Var nere vid bilen nyss för att "undersöka" kring felet.
Hade tillochmed problem med att starta bilen. I nästan 10 minuter gick det inte - det kändes som att det fattades väldigt lite - som att den ska igång när som helst.
Sen startade den - men höll knappt 500 varv/minut. Jag försökte gasa till så att den når de där 750 varv/minut, det normala alltså - men den stängdes av direkt.
Så jag startade igen - tillbaka till 500 varv/minut. Lät den vara i ca 5 minuter så kom den till 750 av sig själv.
Därefter var det samma som innan jag skrev första inlägget - trycket jag på gasen fort så stängs den av. Trycker jag på gasen VÄLDIGT sakta så går den faktiskt upp i varvtalet.
Min pappa var med mig och han tror, på rak arm, att det kan röra sig om choke.
På min bil är choke reglaget under själva förgasaren och består av en "fjäder" som ska upp och ner beroende på varvtalet (eller är det egentligen tomgångsregulatorn?)
Hursomhelst så kan den köras, men gasen är väldigt känslig.
Så du menar att jag ska byta ut antingen förgasaren eller fixa tändinställningen?
Finns det kanske någon bild på hur rätt tändinställningen ser ut?
Vad jag vet (och det kan lika väl vara felaktigt) så ska man väl röra på hela fördelarlocket (eller hela brytarspetsen, så att säga) - för det finns ett litet hål där brytarspetsen har 2-3 centimeter lämnade för justeringen, så att den kan förflyttas framåt eller bakat ifall att det behövs. Eller?
Jag bifogar en bild där nr. 1 pekar på själva fördelarlocket (det är väl den där delen som man ska utföra justeringen genom?) och nr. 2 pekar på det som jag tidigare kallade för "stekpannan" i brist på bättre ord - på min bil sitter den mera till höger och förgasaren sitter just under den. Bredvid förgasaren ligger den där tomgångsregulatorn eller choke - vad det nu kan vara är jag osäker på. Börjar tappa modet här.
Länken till bilden:
![http://img821.imageshack.us/img821/4092/motorem.jpg]()