2980
Sök

Trasigt glödstiftsproblem

107 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Hej

Skulle byta glödstiften i min SAAB 9-3 2.2 TiD tidigare idag.

Började med att rensa så jag kom åt, felfritt. Dom första tre glödstiften gled så fint ut motorn men det fjärde ville sig faan inte. Tog i lite mer och skiten går av precis ovanför gängen.

Måste få igång på bilen igen så jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få om hur jag kan få ur skiten själv.

Tacksam för svar

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
8 november 2012
ojdå, inte roligt..

det första jag tänker på är att du får borra (inte rakt igenom det). sen försöker du dra ur det med grispitt.
värm gärna med gassvets och spreja rostlösare utav bara fan innan.

866 Inlägg
8 november 2012
NEJ inte grisapitt !!!! Spräcker glödstiftet sen får man aldrig ut det ! Borra men tänk på att du inte går för långt ner  kontätningen kan skadas Sen inte för grovt då trillar sista biten ner i cylindern, Inget bra! Där finns special vertyg Borr/hylsa/ jängtapp till det. Så är du osäker så lämna det ifrån dig. Det kan bli dyrt annars. Sen går det att köra på 3 glödisar ! om du behöver bilen. PS  lossar man dom med varm motor då släpper dom lättare men det är dax för mig att skriva det nu :-/

107 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
NEJ inte grisapitt !!!! Spräcker glödstiftet sen får man aldrig ut det ! Borra men tänk på att du inte går för långt ner  kontätningen kan skadas Sen inte för grovt då trillar sista biten ner i cylindern, Inget bra! Där finns special vertyg Borr/hylsa/ jängtapp till det. Så är du osäker så lämna det ifrån dig. Det kan bli dyrt annars. Sen går det att köra på 3 glödisar ! om du behöver bilen. PS  lossar man dom med varm motor då släpper dom lättare men det är dax för mig att skriva det nu :-/

Tack för svaret. Dock sitter själva stiftet kvar i mitten av allt. Frågan är hur det går att borra då. Har varit inne på den iden själv. Har även haft funderingen på att felänga insidan på siftet och dra ur det så. Tycker att det är konstigt att den sitter så förbannat hårt.

Törs jag köra med bilen fast den bara går på 3 cylindrar? Det kan inte skada motorn? Nu blir det ju varken långkörning eller länge  den får vara igång så.

Ska kolla med lite verkstäder om dom kanske kan hjälpa mig med detta problemet imorgon.

Tack som fan för svar.

866 Inlägg
9 november 2012
Det går aldeles utmärkt att köra en ur funktion då den är till för kall start och även vid låg belastning men du har 3 cylindrar som funkar så du får i gång motorn.

Sök