BMW 320i e46 Topplock/oljeläckage

Lillfalken
1 november 2012 · 21 Inlägg

Hej!

Jag har en Bmw 320i lim e46 med ett problem, Jag tror att någon ventiltätning läcker. Eller något annat som gör att motoroljan smiter in i cylindrarna. avgaserna är vita/blåa. Speciellt vid gaspådrag. Bilen drar ca 1liter olja per hundra mil. Fick bra värden på bilprovningen.

Är det bara att fylla på olja när det behövs och fortsätta köra eller bör jag göra något? dvs, är det mycket farligt? Kan toppen gå när som?
Då bilen uppskattningsvis är värd 40-50 tusen kronor så känns det surt att punga upp 15-20 tusen för en renovering av topp. Vore tacksam för ett svar av en kunnig person!

MWH!

BMW 328 E36 M-pkt "daytonaviolett-M" (1995)
caromania Forummoderator
1 november 2012 · 9 296 Inlägg

Ventiltätning brukar ryka om du släpper gasen tex i en nedförsbacke och om du sedan trycker till kommer ett blått moln.

Jag skulle emellertid inte vara så orolig, BMW är kända för att vara billiga att reparera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lillfalken
2 november 2012 · 21 Inlägg

Frågan är alltså, bör jag reparera?
Eller räcker det med att fylla på olja när det behövs?

BMW 328 E36 M-pkt "daytonaviolett-M" (1995)
HenkeTIC
2 november 2012 · 888 Inlägg

1l per 100 mil är normalt enligt bmw, m54 är en lågfriktionsmotor. Du ska kolla över din vevhusventilation mycket vanligt fel på dessa, speciellt ska du kolla på röret till oljestickan det sitter en slang längst ner på denna som är returen från vv och det ska va fritt blås ner i röret brukar va stopp i detta.

http://www.bimmerfest.com/forums/showth … p?t=323335

Du kan även köra wd-40 metoden alltså skruva ur stiften och häll i wd-40 i cylindrarna och låt den stå över natten i dom cylindrar där wd-40 försvunnit fyller du i lite till och låter den stå tills det stannar kvar i loppen sen byter du givetvis olja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang