Misständningar eller vad? (SAAB 9-3 2.0t -06

GL77
2 juni 2013 ·

När jag gasar på så rycker bilen och laddtrycket tappas.

Vet inte något om detta, så jag frågar saab proffsen som finns här på garaget.

Har någon ett avläsningsverktyg i Stockholms regionen, så att man slipper betala dyra pengar på verkstan?

Och om det nu är tändspolarna, vart hittar jag dem billigast????    

Mvh Gustav

alex_side Neerd
2 juni 2013 · 1 596 Inlägg

låter som du har en läcka i trycksystemet:) kolla över alla vakum/intercooler slangar mm:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
GL77
2 juni 2013 ·

alex_side skrev:
låter som du har en läcka i trycksystemet:) kolla över alla vakum/intercooler slangar mm:)

Ok, och hur gör jag det? (dum fråga kanske)

Jag söker någon som har ett diagnosverktyg, som kan läsa felkoder?

jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
2 juni 2013 · 369 Inlägg

Du kan alltid testa med att dra åt slängklämmorna till trycksystemet, alt. spraya startgas vid skarvar. Om motorn går upp i varv så läcker det där du sprayat.

huehue
ssmon
2 juni 2013 · 80 Inlägg

Du kan åka förbi vilken verkstad som helst för att bara läsa felkoder vissa är skjysta och gör det gratis medan andra kanske tar en 200kr för det så det är ju inte direkt några stora kostnader att kolla felminnet!

carlssoon
2 juni 2013 · 144 Inlägg

GL77 skrev:
När jag gasar på så rycker bilen och laddtrycket tappas.

Vet inte något om detta, så jag frågar saab proffsen som finns här på garaget.

Har någon ett avläsningsverktyg i Stockholms regionen, så att man slipper betala dyra pengar på verkstan?

Och om det nu är tändspolarna, vart hittar jag dem billigast????    

Mvh Gustav

Köp läcksökare, eller blanda handdiskmedel och vatten och spraya på tryckslangar och sätt dig och gasa. Kolla om du har något läckage på trycksangarna smile

Eller åk in med en kanellängd på närmsta verkstad med diagnosverktyg och fråga om dom kan läsa av felkoder.

Mvh Alexander

GL77
2 juni 2013 ·

Jag kollade idag med ett diagnos verktyg och den misständer på alla cylindrarna

carlssoon
2 juni 2013 · 144 Inlägg

GL77 skrev:
Jag kollade idag med ett diagnos verktyg och den misständer på alla cylindrarna

Problem med det Performance by Nordic gjort? hmm

Mvh Alexander

GL77
3 juni 2013 ·

carlssoon skrev:

GL77 skrev:
Jag kollade idag med ett diagnos verktyg och den misständer på alla cylindrarna

Problem med det Performance by Nordic gjort? hmm

Mvh Alexander

Nej det har funkat bra förr

VW_67
3 juni 2013 · 446 Inlägg

nästan dagligen ställer jag samma fråga till saabägare på jobbet: när bytte du tändstift senast?

GL77
3 juni 2013 ·

VW_67 skrev:
nästan dagligen ställer jag samma fråga till saabägare på jobbet: när bytte du tändstift senast?

De är ny bytta

GL77
5 juni 2013 ·

Var hos Nordic idag och det var en tändspole enligt dem som var dålig, de hade inga hemma trots att jag frågade igår om de kunde ta hem några tills idag. Så jag fick åka till Maptun i Örebro och införskaffa en tändspole, trots bytet så blev det inte bättre.

Vad är det mer som kan vara fel, mer än detta:

BTR
Bränslepumpen
Magnetventilen


????

robbinT
5 juni 2013 · 341 Inlägg

om den misständer på alla är det nästan alltid insugsläckage, kolla alla slangar noga så att det inte är några hål eller sprickor. kan även vara igensatt katt men det första är mer troligt

GL77
5 juni 2013 ·

robbinT skrev:
om den misständer på alla är det nästan alltid insugsläckage, kolla alla slangar noga så att det inte är några hål eller sprickor. kan även vara igensatt katt men det första är mer troligt

Tack det ska kollas imorgon

VW_67
11 juni 2013 · 446 Inlägg

de allra flesta diagnosverktyg kan visa freeze frame på varje sparad felkod, där finns massor av information. saab råkar dessutom vara extra duktiga på att spara stora mänder data i freeze frame. se om du kan få fram en sån o skriv ut den, där syns garanterat anledningen till att motorn misstänt/spikat...

GL77
11 juni 2013 ·

VW_67 skrev:
de allra flesta diagnosverktyg kan visa freeze frame på varje sparad felkod, där finns massor av information. saab råkar dessutom vara extra duktiga på att spara stora mänder data i freeze frame. se om du kan få fram en sån o skriv ut den, där syns garanterat anledningen till att motorn misstänt/spikat...

Okej

GL77
17 juni 2013 ·

Nu är det löst big_smile big_smile big_smile

Nordic fixade mitt problem idag, och de bytte ut en till tändspole samt sänkte laddtrycket lite. Nu går den asbra igen big_smile

Grym service.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang