Generator laddar inte fullt ut förrens man går upp i varv

tyskville
17 november 2012 · 55 Inlägg

Hejsan, jag har en Audi A6 1.9T som jag var tvungen att byta generator på då släpringarna var tomma på koppar.
Fick den bytt hos en mekaniker, samt nybytt generatorrem och nytt Bosch batteri.

När jag startar bilen så laddar den strax under 12V och när jag varvar upp i ungefär 4000+varv så börjar den ladda runt 14+V.
Så lite kortfattat så måste jag nu varva upp bilen när jag startar den för att få generatorn att ladda tillräckligt, någon som vet vad det kan bero på?

Tack på förhand!

MvH Ville

Drönirettab
17 november 2012 · 21 761 Inlägg

Lyser batterilampan när tändningen är påslagen?

tyskville
17 november 2012 · 55 Inlägg

Nej Batterilampan lyser ej!

Larschan
17 november 2012 · 519 Inlägg

Är det inte så simpelt som att remmen inte blev tillräckligt spänd då när han monterade nya generatorn?

tyskville
17 november 2012 · 55 Inlägg

Kan vara, var inte jag själv som gjorde det, men jag skulle kunna kolla upp det, tack för tips!

Drönirettab
17 november 2012 · 21 761 Inlägg

tyskville skrev:
Nej Batterilampan lyser ej!

Kolla nere vid generatorn om det sitter en tunn kabel på D+, det ska finnas en sån kabel där. Batterilampan är kopplad till generatorns D+ och när tändningen vrids på så går det via lampan en liten förmagnetiseringsström till generatorlindningen så att generatorn kan börja ladda när den kommer upp till ett visst varvtal.

Om inte batterilampan har kontakt med D+ så kan inte generatorn fungera som det är tänkt och symptomet på detta är att man måste varva upp motorn till flera tusen varv innan den laddar. smile

tyskville
17 november 2012 · 55 Inlägg

Drönirettab skrev:

tyskville skrev:
Nej Batterilampan lyser ej!

Kolla nere vid generatorn om det sitter en tunn kabel på D+, det ska finnas en sån kabel där. Batterilampan är kopplad till generatorns D+ och när tändningen vrids på så går det via lampan en liten förmagnetiseringsström till generatorlindningen så att generatorn kan börja ladda när den kommer upp till ett visst varvtal.

Om inte batterilampan har kontakt med D+ så kan inte generatorn fungera som det är tänkt och symptomet på detta är att man måste varva upp motorn till flera tusen varv innan den laddar. smile

Det sitter en tunn kabel in i själva kåpan till regulatorn på generatorn, men den gick sönder lite när jag skulle byta regulatorn själv. Kanske har något med det att göra? ska kollas upp! tack för tips!!

henke_99 Offroad Racing
17 november 2012 · 3 122 Inlägg

Drönirettab skrev:

tyskville skrev:
Nej Batterilampan lyser ej!

Kolla nere vid generatorn om det sitter en tunn kabel på D+, det ska finnas en sån kabel där. Batterilampan är kopplad till generatorns D+ och när tändningen vrids på så går det via lampan en liten förmagnetiseringsström till generatorlindningen så att generatorn kan börja ladda när den kommer upp till ett visst varvtal.

Om inte batterilampan har kontakt med D+ så kan inte generatorn fungera som det är tänkt och symptomet på detta är att man måste varva upp motorn till flera tusen varv innan den laddar. smile

Precis. Hade för övrigt exakt likadant fel på en bil jag hade för några år sen. Det visade sig att kabeln till D+ hade legat emot o skavts av. Funkade fint igen sen efter skarvning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang