2881
Sök

MB 190 2.0 förgasarmotor tappar kraften vid gaspådrag

14 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Tja!

Det är så att jag har en Merca 2.0 -89 (W201.023; 89-93 modellen), (förgasare).

Denne hade stått stilla i nästan ett år (hade inte råd med reparationer) och nu har den blivit fixad.

Från det ena till det andra, bytes följande ut:
-Startmotor
-Stödlager
-Hardyskiva
-Generator
-Både motorkuddar (motorfästen)
-Termostat
-Givare som ska starta fläkten när bilen kommer upp till 90 grader
-Lite bussningar hit och dit

Sedan igår händer något konstigt med bilen.

Nämligen är det såhär:

-Varje gång jag startar bilen så är tomgången okej (för det mesta, 9/10 gånger kommer den upp till sina ca 700 varv/minut och det blir okej, bara då och då måste jag hjälpa till med gasen för att få igång den).
-När jag väl startat och vill köra iväg - ifall att jag trycker på gasen LITE FORTARE - DEN BÖRJAR TAPPA KRAFTEN och varvtalet går ner till ca 200-300 (trycker jag ännu fortare så stängs bilen av).
-Trycker jag VÄLDIGT sakta så går det väl an, utan några störningar.
-När jag kör och växlar, t ex från 2:n till 3:n och håller samma gas hela tiden blir den ojämn första 2-3 sekunder och sen blir den normal igen. Samtidigt hoppar "ECONOMY" pilen upp till den röda och kommer ner till den svarta delen när den blir jämn.

Själv misstänker jag det där lilla munstycket i förgasaren (som ska reglera balansen mellan luft och bensin som ska in i motorn - men, jag är ingen proffs och med mina 22 år är jag inte den kunnigaste, så att säga.

Finns det någon möjlighet att det kanske är luftfiltret som är problem? Det gamla filtret sitter där uppe i "stekpannan" (vet ej vad det hetter exakt) och jag tänkte ändå byta ut den - men jag vill helst veta vad Ni andra tycker om hela saken, för det känns helt skumt.

Tackar på förhand för alla svaren!

Mvh
Senast redigerat av respekt90 (8 november 2012)

Väldigt entusiastisk kring bilar, dock inte proffs. Därav kan det nog hända att mina förslag blir lite vilseledande :D P.S. Ursäkta grammatiska fel, har bott här i några år nu - men jag försöker lära mig ständigt. Ha det!

Forummoderator
18 316 Inlägg
8 november 2012
Slitna förgasare är mycket vanligt på dessa bilar. Vad som menas med "sliten" vågar jag dock inte svara på... Automatchoke? Hänger den sig tro? Går den bättre/sämre när kall/varm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

14 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Såhär är det gällande choke:

-INNAN jag reparerade den hade den faktiskt problem med att den hängde sig vid gaspådrag - t ex startar jag den, kör iväg i 1:n, ska växla till 2:n - släpper gasen och trycker på kopplingen, men istället för att gå ner, varvtalet fastnar vid 2500-3000 varv och därmed "hoppade" bilen efter själva växlingen.

Nuförtiden händer inte sådant. Men ett gammalt fel är fortfarande kvar:

När jag ska stänga av bilen så SKAKAR den ibland efter att jag stänger av den i ca 1-2 sekunder. Som att den inte stängs av "på riktigt".

Jag trodde att problemet var i själva motorkuddarna - för de var jätteslitna. Trots att jag la in 2 helt nya så kvarstod problemet. Likadant är det trots att jag bytte ut stödlagret och hardy skivan. Däremot sa de på bilprövingen att det finns något slags gummiskydd som sitter på kardanen någonstans under växellådan (så det är varken hardy skivan eller stödlagret, utan något längre fram) som är rätt slitet. De sa att det är någon slags vibrationsdämpare och att jag borde byta ut det så fort som möjligt. Jag tänkte göra det så fort jag kommer på vad delen heter.

Men ändå, bilen gick hur bra som helst fram tills igår när det där hela med gaspådrag började.

Riktigt skumt, men tror ej att det borde vara något allvarligt, för när den väl är igång och efter att den går igenom den där 2-3 sekunders period då den är ojämn så går den hur bra som helst. Hade uppskattat vad som helst, så länge det hjälper mig att undersöka själva felet. Samtidigt är jag inte så pass självgående att jag ska pila på allt möjligt utan några instruktioner.

P.S. Vet någon vart jag kan hitta en ny förgasare? Försökte på några olika hemsidor (vet inte om jag får nämna vilka, om det går emot regler) men hittade inget. Enda jag hittade var på skroten för 250.

Väldigt entusiastisk kring bilar, dock inte proffs. Därav kan det nog hända att mina förslag blir lite vilseledande :D P.S. Ursäkta grammatiska fel, har bott här i några år nu - men jag försöker lära mig ständigt. Ha det!

Forummoderator
18 316 Inlägg
8 november 2012
respekt90 skrev:
Såhär är det gällande choke:

-INNAN jag reparerade den hade den faktiskt problem med att den hängde sig vid gaspådrag - t ex startar jag den, kör iväg i 1:n, ska växla till 2:n - släpper gasen och trycker på kopplingen, men istället för att gå ner, varvtalet fastnar vid 2500-3000 varv och därmed "hoppade" bilen efter själva växlingen.

Nuförtiden händer inte sådant. Men ett gammalt fel är fortfarande kvar:

När jag ska stänga av bilen så SKAKAR den ibland efter att jag stänger av den i ca 1-2 sekunder. Som att den inte stängs av "på riktigt".

Jag trodde att problemet var i själva motorkuddarna - för de var jätteslitna. Trots att jag la in 2 helt nya så kvarstod problemet. Likadant är det trots att jag bytte ut stödlagret och hardy skivan. Däremot sa de på bilprövingen att det finns något slags gummiskydd som sitter på kardanen någonstans under växellådan (så det är varken hardy skivan eller stödlagret, utan något längre fram) som är rätt slitet. De sa att det är någon slags vibrationsdämpare och att jag borde byta ut det så fort som möjligt. Jag tänkte göra det så fort jag kommer på vad delen heter.

Men ändå, bilen gick hur bra som helst fram tills igår när det där hela med gaspådrag började.

Riktigt skumt, men tror ej att det borde vara något allvarligt, för när den väl är igång och efter att den går igenom den där 2-3 sekunders period då den är ojämn så går den hur bra som helst. Hade uppskattat vad som helst, så länge det hjälper mig att undersöka själva felet. Samtidigt är jag inte så pass självgående att jag ska pila på allt möjligt utan några instruktioner.

P.S. Vet någon vart jag kan hitta en ny förgasare? Försökte på några olika hemsidor (vet inte om jag får nämna vilka, om det går emot regler) men hittade inget. Enda jag hittade var på skroten för 250.

Kallas för glödtändning. Stiften är så varma att de glöder och bilen hålls igång med hjälp av detta. Felaktig tändinställning eller/och taskigt inställd/sliten förgasare ger detta problem. Förgasare till dessa växer inte på träd då felet är vanligt och de går åt helt enkelt.

Vågar jag gissa på att bilen drar en del bensin?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

14 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Var nere vid bilen nyss för att "undersöka" kring felet.

Hade tillochmed problem med att starta bilen. I nästan 10 minuter gick det inte - det kändes som att det fattades väldigt lite - som att den ska igång när som helst.

Sen startade den - men höll knappt 500 varv/minut. Jag försökte gasa till så att den når de där 750 varv/minut, det normala alltså - men den stängdes av direkt.

Så jag startade igen - tillbaka till 500 varv/minut. Lät den vara i ca 5 minuter så kom den till 750 av sig själv.

Därefter var det samma som innan jag skrev första inlägget - trycket jag på gasen fort så stängs den av. Trycker jag på gasen VÄLDIGT sakta så går den faktiskt upp i varvtalet.

Min pappa var med mig och han tror, på rak arm, att det kan röra sig om choke.

På min bil är choke reglaget under själva förgasaren och består av en "fjäder" som ska upp och ner beroende på varvtalet  (eller är det egentligen tomgångsregulatorn?)

Hursomhelst så kan den köras, men gasen är väldigt känslig.

Så du menar att jag ska byta ut antingen förgasaren eller fixa tändinställningen?

Finns det kanske någon bild på hur rätt tändinställningen ser ut?

Vad jag vet (och det kan lika väl vara felaktigt) så ska man väl röra på hela fördelarlocket (eller hela brytarspetsen, så att säga) - för det finns ett litet hål där brytarspetsen har 2-3 centimeter lämnade för justeringen, så att den kan förflyttas framåt eller bakat ifall att det behövs. Eller?

Jag bifogar en bild där nr. 1 pekar på själva fördelarlocket (det är väl den där delen som man ska utföra justeringen genom?) och nr. 2 pekar på det som jag tidigare kallade för "stekpannan" i brist på bättre ord - på min bil sitter den mera till höger och förgasaren sitter just under den. Bredvid förgasaren ligger den där tomgångsregulatorn eller choke - vad det nu kan vara är jag osäker på. Börjar tappa modet här. hmm

Länken till bilden:

http://img821.imageshack.us/img821/4092/motorem.jpg

Sök