4249
Sök

Val av coilovers

527 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Jag tänkte eventuellt investera i coilovers till min Bmw e 36 coupe som förutom denna åtgärd och schyssta fälgar med tillhörande gummi kommer att förbli orginal. Jag undrar vilka erfarenheter som finns av de olika märken som existerar på marknaden. Naturligtvis så är det mina egna behov och tankar på vad jag är beredd att lägga för slant som är avgörande till sist.

Kinaprodukter känns egentliga uteslutet, vad blir nästa steg?
Senast redigerat av Dotzie (29 augusti 2012)

My car Brings Me Women

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 augusti 2012
Kw
Senast redigerat av dawwe (29 augusti 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

grön aktivist
846 Inlägg
29 augusti 2012
Det finns så många olika märken och setups så tror nog det blir enklare om du specar upp exakt vad du är ute efter!
Banracing eller gatåka?
Komfort eller stålsäng?
Lågpris eller kvalite?
Finns många bra märken på marknaden, KW är ett märke som är bra!
Ytterligare är H&R, D2, Weitec, AP m.m!

527 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Ok, jag tänker mig gata...orginaleffekt.....jag vill ha så mycket som möjligt för slantarna såklart men det finns ju gränser....men om jag säger såhär....vilka märken är bäst i spannet 3500-5500 Kr?

My car Brings Me Women

287 Inlägg
29 augusti 2012
Köpte mina på ebay för 1700 med frakt, tuningart heter dom.
Lågt det blir det inget snack om saken, men tycker dom är liite mjuka bak, annars så funkar dom och jag är nöjd! smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 augusti 2012
Men va fan...Prisspann mellan 3500-5500 o så snackar du om att "Kina-kit" är uteslutet. TuningArt (TA-Technix) har jag på min bruxis (Passat). Aphårda fjädrar, är man själv i bilen så är det knappt att det fjädrar. Däremot om man lastar runt 75% av maxlast så blir de faktiskt helt OK! Lagom stum/hård fjädring då. Jag vill dock INTE påstå att de är bra, men säkerligen bättre än trötta originaldämpare. TA-Technix är ljusår sämre än "Kina-kit" som tex D2, XYZ & K-Sport. För den summan du nämner får du inga riktigt bra coilovers. I regel så är det endast färgsättningen som skiljer de olika kiten åt i det prisspann du nämner, ser grejerna identiska ut men med annan färgsättning så kan man vara tämligen säker på att det är bara färgen som skiljer. "Kina-kit" finns från typ 7500 och uppåt, KW frå¨n typ 13000...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

633 Inlägg
29 augusti 2012
dawwe skrev:
Men va fan...Prisspann mellan 3500-5500 o så snackar du om att "Kina-kit" är uteslutet. TuningArt (TA-Technix) har jag på min bruxis (Passat). Aphårda fjädrar, är man själv i bilen så är det knappt att det fjädrar. Däremot om man lastar runt 75% av maxlast så blir de faktiskt helt OK! Lagom stum/hård fjädring då. Jag vill dock INTE påstå att de är bra, men säkerligen bättre än trötta originaldämpare. TA-Technix är ljusår sämre än "Kina-kit" som tex D2, XYZ & K-Sport. För den summan du nämner får du inga riktigt bra coilovers. I regel så är det endast färgsättningen som skiljer de olika kiten åt i det prisspann du nämner, ser grejerna identiska ut men med annan färgsättning så kan man vara tämligen säker på att det är bara färgen som skiljer. "Kina-kit" finns från typ 7500 och uppåt, KW frå¨n typ 13000...

1+++ så sant kunde inte skriva bättre själv roll

2 011 Inlägg
30 augusti 2012
Dotzie skrev:
Ok, jag tänker mig gata...orginaleffekt.....jag vill ha så mycket som möjligt för slantarna såklart men det finns ju gränser....men om jag säger såhär....vilka märken är bäst i spannet 3500-5500 Kr?

För c:a 3-4000:- kan du få JOM, som jag själv använde tidigare.
De är helt okej för den pengen. Kan du komma upp med c:a 3500:- till föutom dina 5500:-, så får du BC Racing som exempel Jspec säljer och dessa är kanon.

Lite beroende på vad du känner vad du vill lägga i penga väg, men kan du lägga 9000:- så ta BC Racing. Kommer inte ångra dig smile.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Turbo lover
555 Inlägg
30 augusti 2012
AP coilovers, tillverkas av KW och är väl nästan motsvarande KW variant 1 som jag förstått det. Bästa pris från ebay.de

527 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Tack för era synpunkter, det verkar som om jag behöver tänka mer pengar i detta om det ska bli bra, vill kunna ställa höjden enkelt och behålla en någorlunda komfort.

My car Brings Me Women

287 Inlägg
30 augusti 2012
Clintan66 skrev:
Dotzie skrev:

För c:a 3-4000:- kan du få JOM, som jag själv använde tidigare.
De är helt okej för den pengen. Kan du komma upp med c:a 3500:- till föutom dina 5500:-, så får du BC Racing som exempel Jspec säljer och dessa är kanon.

Lite beroende på vad du känner vad du vill lägga i penga väg, men kan du lägga 9000:- så ta BC Racing. Kommer inte ångra dig smile.

Lite att tänka på är att mina Ta-tecnix kostar runt 4000 om man ska köpa dom i sverige och JOM och TA är i princip samma saker.

Men som dom sagt innan här, upp till 6k så är det same shit nästan

527 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Ok, jag har ingen brådska så jag hinner säkert hitta några, finns de ledande tillverkarana av coilovers i Europa? eller finns det bra grejer i staterna också? jag åker dit i vinter så jag tänkte att jag kanske kunde ta hem några.

My car Brings Me Women

grön aktivist
846 Inlägg
30 augusti 2012
KW / Weitec tillverkas i samma fabrik t.o.m... I Tyskland wink.
Och det är tyvärr inte vettigt att köpa KW / Weitec här i Sverige, generalagenturen lägger på en ganska otrevlig summa i jämförelse med vad man kan köpa i t.ex. storbrittanien.

Som jämförelse så skulle KW Inox V2 kosta mig 9500 kronor inklusive frakt (+- 100 kronor).
I Sverige så skulle dom gå på över 13000 och det är tyvärr inte motiverat alls!

Sök