2822
Sök

Dålig koppling eller? Volvo 940 ltt

1 131 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Allting började efter att bilen stått i ett år efter smällen. Har kört bilen i ett år nu efter att jag fixat det som behövde fixas för å få den körduglig.

Minns inte att kopplingen var kass innan jag small med den men iaf.

Kopplingen eller något annat har vart kass i ett år. Bilen går framåt men slirar vid gaspådrag (ladd varv skenar iväg) Har smygkört i ett år nu, går dock att dra fullt ut på 1an & 2an. Har vart för slapp för att göra något åt det då den går att köra om man kör lugnt. Men tänkte få tummen ur nu!

Bytte koppling på den ca 1 år innan smällen och kör relativt lugnt.
Känns som att om det är kopplingen så borde den gett upp för längesedan?
Några funderingar på vad det kan va?
Senast redigerat av Rigg0 (24 oktober 2012)

volvoraggare
4 776 Inlägg
24 oktober 2012
låter som lamellen är inte 100 på det har samma problem med min 240 den slirar på 4:an och 5:an

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
24 oktober 2012
ett test du kan göra är att  trycka ner kopplingen och släppa upp den då ska det bli som ett litet ryck om det inte blir det är det kopplingen som är dålig

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Pim_Pim
24 oktober 2012
Lamellen eller tryckplattan, eller varför inte båda?
Riv ner o kolla. smile
Men bytte du bara lamellen förra gången ? För då är det säkert tryckplattan..

1 131 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Riv ner o kolla. smile

Jupp bytte båda sist gång.
Men vill ju vara 100 på att det är kopplingen så jag inte byter skiten i onödan, tar ju ett par timmar å kostar e slant cool

Vart får man tag i centreringsdon till kopplingen?

Pim_Pim
24 oktober 2012
Rigg0 skrev:
Pim_Pim skrev:
Riv ner o kolla. smile

Men vill ju vara 100 på att det är kopplingen så jag inte byter skiten i onödan, tar ju ett par timmar å kostar e slant cool

Jaha okej.. ingen olja som har landat på lamellen kanske...
Vet inte var du kan köpa ett centreringsdon, jag har kört med en slipad kvast. big_smile
Har du ingen gammal låda som ligger då? Är ju bara att skära bort axeln på den ju.

1 131 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Rigg0 skrev:
Pim_Pim skrev:
Riv ner o kolla. smile

Jaha okej.. ingen olja som har landat på lamellen kanske...
Vet inte var du kan köpa ett centreringsdon, jag har kört med en slipad kvast. big_smile
Har du ingen gammal låda som ligger då? Är ju bara att skära bort axeln på den ju.

Jo fundera på ifall det kan vara så att det är olja på den. Slipad kvast vette fan ifall man ska ge sig på roll
Tror en polare har en liggandes, bara man får diametern på axeln så går det nog å ta en rundstav med samma diameter?
Kan inte vara slavcylindern som är kass? bara en fundering.

341 Inlägg
24 oktober 2012
Om den är chippad som du skrivit så pallar inte originalkopplingen, den slirar vid fullt ladd. Bara byta till en starkare tryckplatta så är det löst.

2 072 Inlägg
24 oktober 2012
du kan testa kopplingen/lamellen, att du kör ca 70-90 i högsta växeln och dra på, kolla om det är drag i bilen, man brukar se att varvräknaren går men ej hastigheten..

Sandzoo i da house

1 131 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
robbinT skrev:
Om den är chippad som du skrivit så pallar inte originalkopplingen, den slirar vid fullt ladd. Bara byta till en starkare tryckplatta så är det löst.

Har dock kört extremt lugnt med bilen´och bara 0.7-0.8 i ladd, men a.
Tänkt å byta koppling, bes och sälja så orkar nog inte slänga ut för mycket cash på en mer stryktålig tryckplatta.

1 131 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
sandzoo skrev:
du kan testa kopplingen/lamellen, att du kör ca 70-90 i högsta växeln och dra på, kolla om det är drag i bilen, man brukar se att varvräknaren går men ej hastigheten..

Är det som du skriver så är det definitivt kopplingen. Varvet drar iväg men ej hastigheten.
Men bör det inte vara samma på alla växlar med tanke på att den drar som den ska på 1an, 2an och eventuellt 3an?

341 Inlägg
24 oktober 2012
Du har mindre vrid på lägre växlar, därför slirar den inte på dom lägre växlarna. Jag skickade i en helt ny kopplingssats i min förra 940 och den slirade på en gång, dock 1.3 bar i ladd.

Mr White
1 072 Inlägg
24 oktober 2012
robbinT skrev:

Har kört med org koppling över ett år nu ladd på 1,1 och har funkar hur bra som hälst!

Fri fart för ett fritt folk!
14 631 Inlägg
25 oktober 2012
robbinT skrev:

min vill inte heller vara med inget konstigt när man kör lite högre ladd

är man försiktig mellan växlarna går det okej men mina lilla hårdare körning tex från 2:an till 3:an drar lamellen loss

orginal kopplingen klarar inte av mer än max 190-200hk sen ger dom sig

när man dessutom laddar på massor med ett 13c aggregat så tappar man mer effekt än vad man vinner så derför kan det gå bra för vissa att ladda otorliga 1.3bar men i verkligheten tappar aggregatet all ork och effekten minskar snarare än att ökar men det är fränt att se laddtrycksmätaren högt upp sad

vid 1bar så är orginal aggen körda då går den utanför vad den klarar av och pumpar bara värme till ingen nytta

Kör fort så hinner inget hända...

2 072 Inlägg
25 oktober 2012
Rigg0 skrev:
sandzoo skrev:

Är det som du skriver så är det definitivt kopplingen. Varvet drar iväg men ej hastigheten.
Men bör det inte vara samma på alla växlar med tanke på att den drar som den ska på 1an, 2an och eventuellt 3an?

nja de beror på.. men enklast är det o se på högsta växeln.. då jobbar den som starkast (vrid)
men med tiden kommer den slira sig neråt.. från 5an 4an 3an osv..

på vissa bilar börjar den slira redan i 2an lr 3an.. men som sagt är det lättast o se om lamellen är dålig om man gasar på i högsta växeln..

(och som vanligt är de 100 olika bilar och  101 olika sett o fel att se smile )

Sandzoo i da house

Sök