Etanolkonvertera volvo sugmotor

simlar
1 februari 2013 · 5 536 Inlägg

opela skrev:

simlar skrev:

opela skrev:
Vad ska man ha för komp i b230in för att tjäna effekt genom att tanka e85 då?

Vad jag läst mig till så verkar de flesta rallycross-motorerna som körs på E85 ha runt 14:1 i kompressionsförhållande, efter det så pratas det om att man börjar tappa effekt för man måste skicka in så mycket bränsle för att kyla förbränningsrummet.

Så 14:1 i kompressionsförhållande för max effekt på E85.

Men kan säga som så, alla komp.förhållanden som det spikar med på bensin tjänar du effekt på att köra E85 smile
(Sen går det att köra vassare tändning på E85 än bensin och där tjänar man effekt)

jo men ha 14:1 i en bruksbil är de nog ingen som har, tänkte mer ekonomiskt
är inte ett dugg intresserad av det egentligen men eftersom etanol o b230 kommer upp stup i ett, därför tänkte jag att de skulle vara bra om någon vet smile

Ja om du ska ha så ekonomiskt som möjligt och kunna köra bensin ibland så har jag för mig att 12,5:1 är ungefär max innan det börjar spika på BF98 i B230.

Annars är det 14:1 som ger bäst effekt på E85 och därmed även bäst bränsleekonomi eftersom verkningsgraden är som högst.
(Flexifuel-bilar har oftast turbo och höjjer då laddtrycket istället för komp.förhållandet när man tankar E85)

Vet inte riktigt vad du menar, man måste ju modifiera motorn för det bränslet man vill köra ifall man vill få så låg bränsleförbrukning som möjligt.

T.ex min 345a, där har jag en B23A som är helt original, gått 28000mil och den kör jag på 0,8-0,9 långkörning i 90 på E85. Enda modifikationen är slipad nål för att ge mer bränsle och ställt 20° förtändning. Vet inte vad den skulle dragit på bensin men originalmotorn B19A drog 0,65 vid långkörning i 90 på bensin iaf, så den drar ganska precis 30% mer bränsle/mil med B23 och E85 än vad den gjorde med B19 och BF95.
Skulle jag däremot modifiera motorn för bäst verkningsgrad på E85 så skulle jag inte bli förvånad om jag kan få ner B23an till närmare 0,7-0,75 vid långkörning i 90km/h.
(men då är frågan om det är ekonomiskt försvarbart då det kostar både tid och pengar att optimera motorn för E85).

KHRacing skrev:

endorfinslaven skrev:
Var med om etanolbrand i kompisens rallybil !
Klart snuskigt då det bara rök om plasten vid insuget och ingen flamma som syntes.
Blir nog och tänka om ifall man verkligen vågar gå tillbaks till etanol...

Etanol/E85 brinner inte utan flamma alls - Dock gör METANOL det

Etanol har flamma ja, men den är väldigt ljus så den syns knappt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
opela VD Hammar
1 februari 2013 · 613 Inlägg

Jo jag vet hur en motor funkar, behöver ingen föklarning, men jag tänkte mest på dem lokala 740 raggarna som far omkring. klart man måste anpassa en motor efter bränslet. Men menade att man kanske inte lägger ut 20 000:- för att få en bruksbil att hålla med 14:1 i komp. smile

men du svara på min fråga så jag är nöjd wink

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
1 februari 2013 · 5 092 Inlägg

Tillbaka till det vi prata om häromdan.. Går det att köpa en bränsletrycksregulator annars till tex min 740? istället för att pressa ihop den osv? lär väll gå att köpa rätt billigt & bara koppla på och ställa in tex 3,5 bar? om man har 3 bar original sen tanka E85 & vara glad? tongue

simlar
1 februari 2013 · 5 536 Inlägg

Piratstikin skrev:
Tillbaka till det vi prata om häromdan.. Går det att köpa en bränsletrycksregulator annars till tex min 740? istället för att pressa ihop den osv? lär väll gå att köpa rätt billigt & bara koppla på och ställa in tex 3,5 bar? om man har 3 bar original sen tanka E85 & vara glad? tongue

Jo det är bara köpa en ställbar, en linjär 1:1 är det du ska ha. Hur den ska kopplas in vet jag tyvärr inte, men det går ju att googla fram.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
1 februari 2013 · 5 092 Inlägg

simlar skrev:

Piratstikin skrev:
Tillbaka till det vi prata om häromdan.. Går det att köpa en bränsletrycksregulator annars till tex min 740? istället för att pressa ihop den osv? lär väll gå att köpa rätt billigt & bara koppla på och ställa in tex 3,5 bar? om man har 3 bar original sen tanka E85 & vara glad? tongue

Jo det är bara köpa en ställbar, en linjär 1:1 är det du ska ha. Hur den ska kopplas in vet jag tyvärr inte, men det går ju att googla fram.

Okej smile har du tråkigt någon gång framöver så får du gärna googla åt mig tongue det värsta jag vet att sitta & leta där haha

simlar
1 februari 2013 · 5 536 Inlägg

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … _saab.html
Den där är nog det enklaste sättet att fixa en ställbar BTR, ska bara vara att skruva bort den gamla och skruva dit den där och sedan höja bränsletrycket tills bilen går bra.

Hittar ingen vettig guide till hur man kopplar in en lös  BTR så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Webrex
2 februari 2013 · 379 Inlägg

Mycket spekulationer här.

Kompförhållande och "spiknings gränser" hit å dit.. Så enkelt är det inte, det beror helt på hur förbränningsrum, kam osv är utformade, nån magiskt komförhållande so ger mest effekt existerar inte. Lågt komp kan ofta kompenseras med högre tändlägen. höjt komp betyder inte automatisk högre effekt. högre komp betyder högre pump-förlust och kan tom ge sämre effekt. Det handlar om väldigt komplexa dynamiska förhållanden, inget man kan höfta fram.

Jo det finns flera original maskiner som har över 14:1 i komförhållande, de flesta moderna 4-ventils motorerna med hög verkningsgrad har runt 15:1

Problemet med Etanol är hastigheten som det brinner, (saktare än bendin) därför ger högre tändning bättre vrid På E85, och att man ofta på en bensinotor inte nått optimal förtäningen innan de spikat.  Men utformingen av förbränningsrummet är mycket viktigare, man vill få en så snabb förbränning som möjligt för att tjäna maximalt på att köra med E85.

opela VD Hammar
2 februari 2013 · 613 Inlägg

Sant som du säger, men jag utgick från en standard b230 som trådskaparen undrar över.
och som dem flesta vet så har inga rallycross bilar org förbrännings utrymmen kvar, sen finns de även evo toppen i rallycross som är helt annorlunda byggd, ren tävlings topp från mds. Annars sitter det kraftigt modifierade 405/531 toppar på dem sen oftast 2,4l istället för 2.3l block.

men min fråga var anpassad för 740 svensson ingen tävlingsåkare smile

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang