5951
Sök

945 SE -93 Går mycket dåligt.

3 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Hej.

Min 945 SE -93 går mycket dåligt på tomgång, nästan som att den går på endast 3 cylindrar, vilket den inte gör.
Vid start hör jag att pumpen till soppan går, jag startar och den går bra i max 5 sek sedan dalar varvtalet ner till noll och oftast dör den men ibland spottar den igång upp till 1000 varv för att snabbt dala igen,
Om jag då ger gas så spottar den och fräser, kanske går den något bättre över 2000 varv, men den går knappt att köra med.

Tändstiften är snus torra, och det kan väl betyda något?

Jag har provat byta LMM:en utan resultat, tändkablar och stift utan resultat, luftfilter utan resultat.

Är det någon som har någon idé om vad problemet kan vara?

5 963 Inlägg
7 februari 2013
Har du kollat bränslefiltret?

Är stiften snustorra så låter det som att den inte får soppa som den ska, gången på motorn tyder även på det.
Hur ser stiften ut?

Edit:
Mycket bra sida för att tyda tändstiftens "meddelande".
http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo … aqread.asp
Senast redigerat av simlar (7 februari 2013)

3 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Jag skall byta bränslefiltret i morgon, stift och tändkablar bytade jag idag.
Stiften var helt svarta av sot och snus torra, men det gjorde ingen skillnad att jag bytade stift och kablar.

Visst borde väl stiften vara lite fuktiga även om bränslet skall förbrännas?

5 963 Inlägg
8 februari 2013
Labrador skrev:
Jag skall byta bränslefiltret i morgon, stift och tändkablar bytade jag idag.
Stiften var helt svarta av sot och snus torra, men det gjorde ingen skillnad att jag bytade stift och kablar.

Visst borde väl stiften vara lite fuktiga även om bränslet skall förbrännas?

Låter bra det smile

Nja, är stiften fuktiga så går motorn för fett. När du skrev helt snustorra så tolkade jag det som att stiften var kritvita, dvs att motorn gått alldeles för snålt.
Kolla länken i mitt förra inlägg, översta bilden är hur stiften bör se ut ifall motorn går som den ska.
Det låter som att den har gått alldeles för fett eller bränt mycket olja om stiften är helt svart av sot.

När stiften är helt svart av sot så låter det nästan som att motorn går så pass fett att den släcker stiften. Men det är inte säkert, om du kallstartat motorn och bara haft igång den någon minut så kan stiften säkerligen blivit svarta av sot eftersom bränslet fettas på. Men då är frågan om det verkligen är något problem med bränslet?

Men byt bränslefiltret och återkom sedan med resultat, går motorn som den ska efter det så var det ju filtret som var problemet om inte så är det fel någon annanstans. Men man vill helst kolla det enklaste/billigaste först, och bränslefilter tillhör också servicedelar så det gör inget att byta i "onödan".

Sök