Val av wastegaterör

lill3bror
26 januari 2013 · 1 397 Inlägg

Som topic lyder.

Har köpt hem ett grenrör till min Nissan Skyline R33 GTS-T med RB25 motorn på 2.5 liter.

På grenröret sitter det en anslutning till extern wastegate. Jag skulle vilja köpa en Precision 66mm wastegate och undrar om WG-röret på grenröret behöver vara 66 mm hela vägen från kollektorn eller om det räcker med den dimensionen som är nu (tror det är 38 mm invändigt). Förstår ju såklart att 66mm och 42mm (utvändigt) inte passar ihop, men tänkte om det räcker med en kona som förstorar anslutningen och passningen möjlig.

Jag ska inte förlänga röret är tanken. Mitt grenrör saknar även flänsen till WG (är fläns på bilden)

Kommer köra Precision 6262 med mellan 1,8 - 2,2 bar ladd.

Vill gärna slippa skenladd, så bättre att göra rätt från början. hehe.

http://www.cxracing.com/product/cxracing24/MF-RB20-TOP-2-WG38-WT/images/2.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
MeloveGolf Vw trimmare
26 januari 2013 · 2 995 Inlägg

lill3bror skrev:
Kommer köra Precision 6262 med mellan 1,8 - 2,2 bar ladd.

Vill gärna slippa skenladd, så bättre att göra rätt från början. hehe.

Med så högt ladd lär du knappast få skenladd med en 38mm, att sätta en dubblelt så stor gör ju ingen mega skillnad
om röret fortfarande är på 38mm.

Vill du göra rätt från början så lär röret följa wastegatens storlek.

ps jag körde 3.0 VR6 med saftig turbo och 0,8bars grundladd den skenade till 0,95 på 36mm wastegate

Senast redigerat av MeloveGolf (26 januari 2013)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
lill3bror
26 januari 2013 · 1 397 Inlägg

MeloveGolf skrev:

lill3bror skrev:
Kommer köra Precision 6262 med mellan 1,8 - 2,2 bar ladd.

Vill gärna slippa skenladd, så bättre att göra rätt från början. hehe.

Med så högt ladd lär du knappast få skenladd med en 38mm, att sätta en dubblelt så stor gör ju ingen mega skillnad
om röret fortfarande är på 38mm.

Vill du göra rätt från början så lär röret följa wastegatens storlek.

ps jag körde 3.0 VR6 med saftig turbo och 0,8bars grundladd den skenade till 0,95 på 36mm wastegate

Pratade med en kompis som är duktig på detta. Han sa som du. Så nu har jag tittat ut en Precision 46 mm. Så ser ut att bli en sådan big_smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
MeloveGolf Vw trimmare
26 januari 2013 · 2 995 Inlägg

lill3bror skrev:
Pratade med en kompis som är duktig på detta. Han sa som du. Så nu har jag tittat ut en Precision 46 mm. Så ser ut att bli en sådan big_smile

Det kommer säkert fungera, finns dock "overspinn" att tänka på när man ska räkna på wastegate om man kör liten turbo på stor motor oavsett laddtryck. Det gäller ju dock inte i ditt fall såklart wink

Senast redigerat av MeloveGolf (26 januari 2013)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Emiiilz
26 januari 2013 · 908 Inlägg

Funderat på samma ett tag jag med då mitt grenrör är 38mm invändigt o WG'n är 44mm.
Hade tänkt o kapa WG röret vid kollektorn o svetsa dit 44mm istället, nödvändigt? eller blir de ingen skillnad då
ingången fortfarande är 38mm innan det övergår till 44mm?

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
MeloveGolf Vw trimmare
26 januari 2013 · 2 995 Inlägg

Emiiilz skrev:
Funderat på samma ett tag jag med då mitt grenrör är 38mm invändigt o WG'n är 44mm.
Hade tänkt o kapa WG röret vid kollektorn o svetsa dit 44mm istället, nödvändigt? eller blir de ingen skillnad då
ingången fortfarande är 38mm innan det övergår till 44mm?

Kan säkert bli lite skillnad även om röret är mindre till en viss gräns, frågan är ju kommer du utnyttja den?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Emiiilz
26 januari 2013 · 908 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Emiiilz skrev:
Funderat på samma ett tag jag med då mitt grenrör är 38mm invändigt o WG'n är 44mm.
Hade tänkt o kapa WG röret vid kollektorn o svetsa dit 44mm istället, nödvändigt? eller blir de ingen skillnad då
ingången fortfarande är 38mm innan det övergår till 44mm?

Kan säkert bli lite skillnad även om röret är mindre till en viss gräns, frågan är ju kommer du utnyttja den?

Använder RB25 2.5T själv som trådskaparen o kommer köra på en HX40 o lite mera gott.
Vad tror du kan bli bäst o göra? Vore bra o kunna få till det rätt direkt istället för o riva ner sen igen.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
MeloveGolf Vw trimmare
26 januari 2013 · 2 995 Inlägg

Emiiilz skrev:
Använder RB25 2.5T själv som trådskaparen o kommer köra på en HX40 o lite mera gott.
Vad tror du kan bli bäst o göra? Vore bra o kunna få till det rätt direkt istället för o riva ner sen igen.

Hx40 är ju groteskt överdimensionerad sett till motorvolym (vet inte vilket avgashus/mods du gjort men hx40 är ju från början en lastbilsturbo) så vida du inte ska ladda löjligt lågt kommer du klara dig på 38mm

Fast vi kan göra en edit till:

Om du ska plocka väldigt mycket effekt så ska du naturligtvis skaffa en lite större WG (mer soppa ger alltid mer avgaser) Sjukt svårt att beräkna exakt vad som krävs dock.

Senast redigerat av MeloveGolf (26 januari 2013)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Emiiilz
26 januari 2013 · 908 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Emiiilz skrev:
Använder RB25 2.5T själv som trådskaparen o kommer köra på en HX40 o lite mera gott.
Vad tror du kan bli bäst o göra? Vore bra o kunna få till det rätt direkt istället för o riva ner sen igen.

Hx40 är ju groteskt överdimensionerad sett till motorvolym (vet inte vilket avgashus/mods du gjort men hx40 är ju från början en lastbilsturbo) så vida du inte ska ladda löjligt lågt kommer du klara dig på 38mm

Fast vi kan göra en edit till:

Om du ska plocka väldigt mycket effekt så ska du naturligtvis skaffa en lite större WG (mer soppa ger alltid mer avgaser) Sjukt svårt att beräkna exakt vad som krävs dock.

Har 19 avgashus men söker ett lite mindre, verkar dock inte vara de enklaste hmm
Laddet hade jag tänkt 1.5 - max 2 bar så lite kan jag inte påstå att det blir. Och effekt är något jag vill få ut ur maskineriet somsagt! Så du tror att 38mm röret kommer funka med 44mm wg'n?

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
MeloveGolf Vw trimmare
26 januari 2013 · 2 995 Inlägg

Emiiilz skrev:
Laddet hade jag tänkt 1.5 - max 2 bar så lite kan jag inte påstå att det blir. Och effekt är något jag vill få ut ur maskineriet somsagt! Så du tror att 38mm röret kommer funka med 44mm wg'n?

Vad jag tror och verkligheten behöver inte stämma men jag TROR att det ska fungera problemfritt.
Som jag skrev min maskin på 3L hade bara 36mm och stor turbo ladda mellan 0,8-1,6 det fungerade problemfritt runt 5-650hk i maskin..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
lill3bror
26 januari 2013 · 1 397 Inlägg

Som uppföljning här nu då. Jag mätte upp röret och den var 40mm invändigt och 45 utvändigt. Så jag beställde hem en precision 46 mm wastegate smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
tekniknissen1
27 januari 2013 · 866 Inlägg

Man får tänka på att en störe WG öppnar med ett större area en en mindre vid ett visst öppning i mm.
Så evakuering är mindre progresiv med en större. Vid högre flöde så kommer en större vara något snabbare i regleringen en en mindre. Men där imot så är det svårare att få ett stabilt ladd tryck vid ett lägre laddtryck särskilt
med ett störe aggregat då flödet sjunker snabbt då en stor WG öppnnar ( Med en stor area) och reduseringen av flöde påvärkar ett större aggregat mer.
Så även om röret är 38 mm och man ökar rör diametern en bit framför WG så man inte  hämnas flödet förbi ventiltalriken så kommer det att vara ett bättre val med en större vid högt ladd med ett stort aggregar.
Så ett skenande laddtryck kan även vara att WG inte hinner reglera och hamnar i ett osilerande moment så genomsnitts trycket blir något högre en det som är valt.
Men som vanligt så är givet vis så är en för liten WG får samma effekt vid höga flöden.
Det som även påvärkar är röret till WG mot kolektorn 90 grader mot flödet är inte helt rätt. en viss vinkel från flödet gör att flödet har lättare ta vägen till WG. och därmed ett ökad effektivitet på en WG.
Så rör diametern är inte något problem utan flödet igenom WG och även delningen till WG,n   
Om det är något problem:-)

MeloveGolf Vw trimmare
27 januari 2013 · 2 995 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
regleringen en en mindre. Men där imot så är det svårare att få ett stabilt ladd tryck vid ett lägre laddtryck särskilt
med ett störe aggregat då flödet sjunker snabbt då en stor WG öppnnar

Finns ju dock laddtrycksstyrning som kan hjälpa till med både snabbare ladd och framförallt stabilare, att endast köra med fjäder ger ju nästan alltid "fjädring" har kört både små och stora som sagt 36mm klarade av nästan 600hk på 3liter med en "fjädring" på 0,1-0,15bar (det man kallar skenladd) innan trycket vart stabilt, när jag körde mindre turbo började 36mm istället öppna för tidigt och skapade lagg istället, med laddtrycksstyrnignen slapp jag bägge problemen speciellt den mindre laddade snabbare och den stora fick ingen nämnvärt skenladd.

Men jag håller med att det stora sitter i grenrörets konstruktion, många grenrör kör med konstiga lösningar.

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
lill3bror
27 januari 2013 · 1 397 Inlägg

MeloveGolf skrev:

tekniknissen1 skrev:
regleringen en en mindre. Men där imot så är det svårare att få ett stabilt ladd tryck vid ett lägre laddtryck särskilt
med ett störe aggregat då flödet sjunker snabbt då en stor WG öppnnar

Finns ju dock laddtrycksstyrning som kan hjälpa till med både snabbare ladd och framförallt stabilare, att endast köra med fjäder ger ju nästan alltid "fjädring" har kört både små och stora som sagt 36mm klarade av nästan 600hk på 3liter med en "fjädring" på 0,1-0,15bar (det man kallar skenladd) innan trycket vart stabilt, när jag körde mindre turbo började 36mm istället öppna för tidigt och skapade lagg istället, med laddtrycksstyrnignen slapp jag bägge problemen speciellt den mindre laddade snabbare och den stora fick ingen nämnvärt skenladd.

Men jag håller med att det stora sitter i grenrörets konstruktion, många grenrör kör med konstiga lösningar.

Jo, förra säsongen så var wastegatarna kopplade via laddtrycksstryningen. Closed-loop och open-loop heter de va? Lr de kanske var nått annat tongue

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
tekniknissen1
27 januari 2013 · 866 Inlägg

Givet vis med laddtryck styrning !  Men även då kan man få lite konstiga värde på laddet men va fan det är bara att lägga på lite mer ladd så löser det sig turbon bottnar till sisst lol
Ja den kolektorn på det greniset är inte mycket tanke bakom big_smile
Ska man göra det rätt så ska man köra twin scroll och dubbla WG på en rak 6,a Det förhindrar avgasmottryck och olika fylnadsgrader i cylindrarna så avgastempen ser ut som om där sitter olika spridare på var cylinder smile

MeloveGolf Vw trimmare
27 januari 2013 · 2 995 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Givet vis med laddtryck styrning !  Men även då kan man få lite konstiga värde på laddet men va fan det är bara att lägga på lite mer ladd så löser det sig turbon bottnar till sisst lol

Pluggad WG är endast för rikigt håriga män wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
tekniknissen1
27 januari 2013 · 866 Inlägg

Javist då ska det vara kan ha sina naktdelar http://www.youtube.com/watch?v=d_8Fc9qAZcw
Går ävan at göra på bensinare lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang