4860
Sök

Skoda pickup 1,9D kallstartar inte

10 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Hej!
Ny här på garaget så tänkte börja med att ställa en jobbig fråga.. roll

Har skaffat mig en skoda pickis 1,9d -00 som har gått 30.000 mil, och har ju inte vart speciellt snäll mot den..

Har ju blivit en hel del körning på höga varv då 5;an är borta (ska fixas inom kort) och med det så har det kommit ett annat problem. Jag får f*n inte igång den på startmotorn när den är kall. Tuggar å tuggar men det händer ingenting förutom att de bildas en jävla massa rök. Men när jag ska rulla igång den och motorn är kall så hoppar den igång iprincip direkt, eller om motorn får liiite tempratur så startar den hur lätt som helst på startmotorn!

Är inte så haj på detta med dieslar, och behöver verkligen denna arbetshäst nu under vintern, så skulle vara tacksamt om någon kunde komma på problemet sen förklara hur man löser det! Tack på förhand
//Anton

5 942 Inlägg
11 oktober 2012
Kan vara glödstift som är dåliga eller startmotorn som inte orkar snurra motorn tillräckligt snabbt för att få igång motorn.
Och med tanke på att den startar lätt när du bogserar igång den så är det ganska troligt att startmotorn blivit sliten så den inte orkar varva upp motorn tillräckligt för att den ska komma igång.
Senast redigerat av simlar (11 oktober 2012)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
11 oktober 2012
Kolla upp glödningen till att börja med. först om det kommer ström till glödstiften alls, gör det det så får du lossa dom ett i taget o sen koppla på ström o se om dom funkar. Troligtvis är det nåt som inte funkar.

I nästa steg om du inte hittar nåt fel där så får du ge dig på startmotor med kablage (kolla upp batteriet med) o se till så det blir ordentligt med snurr. Slitna dieselmotorer är känsliga för när det blir dålig snurr på startmotorn.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

10 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Okej tackar för snabba svar. Har också en teori om glödstiften då jag kanske har bränt sönder dom pga dom höga varven man åkt på.. Men startmotorn ger ifrån sig höga varv, det hör man..

Men han startar ju så fint bara man sätter i motorvärmaren 1 timme innan minst. Och om man rullar igång han sen stänger av efter nån minuts körning så startar han så fint som möjligt, det som gör mig förvirrad..

Offroad Racing
3 123 Inlägg
11 oktober 2012
Det stärker bara teorin om trasiga glödstift. (att den startar lätt bara den varit igång, och framför allt när motorvärmaren varit i) Och att den startar lätt alls tyder på att motorn i övrigt är i bra skick, normalt på gamla caddys så brukar dom knappt inte starta utan glödning ens när dom är varma.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

10 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Okej, glödstiften byts ut då! Tack så mycket för hjälpen smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 oktober 2012
Glödstiften kan man mäta med ohmmätare, typ multimeter. Har du ingen signal är de sopor, har du inget motstånd alls är de sopor. Det fina är att då slipper man demontera dem i onödan. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

10 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Glödstiften kan man mäta med ohmmätare, typ multimeter. Har du ingen signal är de sopor, har du inget motstånd alls är de sopor. Det fina är att då slipper man demontera dem i onödan. smile

Okej kan va bra att veta, tack! smile Kikade ner under huven och glödstiften sitter ju bakom spridarna... morr mad

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 oktober 2012
uzzten skrev:
RD_87 skrev:

Okej kan va bra att veta, tack! smile Kikade ner under huven och glödstiften sitter ju bakom spridarna... morr mad

Jag är ganska säker på att det går att lirka ut dem, jag har gjort det på en äldre VW-diesel. Trixigt som fan men det gick, inte säkert att det är samma dock. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Dumpersförare.
970 Inlägg
8 november 2012
vet du vad felet är med femmans växel?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

10 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
VolvoCoffe skrev:
vet du vad felet är med femmans växel?

http://joyride.cc/2012/01/25/problem-me … ia-pickup/

Där har du! smile

Försökte fixa det på min bil men hela lådan va visst körd.. hehe. 4 petad skoda med en hel del skrammlande från lådan wink

Dumpersförare.
970 Inlägg
10 november 2012
Jo jag vet skulle bara se om du visste det innan jag tipsade haha. jag byttade mutter till femmans drev i min. då låsningen var kass.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Sök