlägg

Mack skrev:
Man får inte 500:- i böter och sen är det bra.
Tänker man lite längre, så kan man lika gärna få böter dag efter dag efter dag efter dag..och vad har man fått i böter sammanlagt då..?
Är det fortfarande värt det då?

Dessutom får man ju ombesiktning varje gång...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
kimztah 30 slak
19 augusti 2012 · 169 Inlägg

Kör 65% runt om, helt lagom. Bara att kika så ser du smile

Joppe_Johndeere StenkrossTomte
19 augusti 2012 · 359 Inlägg

Varför diskuteras detta ämne fortfarande? Detta har varit uppe enmiljon gånger... Tona på hur mycket ni vill, riv av det när farbror-batong kommer eller ta straffet han ger dig. Byt rutorna när du ska besik eller använd plexi...

Jag kör på Ditecs mörkaste alternativ runt om, dock har jag besiktningsrutor som jag ploppar i när det är dax för sådant trams..

No turbo shit! Just Real Power!
Volvo 240 "The Chrome Edition" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang