2177
Sök

Nån som är stupsäker ang. fel på en VW DSGlåda -2010?

3 860 Inlägg
3 december 2012
JUSTer skrev:
spokenratt skrev:
Kört både Skoda Octavia och VW Caddy 6vxl DSG på jobbet, inge strul alls. fick nyss 2 st Jetti 7vxl DSG och en har redan rasat... om det var koppling eller låda vågar jag inte säga men det hände dock inom 6 månader från inköp, splitter ny! Så, visst fan har dom problem allt! Men gör som tidigare skrivit, kontakta VAG till o börja med..

Hur långt han den rulla innan den fick problem?

Osäker, är den av våra bilar som rullar minst också. men de 6vxl hade mellan 15K o 20K mil på mätaran utan strul..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 324 Inlägg
6 december 2012
Vag erkänner inte problemet fullt ut och har man inte alla stämplar i service boken är man rökt..

Oftast är det mekatronenheten, kostar cirka 25000 att byta

166 Inlägg
6 december 2012
Jag förstår inte riktigt vad du menar att service historiken inte har med växellådan att göra??Om du nu är så att det inte sitter torrlamell i denna låda så är det fasta bytesintervaller på oljan i dsg lådan så självklart kan det ha med servicen att göra.Nu kanske ts inte har just det bekymmer som kan skapas av dålig olja utan det kan vara något annat bekymmer...Så JUSTer du får gärna berätta lite mer du som kan detta...Jag försökte citera ditt inlägg men det blev något fel.

451 Inlägg
6 december 2012
Parsan skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar att service historiken inte har med växellådan att göra??Om du nu är så att det inte sitter torrlamell i denna låda så är det fasta bytesintervaller på oljan i dsg lådan så självklart kan det ha med servicen att göra.Nu kanske ts inte har just det bekymmer som kan skapas av dålig olja utan det kan vara något annat bekymmer...Så JUSTer du får gärna berätta lite mer du som kan detta...Jag försökte citera ditt inlägg men det blev något fel.

De stämmer DSG7 har torrlamell

DSG7 har även ingen bytersintervall på oljan, de finns en avtappningsplugg men inget påfyllningshål.

t.ex, de man gör vi mekatronik byte är att tömma ut oljan, byter mekatroniken (Spec verktyg krävs) fyller på oljan via en lucka som växelvajern går till.

Därav kan inte service som rör drivaggregatet beröra växellåda på något vis, de handlar om ren kvalites fråga.

DSG6 hade från en början inte heller någon intervall på oljan kmr inte ihåg va de kallades nått i stil med "Livslängsolja"

Men nu är intervallen på 6000mil, och de krävs specverktyg och OBD som kan visa livedata, oljan ska justers in vid 35-40 grader för få exakt rätt nivå i lådan

Hade en polisbuss för nån vecka sen som inte hade skött oljebytet korrekt.. lamellerna hade slitits slut och bilen hade nyss rullat 10 000mil

Blev till att byta lådan där... inte billigt... (Ej Garanti)

Koopfan
77 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
Tid för felsökning på Möller i Västerås inbokad....

-Tiguan R-line -19

Koopfan
77 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
Har fan glömt å fråga wink

-Tiguan R-line -19

Sök