3990
Sök

Citroën C1 - Trasig motorvärmare?

tyrckfel
28 oktober 2012
Trådstartare
Hejsan!

Har en Citroën C1 -08 och jag har lite problem med motorvärmaren. Kupévärmaren fungerar men verkar inte som att motorvärmaren gör det. Hör ingenting från motorn när sladden är ikopplad men kupévärmaren går igång.
Ska man höra någonting när motorvärmaren går igång eller ska den vara tyst?

Har ingen möjlighet för tillfället att lämna sladden i för att kunna känna om motorn blir varm.

Har kontrollerat i ett annat uttag så att sladden fungerar, har även testat med en annan sladd.

2 024 Inlägg
28 oktober 2012
Motorvärmaren är bara ett element, den låter ingenting. Hur menar du att du har problem om du inte kan lämna sladden i för att känna om motorn blir varm? Det tar en bra stund att få upp värme i motorn.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

tyrckfel
28 oktober 2012
Trådstartare
Mitt uttag i garaget fungerar inte just nu, så jag åkte till en bekant för att testa grejerna.

3 235 Inlägg
28 oktober 2012
Man ska kunna höra när värmaren är igång, då börjar det liksom bubbla (liknar ljudet av en vattenkokare där vattnet snart börjar koka).

tyrckfel
28 oktober 2012
Trådstartare
Vi var tre stycken som stod och lyssnade och ingen av oss hörde någonting från motorn. Men någon sa att på nyare bilar så ska det vara tyst.

21 761 Inlägg
28 oktober 2012
När motorn är riktigt kall så brukar det, åtminstone på de bilar jag har haft, kunna "knastra/knäppa" litegrann från motorn när motorvärmaren (insticksvärmare i blocket) börjar värma. Om det är vanligt att man hör detta vet jag inte. smile

2 024 Inlägg
28 oktober 2012
Jag har en C5 och min motorvärmare funkar galant, och den är fullständigt knäpptyst. Enklaste sättet att testa, motorn måste vara kall, plugga in kabeln och efter 10min så bör det kännas varmare intill värmaren än på andra änden av motorn.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

tyrckfel
28 oktober 2012
Trådstartare
Vi hade ju iofs kört några km när vi testade och stod och lyssnade. Bara vaktmästarn för fingrarna ut arslet att komma och laga uttaget i garaget så ska vi testa igen när motorn är riktigt kall.

tyrckfel
28 oktober 2012
Trådstartare
Jag är ju inte så speciellt kunnig så jag vet inte ens på vilken sida värmaren sitter.

21 761 Inlägg
28 oktober 2012
Följ kabeln från uttaget i fronten/framskärmen, den lär väl gå till någon form av förgrening. Från förgreningen går troligen en kabel in i kupen och en annan till motorvärmarelementet. smile

Sök