Volvo 244 gl -89 "Bromsproblem"

NORRLANDSGOLD
6 juni 2013 · 135 Inlägg

Har dragit på mig en 240 och har fått problem med bromsarna , lampan varnar på intrumentpanelen och bromspedalen tar längst ner!
Med bilen på kan jag pumpa i år och dar och får ej upp något tryck i pedalen.
Men när bilen är avstängd kan jag pumpa upp tryck i pedalen men som sen sjunker!
Killen jag köpte den av har bytt bromsbackar runt om på bilen och han vet ingenting som vanligt.

Kan det vara huvudbromscylindern som är väck eller behöver jag bara lufta systemet i rätt ordning för att problemet ska gå till sig ?

Tacksam för snabba svar mvh!

Edit: Ej ABS på bilen!

Senast redigerat av NORRLANDSGOLD (6 juni 2013)

Knugcab
6 juni 2013 · 5 111 Inlägg

Troligen kass huvudbromscylinder som du säger. Om inte annat så har du ett läckage någonstans. Kolla först om du ser något synligt någonstans.

Luft kommer inte in i systemet "av sig själv" om allt är i ordning. Föga troligt att någon byter bromsdelar och sedan skiter i att lufta utan säljer bilen i stället, vilket som skulle vara bland de enda möjligheterna att ha luft i systemet på en bil där allt är okej med bromsarna.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
NORRLANDSGOLD
7 juni 2013 · 135 Inlägg

inga läckage och bromsarna börjar gå till sig, ska prova att lufta imorgon.
men varningslampan på instrumentpanelen vad är den till för? röd med ( ! ) ...
tacksam för svar!

Djo
7 juni 2013 · 10 163 Inlägg

NORRLANDSGOLD skrev:
inga läckage och bromsarna börjar gå till sig, ska prova att lufta imorgon.
men varningslampan på instrumentpanelen vad är den till för? röd med ( ! ) ...
tacksam för svar!

Den lampan är till för att varna för trasig bromsledning (står så i min instruktionsbok för volvo 240)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
NORRLANDSGOLD
7 juni 2013 · 135 Inlägg

Den lampan är till för att varna för trasig bromsledning (står så i min instruktionsbok för volvo 240)


Tack för svaret smile Hade dock hittat den på internet.
Men kan det hjälpa och lufta ?

Knugcab
7 juni 2013 · 5 111 Inlägg

Har du luft i systemet och inget fel i övrigt så hjälper det att lufta.

Det kommer inte in luft i ett felfritt bromssystem så länge man inte är och pillar på det.

Så enda möjligheten att det kan finnas luft i ett felfritt bromssystem, är att man byter delar i bromssystemet, och sedan struntar i att lufta innan man säljer bilen.

I mina ögon låter det konstigt, men omöjligt är det inte, så du kan ju prova med att lufta, det kostar ju inte mer än din egen tid och ev. en slurk bromsvätska.

Varningslampan är för tryckfall i någon av bromskretsarna.

Hittar du inget läckage någon annan stans så är huvudcylindern en trolig felkälla, som du redan varit inne på.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang