2076
Sök

Supra mkiv, delar till smidd motor?

180 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Jag har en supra singelturbo -94

Ska nu bygga smidd motor och undra vad för delar och märke, storlekar osv man ska ha!

Det ja kommer på att ja behöver köpa är "motorn ska borras och renovera toppen"

-kolvar    cp kolvar?
-stakar      eagle stakar?
-kammar    272, 280 kammar?
-lager         
-toppbultar  AHP bultar?
ventiler + fjädrar
-retainers
packningar

Nått mer som behövs?

Ska hålla för 1000hk iaf


7 281 Inlägg
20 september 2012
#2
Kammar beror bland annat på vilken effekt och vilken effektkurva du är ute efter.
Toppbultarna du tänker på är väl ARP?
Toppen bör du nog porta upp lite om du ska ha såna effekter. Åtminstone om du inte vill ladda på onödigt mycket. Sen självklart kolla rakhet och eventuellt plana.
Samma gäller blocket, kontrollera rakhet och eventuellt plana.
Sen när du har gjort det så kan du börja tänka på tjockleken på toppackningen.
Kolvar och stakar bör du vikta in samt balansera veven med svänghul etc.

Vet inte riktigt hur det är med dessa motorer om man kör med original oljepump eller kanske någon förstärkt gördel.


180 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#3
aa precis.  ska köra på

Ställbara Kamdrev
272 eller 280 Kammar
Ventilfjäder och Retainers kit och 1mm större ventiler
Eagel Stakar
CP Kolvar
ACL eller Clevite 77 ram å vev lager
ARP pinnbultar
Supertech ventiltätningar
Ramlageröverfall

Sen ska toppen planas och portas upp och blocket ska borras 0,5mm, å veven balanceras


Pedal To The Metal
750 Inlägg
20 september 2012
#4
Brains skrev:
Kammar beror bland annat på vilken effekt och vilken effektkurva du är ute efter.
Toppbultarna du tänker på är väl ARP?
Toppen bör du nog porta upp lite om du ska ha såna effekter. Åtminstone om du inte vill ladda på onödigt mycket. Sen självklart kolla rakhet och eventuellt plana.
Samma gäller blocket, kontrollera rakhet och eventuellt plana.
Sen när du har gjort det så kan du börja tänka på tjockleken på toppackningen.
Kolvar och stakar bör du vikta in samt balansera veven med svänghul etc.

Vet inte riktigt hur det är med dessa motorer om man kör med original oljepump eller kanske någon förstärkt gördel.

T
vill bara redigera lite i ditt inlägg wink topp och block SKALL ALLTID planas av.. Speciellt med tanke på att det ska hålla för 1000 hk..

Vi byggde ju en Supra för singelturbo för några veckor sedan. Mappad för ca 550 hk. Håller för Betydligt mer. Kan ju skicka den specen till dig om du vill ?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
20 september 2012
#5
Har bla, ett trevligt insug till dig wink

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 153 Inlägg
22 september 2012
#6
Revotech skrev:
Har bla, ett trevligt insug till dig wink

Vad för insug?


Pedal To The Metal
750 Inlägg
24 september 2012
#7
mkiv77 skrev:
Revotech skrev:
Har bla, ett trevligt insug till dig wink

Vad för insug?

Ett sådant ---> http://www.chrima.se/?page_id=3141

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

180 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#8
Revotech skrev:
Brains skrev:
Kammar beror bland annat på vilken effekt och vilken effektkurva du är ute efter.
Toppbultarna du tänker på är väl ARP?
Toppen bör du nog porta upp lite om du ska ha såna effekter. Åtminstone om du inte vill ladda på onödigt mycket. Sen självklart kolla rakhet och eventuellt plana.
Samma gäller blocket, kontrollera rakhet och eventuellt plana.
Sen när du har gjort det så kan du börja tänka på tjockleken på toppackningen.
Kolvar och stakar bör du vikta in samt balansera veven med svänghul etc.

Vet inte riktigt hur det är med dessa motorer om man kör med original oljepump eller kanske någon förstärkt gördel.

T
vill bara redigera lite i ditt inlägg wink topp och block SKALL ALLTID planas av.. Speciellt med tanke på att det ska hålla för 1000 hk..

Vi byggde ju en Supra för singelturbo för några veckor sedan. Mappad för ca 550 hk. Håller för Betydligt mer. Kan ju skicka den specen till dig om du vill ?

Ja gärna! Mappade min till 583hk me oöppnad motor i början av året men ska nu bygga smidd maskin å satsa på några hundra te


Evolution Garage
394 Inlägg
27 september 2012
#9
Bra att du fick med överfallen också. Sägs ju att dom behöver bytas till rejälare grejer när man ska upp i dom effekterna.

Ett tips är att titta på vilka prylar folk med dom effekterna använder. Finns ju sjukt många 1000+hk Supror nuförtiden, så man behöver ju inte uppfinna hjulet i onödan! :-)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Pedal To The Metal
750 Inlägg
28 september 2012
#10
blomberg_ktm skrev:
Revotech skrev:
Brains skrev:
Kammar beror bland annat på vilken effekt och vilken effektkurva du är ute efter.
Toppbultarna du tänker på är väl ARP?
Toppen bör du nog porta upp lite om du ska ha såna effekter. Åtminstone om du inte vill ladda på onödigt mycket. Sen självklart kolla rakhet och eventuellt plana.
Samma gäller blocket, kontrollera rakhet och eventuellt plana.
Sen när du har gjort det så kan du börja tänka på tjockleken på toppackningen.
Kolvar och stakar bör du vikta in samt balansera veven med svänghul etc.

Vet inte riktigt hur det är med dessa motorer om man kör med original oljepump eller kanske någon förstärkt gördel.

T
vill bara redigera lite i ditt inlägg wink topp och block SKALL ALLTID planas av.. Speciellt med tanke på att det ska hålla för 1000 hk..

Vi byggde ju en Supra för singelturbo för några veckor sedan. Mappad för ca 550 hk. Håller för Betydligt mer. Kan ju skicka den specen till dig om du vill ?

Ja gärna! Mappade min till 583hk me oöppnad motor i början av året men ska nu bygga smidd maskin å satsa på några hundra te

Specen på supran vi byggde..

Blocket:
Borrat till 3.1 liter
Toppdeckat
Hornat och en race polering
ACL Racelager ram och vevlager
Eagle H-profilstakakar
Smidda arias kolvar med deras race kolvringar

Topp:
Vassare kammar (vet dock ej spec på dem, låg i när vi fick motorn. Men troligen tomei kammar)
Hårdare titanfjädrar
Titan retainers
Justerbara kamdrev
Race portning
ARP toppbultar
hKS toppackning
HKS kamrem

Övrigt kring lull lull

1000 cc precision turbo spridare
HKS fuel rail
Aeromotive BTR
Extraktor grenrör
Tial 48mm wategate
Garrett gt40 turbo
Tial dump
Setrab oljekyl
Pwr alu kylare
AEM ems

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök