Min vr6a är helt död:(

Gynta
30 september 2012 · 25 Inlägg

Det är såhär att jag köpte min vr6a för några dagar sen och förra ägaren sa att den läckte mycket olja och jag trodde att de bara var packboxarna som var kass till vevaxeln.
Köpte bilen och kom hem och skulle starta den var då helt dödsad
motorn går runt och håller man handen för avgasrör så känner man hur den puffar. och det låter som den kompar.
Men den startar inte med startgas eller något.
Dessutom har den flera gånger när jag kört med startmotorn så har den skjutet (bokstavligen) bort oljelocket och det rycker ifrån vevhuset och överallt. alltså en riktig j*vla smäll.
varför är där så högt tryck i vevhuset?

Hoppas ni kan hjälpa mig
Mvh Gynta

FLindgren
30 september 2012 · 5 089 Inlägg

har du gnista och soppa?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Gynta
30 september 2012 · 25 Inlägg

jag har soppa och där e gnista. hmm

Redtooth
1 oktober 2012 · 22 Inlägg

Den skjuter oljelocket för där är ett övertryck i toppen som den inte kan släppa ut.
Verkar som vevhusventilationen är igensatt.

Har du kollat om du har komp i alla cylindrar?
Kollat stiften?

Gynta
1 oktober 2012 · 25 Inlägg

ska kolla komp imorgon, men verkar inte vara något stop i vevhusventilationen.

Redtooth
1 oktober 2012 · 22 Inlägg

Ok, låter konstigt att den skulle skjuta oljelocket annars.
Där blir inget "tryck" uppe i toppen om vevhusventilationen ventilerar som den skall.

Gynta
2 oktober 2012 · 25 Inlägg

Redtooth skrev:
Ok, låter konstigt att den skulle skjuta oljelocket annars.
Där blir inget "tryck" uppe i toppen om vevhusventilationen ventilerar som den skall.

nej jag tycker det med, ska ta bort vevhusventilationen helt o sätta filter, se om de hjälper.

dawwe ...has left the building...
2 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Som amatör tycker jag att det låter som om det mesta av "kompen" smiter förbi kolvarna/klovringarna o det är därför du har ett "litet" övertryck så att säg...Normalt så startar en motor även med helt tät vevhusventilation, vevhusventilationen är ju bara till för att återleda "oförbrända rester" in i cylindrarna igen...
Hur vevhusventilationen fungerar varierar lite mellan olika bilar, vissa har ett kraftigt "vakuum sug" medan andra ventilerar lite lätt på tomgång men har "vakuum sug" på varv över tomgång...Oavsett skall en välfungerande motor (och vevhusventilation) inte skapa nämnvärt övertryck...
Observera: Amatör svar smile!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
zemet
2 oktober 2012 · 4 047 Inlägg

Jag skulle tro att det är en kolvring som har gett sig så du får komp ner i oljetråget.

Eller om kamremmen har hoppat en kugg eller 2 så att ventilerna inte fungerar som dom ska?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Lundmark
2 oktober 2012 · 71 Inlägg

zemet skrev:
Eller om kamremmen har hoppat en kugg eller 2 så att ventilerna inte fungerar som dom ska?

Kamkedja på VR6.. Gissar som övriga, antingen stopp i vevhusventilation eller kompression ner i tråget.

Gynta
3 oktober 2012 · 25 Inlägg

har varit ute nu och rivit ner insug och ventilkåpan!
Provade spridare  och tändstift och hela den biten. allt fungerade.
slet loss ventilkåpan och där är sjukt "mjölkigt" där alltså det ser ut som chokladmjölk ungefär.
så det blir väl att av med toppen o se hur det ser ut där , annars i med en "ny" motor sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang