Drift säkert tändsystem ?

L_R
19 november 2012 · 184 Inlägg

Det har nämnts i form av att någon i början tyckte du skulle använda 4 spolar.

Fördelen med t.ex VAG spolar är att spolen sitter koncentrerad över stiftet och tändsteget ibyggt i spolen.
Det ena som krävs är plus minus och trigsignal.

De kostar 350-500 kronor styck och finns att köpa på varenda VAG AUDI, autoexperten, mekonomen.

Det går oxå fint att ta spolar från t.ex chevrolet LS2 som är gjorda att montera tändkablar på.

XeptiQ Whatever :)
19 november 2012 · 1 652 Inlägg

Okej okej, då hänger jag med lite mer, men är detta bara att " trycka dit " över tändstiften och dra kablar för + - och triggern ? Skulle detta löna sig istället för MSD ?

L_R skrev:
Det har nämnts i form av att någon i början tyckte du skulle använda 4 spolar.

Fördelen med t.ex VAG spolar är att spolen sitter koncentrerad över stiftet och tändsteget ibyggt i spolen.
Det ena som krävs är plus minus och trigsignal.

De kostar 350-500 kronor styck och finns att köpa på varenda VAG AUDI, autoexperten, mekonomen.

Det går oxå fint att ta spolar från t.ex chevrolet LS2 som är gjorda att montera tändkablar på.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
L_R
19 november 2012 · 184 Inlägg

Precis så. "bara" att trycka dit.

Jag tycker det lönar sig.
Speciellt med avseende på störningar.
Men det är bra med energi i dessa spolar oxå. (det är så man får använda riktiga tändkablar för att inte få överslag.)

XeptiQ Whatever :)
19 november 2012 · 1 652 Inlägg

Hmm, okej. Du har inte lust att länka dessa spolar, sånna som duger till mitt syffte ? smile Annars kan jag leta i dö dar typ. Ju mer tips och ideer jag får ju bättre blir bygget och kanske mindre risk att saker och ting ska fela.

L_R skrev:
Precis så. "bara" att trycka dit.

Jag tycker det lönar sig.
Speciellt med avseende på störningar.
Men det är bra med energi i dessa spolar oxå. (det är så man får använda riktiga tändkablar för att inte få överslag.)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
myran Foto/Bilnörd
19 november 2012 · 1 541 Inlägg

1ZZ-FE spolar ifrån toyota celica/mr2/camry brukar vara populära vid trimning också. Kommer jag köra med i turbo-miatan.

Billiga o lätta att få tag på. Även dessa är av COP (Coil on plug) dvs en tändspole direkt åvanpå varje stift.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
19 november 2012 · 2 252 Inlägg

VAG spolar nuf said.  vill du ha dessa på en volvo 8v så är de inga problem dra bara bort "struten" på den o sätt på en vanlig tändkabel istället

enda nackdelen med dessa är när du har ett MS är att MS har inte utgångar för Logik-signaler, utan att du måste löda in vanliga tändsteg fast att den triggar ut en +signal istället för att den jordar som det är gjort i tändstegen annars i MS

Senast redigerat av Wikstromm (19 november 2012)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Webrex
20 november 2012 · 379 Inlägg

Wikstromm skrev:
VAG spolar nuf said.  vill du ha dessa på en volvo 8v så är de inga problem dra bara bort "struten" på den o sätt på en vanlig tändkabel istället

enda nackdelen med dessa är när du har ett MS är att MS har inte utgångar för Logik-signaler, utan att du måste löda in vanliga tändsteg fast att den triggar ut en +signal istället för att den jordar som det är gjort i tändstegen annars i MS

VAG spolarna tex 115R skall ha en minus signal precis som de flesta andra spolar. Skillnaden är att de driv med en lågnivå signal.

De man gör är att bara tar bort transistorn å kör på lågnivå signalen direkt. Nemas problemas.

Sen tycker jag det är overkill att köra sånna spolar på en volvo 8v. De bäst;, enklaste å billigaste allternativet är en Bosch motorsport waste spole. De kostar runt 1000kr helt nya å fixar garanterat 600hp. Finns till 6 cylindrigt oxå.

Sen så skall jag sticka ut hakan å säga att en biltema högeffekt-spole och frächa tändkablar å stift, dekommer man väldigt långt med!

XeptiQ Whatever :)
20 november 2012 · 1 652 Inlägg

Hmm okej, vad menar du med overkill på en 8v? effekt mål är 500hk+ så kanske behövs vad vet jag ? smile
Hmm biltema sa du hehe smile Känns la kanske lite fel när man har allt annat från riktiga firmor ^^

Webrex skrev:

Wikstromm skrev:
VAG spolar nuf said.  vill du ha dessa på en volvo 8v så är de inga problem dra bara bort "struten" på den o sätt på en vanlig tändkabel istället

enda nackdelen med dessa är när du har ett MS är att MS har inte utgångar för Logik-signaler, utan att du måste löda in vanliga tändsteg fast att den triggar ut en +signal istället för att den jordar som det är gjort i tändstegen annars i MS

VAG spolarna tex 115R skall ha en minus signal precis som de flesta andra spolar. Skillnaden är att de driv med en lågnivå signal.

De man gör är att bara tar bort transistorn å kör på lågnivå signalen direkt. Nemas problemas.

Sen tycker jag det är overkill att köra sånna spolar på en volvo 8v. De bäst;, enklaste å billigaste allternativet är en Bosch motorsport waste spole. De kostar runt 1000kr helt nya å fixar garanterat 600hp. Finns till 6 cylindrigt oxå.

Sen så skall jag sticka ut hakan å säga att en biltema högeffekt-spole och frächa tändkablar å stift, dekommer man väldigt långt med!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
20 november 2012 · 1 652 Inlägg

Okej, ja de verkar som att dessa VAG spolar ska vara bra enligt alla smile Så dock vet jag inte om jag ska " tumma " på gnistan eller inte, för ett MSD är ju helt ok med för mitt endamål ?

Wikstromm skrev:
VAG spolar nuf said.  vill du ha dessa på en volvo 8v så är de inga problem dra bara bort "struten" på den o sätt på en vanlig tändkabel istället

enda nackdelen med dessa är när du har ett MS är att MS har inte utgångar för Logik-signaler, utan att du måste löda in vanliga tändsteg fast att den triggar ut en +signal istället för att den jordar som det är gjort i tändstegen annars i MS

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Webrex
20 november 2012 · 379 Inlägg

XeptiQ skrev:
Hmm okej, vad menar du med overkill på en 8v? effekt mål är 500hk+ så kanske behövs vad vet jag ? smile
Hmm biltema sa du hehe smile Känns la kanske lite fel när man har allt annat från riktiga firmor ^^

Webrex skrev:

Wikstromm skrev:
VAG spolar nuf said.  vill du ha dessa på en volvo 8v så är de inga problem dra bara bort "struten" på den o sätt på en vanlig tändkabel istället

enda nackdelen med dessa är när du har ett MS är att MS har inte utgångar för Logik-signaler, utan att du måste löda in vanliga tändsteg fast att den triggar ut en +signal istället för att den jordar som det är gjort i tändstegen annars i MS

VAG spolarna tex 115R skall ha en minus signal precis som de flesta andra spolar. Skillnaden är att de driv med en lågnivå signal.

De man gör är att bara tar bort transistorn å kör på lågnivå signalen direkt. Nemas problemas.

Sen tycker jag det är overkill att köra sånna spolar på en volvo 8v. De bäst;, enklaste å billigaste allternativet är en Bosch motorsport waste spole. De kostar runt 1000kr helt nya å fixar garanterat 600hp. Finns till 6 cylindrigt oxå.

Sen så skall jag sticka ut hakan å säga att en biltema högeffekt-spole och frächa tändkablar å stift, dekommer man väldigt långt med!

Njaa, du satte ju ribban så lågt du kunde när du valde MegaSquirt, då är biltema helt okey smile De funkar, men visst, de blir en del mobbing tongue

Sen läste jag ionte att du skulle ha ut 500+hp heller för den delen tongue De e lättare sagt än gjort ur en sur 8 ventilare tyvärr.

Senast redigerat av Webrex (20 november 2012)

L_R
20 november 2012 · 184 Inlägg

Webrex skrev:
VAG spolarna tex 115R skall ha en minus signal precis som de flesta andra spolar. Skillnaden är att de driv med en lågnivå signal.

De man gör är att bara tar bort transistorn å kör på lågnivå signalen direkt. Nemas problemas.

Sen tycker jag det är overkill att köra sånna spolar på en volvo 8v. De bäst;, enklaste å billigaste allternativet är en Bosch motorsport waste spole. De kostar runt 1000kr helt nya å fixar garanterat 600hp. Finns till 6 cylindrigt oxå.

Sen så skall jag sticka ut hakan å säga att en biltema högeffekt-spole och frächa tändkablar å stift, dekommer man väldigt långt med!

Minussignal och lågnivåsignal.

Det blir väldigt rörig här nu.

Tändspolen skall alltså jordas, någon trig på minus är det inte.

Lågnivåsignal är diffust. Spolarna triggas med signal som är 0-5V spolarna börjar laddas upp när signalen går från 0->5 volt. och gnistan kommer när signalen går från 5->0V

Låter väldigt riskabelt att blocka bort trissan och köra direkt. Hoppas det sitter någon form av förstärkning, annars blir det inte långlivat.

Webrex
20 november 2012 · 379 Inlägg

L_R skrev:

Webrex skrev:
VAG spolarna tex 115R skall ha en minus signal precis som de flesta andra spolar. Skillnaden är att de driv med en lågnivå signal.

De man gör är att bara tar bort transistorn å kör på lågnivå signalen direkt. Nemas problemas.

Sen tycker jag det är overkill att köra sånna spolar på en volvo 8v. De bäst;, enklaste å billigaste allternativet är en Bosch motorsport waste spole. De kostar runt 1000kr helt nya å fixar garanterat 600hp. Finns till 6 cylindrigt oxå.

Sen så skall jag sticka ut hakan å säga att en biltema högeffekt-spole och frächa tändkablar å stift, dekommer man väldigt långt med!

Minussignal och lågnivåsignal.

Det blir väldigt rörig här nu.

Tändspolen skall alltså jordas, någon trig på minus är det inte.

Lågnivåsignal är diffust. Spolarna triggas med signal som är 0-5V spolarna börjar laddas upp när signalen går från 0->5 volt. och gnistan kommer när signalen går från 5->0V

Låter väldigt riskabelt att blocka bort trissan och köra direkt. Hoppas det sitter någon form av förstärkning, annars blir det inte långlivat.

Nu rörde jag ihop det tongue De krävs givetvis en +5v pullupp oxå tongue

Rätta mig om om jag tänker fel nu men utgången på tex MS är en jordande utgång, så de man kan göra är att köra en pullupp till 5v och sen jorda bort den för att trigga. Sen får man labba med inverted eller inte beroende på om spolen laddas med lång intervall plus och sen gnistar på ett kort bortfall av 5v, eller om den skall laddas x antals ms med plus å sen gnista när den plussignalen tas bort.

Jag har inte fått nån klarhet i hur de funkar med MS faktiskt.

I Vems gör man som så att man tar bara helt enkelt bort trissan, å så får man en 5v "lågnivå" (logic level) signal som driver VAG spolarna direkt.

XeptiQ Whatever :)
20 november 2012 · 1 652 Inlägg

Lättare sagt än gjort, vet många som har bänkat 500hk+ ur en rödblockare med 8v topp ^^

Webrex skrev:

XeptiQ skrev:
Hmm okej, vad menar du med overkill på en 8v? effekt mål är 500hk+ så kanske behövs vad vet jag ? smile
Hmm biltema sa du hehe smile Känns la kanske lite fel när man har allt annat från riktiga firmor ^^

Webrex skrev:

VAG spolarna tex 115R skall ha en minus signal precis som de flesta andra spolar. Skillnaden är att de driv med en lågnivå signal.

De man gör är att bara tar bort transistorn å kör på lågnivå signalen direkt. Nemas problemas.

Sen tycker jag det är overkill att köra sånna spolar på en volvo 8v. De bäst;, enklaste å billigaste allternativet är en Bosch motorsport waste spole. De kostar runt 1000kr helt nya å fixar garanterat 600hp. Finns till 6 cylindrigt oxå.

Sen så skall jag sticka ut hakan å säga att en biltema högeffekt-spole och frächa tändkablar å stift, dekommer man väldigt långt med!

Njaa, du satte ju ribban så lågt du kunde när du valde MegaSquirt, då är biltema helt okey smile De funkar, men visst, de blir en del mobbing tongue

Sen läste jag ionte att du skulle ha ut 500+hp heller för den delen tongue De e lättare sagt än gjort ur en sur 8 ventilare tyvärr.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
20 november 2012 · 1 652 Inlägg

Men verkar som jag har bestämt mig för att köra på MSD, då de inte ska vara något problem med att koppla in osv.  smile Men tack iaf för alla tips osv ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang