Besikta synligt ombyggda bilar + fråga om helgodkända bilar

Perzzon90
25 april 2010 · 341 Inlägg

Beror helt på vem som besiktigar första gången jag besiktiga saaben va pappa med för jag skulle skjutsa iväg han efteråt och han börjar prata om bilen och säger till han som besiktigar att den är trimmad och allt de brydde sig inte alls haha.

Sen vet jag en som hade en supra -94 reggad som original gick igenom besiktningen med sina 840hk

johnny blade
25 april 2010 · 269 Inlägg

Hur som helst...
Bara för att en bil klarar sig utan anmärkningar på en besiktning så betyder inte det att den är laglig.

Krassegrand
18 december 2012 · 239 Inlägg

KHRacing skrev:
SBP är ett lotteri, har alltid varit, kommer alltid förbi så!

Jag monterade Lambo på mina Roadsters 2007 och nu på den senaste besiktningen blev Getingen underkänd och jag kommer nu att göra ett försök att få den reggad med dem 28/12 annars måste jag byta tillbaka till originalgångjärnen för att få den godkänd.
Jag har inte gett upp än!

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2012 · 26 113 Inlägg

wistfors skrev:

DooMoLiTioN skrev:
Vadå? Jag har te.x monterat dit egen dumpventil, Öppet luftfiler och för tillfället så har jag min Magnetventil hängandes i ståltråd rund kylarslangen. Magnetventilen vet jag att ja läre flytta på, men kommer dom säga något om Luftfiltret och dumpventilen?

dom kanske komenterar det men inte en chans att du blir underkänd pågrund av det:)
liksom varken dump eller sport luft filter höjer effekt.

Mvh viktor

Det finns dom som har fått bilen underkänd av Bilprovningen pga dumpventil.

Exempelvis;

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=170342

Eller; (gällande inlägg#17)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 63&p=1

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
18 december 2012 · 1 899 Inlägg

johnny blade skrev:
Hur som helst...
Bara för att en bil klarar sig utan anmärkningar på en besiktning så betyder inte det att den är laglig.

Precis. Sedan resonerar ju personalen olika på olika stationer. Vissa är mer strikta, andra skiter i om du trimmar bara hjulupphängning och bromsar är som det ska, och sedan finns det de som skiter fullständigt i sitt jobb så du rullar igenom med vad som helst.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Krassegrand
19 december 2012 · 239 Inlägg

Då ska jag hoppas på en reggare som Skiter i sitt jobb!lol

Jörgen

Senast redigerat av Krassegrand (19 december 2012)

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Minium
19 december 2012 · 270 Inlägg

Marlboroman skrev:

Smajly skrev:
Men dom kan ju knappast gå på känsla.. Kan ju inte komma tillbaka efter provtur och säga att dom tror att bilen är trimmad. Då blir detväl upp till dom att bevisa det också. Chippar du den o litta annat smått e de inget dom ser med blotta ögat.

Eller va måste dom göra?

Klart dem kan. Finns en del lite luddiga saker dem kan använda. Som tex ifall dem misstänker att du har byggt om bilen, till exempel satt i en besiktningsmotor så kan dem vägra att besikta med hänvisning till det. Sen har dem åtminståne förr kunnat kräva intyg på utbromsad effekt. Och dem behöver inte bevisa någonting, bevisbördan ligger på bilägaren.

Måste bara undra en sak här........
Dom lär väl få besiktiga det jag kommer till besiktningen med , inte vad jag kanske misstänks ha hemma i garaget?
Deras uppgift är att bedöma fordonet som är inne för kontroll inte att garantera att du inte bygger om det senare, det är ditt problem som bilägare.
Annars kan don ju neka vem som hels att besiktiga med hänvisning till detta?
Är bilen original lär man ju inte få problem.
Är den modifierad kan man få det, dock är min erfarenhet att polisen är mer engagerad i dessa frågor än sbp.
Om bilen är sjysst i övrigt men chippad och något större avgas men inte låter för mycket så här ju inte jag åkt på något iaf.

Mvh M

Volvo Xc90 (2004)
Peppes Bodega
22 december 2012 · 261 Inlägg

När man besiktar gäller naturligtvis hur fordonet ser ut just vid det tillfället!Finns ingen möjlighet att anta att folk byter delar och underkänner för detta.
Däremot har Polisen kontroller på vägen och det är deras uppgift att kontrollera hur fordonet är ute i trafiken.
Ett lysande exempel på detta är att en bil kan vara godkänd med mönsterdjup på mer 1.6 mm (men mindre än 3mm) och klara besiktningen ,men däremot är det inte lagligt att köra på vägen med vinterdäck med mönsterdjup mindre än 3mm och därför är bilen inte godkänd att köra med vid vinterväglag!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang