4325
Sök

Problem med fjäder, volvo 240 -89

63 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
Tjena, har problem med att det smäller på bra i min vänstra fjäder (fram) när jag kör sakta och svänger nästan för fullt. Hade upp den på en lyft och satte växellådsdomkraften under bärarmen och pressade ihop fjädern. Smäller inte när däckena hänger fritt, de måste vara belastade. Fjädern belastad samtidigt som man svänger så ser man klart och  tydligt att fjädern som fastnar och sedan smäller till och lägger sig i rätt läge igen.

Nu till det sjuka är att jag för inte ens 1 år sedan bytte båda spindlarna + de övre lagrena på både sidorna. Plockade ner fjäderbenet där det small och kunde konstatera att det hugger lite i lagret, väldigt lite. Kan det vara lagret som ställer till problem och hur kan de redan vara slut? Inte så kul att byta igen när de kostar 700 kr styck hmm

Någon som har något förslag? Är det bara att bita i det sura äpplet och byta lagrena igen eller ?

Forummoderator
26 598 Inlägg
20 augusti 2012
Inte fjädern som har gått av då i någon av ändarna?
Small ganska bra när jag hade ett par brustna fjädrar på min gamla 240.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

177 Inlägg
20 augusti 2012
Tror tyvärr att du är inne på rätt bana angående fjäderbenslagringarna. Du kan väl eventuellt testa att smörja upp det lager som "hugger" men det är nog bara en kortsiktig lösning.

63 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
Mack skrev:

Har kollat det hmm

Men hur kan det komma sig att lagrena inte ens håller i 1 år? Borde nästan gå och snacka med mekonomen...
Senast redigerat av gral (20 augusti 2012)

Forummoderator
26 598 Inlägg
21 augusti 2012
gral skrev:
Mack skrev:

Har kollat det hmm

Men hur kan det komma sig att lagrena inte ens håller i 1 år? Borde nästan gå och snacka med mekonomen...

Kan ju vara något annat fel i grunden som nöter sönder lagret också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 277 Inlägg
21 augusti 2012
Har du monterat ihop det rätt så att inte övre tallriken tar i tornet? För då brukar du få dom symptomen

Sök