2842
Sök

HJÄLP slipa kolvringar till evon

85 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Helt plötsligt står jag med smidda kolvar till min nybyggda evo tre motor men vet ej hur man slipar "in" kolvringarna är det någon som kan det?

VD
643 Inlägg
24 juni 2013
Du ska ta borren i mm och dela det med 25,4 för att få fram ditt borr i tum

TEX 86mm / 25,4 = 3,385826771653543

Sen gångar du det med måtten som är

0,0055 tum för översta ringen

0,0061 tum för andra ringen

Oljeringen ska inte filas men bör ha ett gap på 0,15 tum = 0,381mm

Filar dom gör du genom att spänna fast dom i ett skruvstäd med nått mjukt i mellan.

Måttar upp dom gör du genom att lägga i ringen i loppet och möjligtvis använda en passande distans till att trycka ner ringen en bit i loppet så den ligger jämt (typ en tejprulle) sen mäter du med ett bladmått

Filar köper man på feltema för 40kr

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … -st-19996/

Lycka till
Senast redigerat av Lidborn (24 juni 2013)

85 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Lidborn skrev:

Filar dom gör du genom att spänna fast dom i ett skruvstäd med nått mjukt i mellan.

Måttar upp dom gör du genom att lägga i ringen i loppet och möjligtvis använda en passande distans till att trycka ner ringen en bit i loppet så den ligger jämt (typ en tejprulle) sen mäter du med ett bladmått

Lycka till

Tack för svaret det låter nästan som att jag ska bjuda in dig till garaget en sväng smile
Senast redigerat av Evo (24 juni 2013)

VD
643 Inlägg
24 juni 2013
Evo skrev:
Lidborn skrev:

Lycka till

Tack för svaret det låter nästan som att jag ska bjuda in dig till garaget en sväng smile

Haha ja om man bara hade haft tid över så..
Glömde skriva att du ska gånga svaren på ringarna med 25,4 för att få det i mm igen

18 Inlägg
25 juni 2013
0.35 - 0.40 på en relativt std maskin
mittenringen brukar nästan aldrig behöva slipas

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2013
Evo skrev:
Helt plötsligt står jag med smidda kolvar till min nybyggda evo tre motor men vet ej hur man slipar "in" kolvringarna är det någon som kan det?

Tillverkaren av dina kolvar har svaret till dig. Det är den enda som kan ge dig exakta siffror. Allt annat är gissningar och tumregler.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
25 juni 2013
Här hittade jag ett exempel på vad som kan följa med kolvarna man köper:

http://i722.photobucket.com/albums/ww22 … G_2597.jpg

Och kör man Total Seal så ser det ut så här tex:

http://www.andersonperformance.net/TSringgaps.jpg

Så det är (tyvärr) så att man måste ha rätt papper att kika på för att man skall kunna
sova gott om nätterna.

/Göran

(Det var inte "bara att slipa" när jag körde JE med Total Seal ringar. Han som specade och beställde grejorna åt mig var noga med att berätta exakt vilka mått det skulle vara med den kombinationen. Och den motorn sålde jag till Norge 2005 och den har gått i banbil sedan dess utan att öppnas så gör man rätt så håller det)

torpis skrev:
Tillverkaren av dina kolvar har svaret till dig. Det är den enda som kan ge dig exakta siffror. Allt annat är gissningar och tumregler.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

VD
643 Inlägg
25 juni 2013
torpis skrev:
Evo skrev:

Måtten jag skrivit är från CP
http://www.cp-carrillo.com/LinkClick.as … p;tabid=83
Folk som lägger ut gissningar borde inte få svara i trådar big_smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2013
Än mera viktigt är att inte bara köpa kolvar för 86mm borr utan kolla upp hur mycket man behöver borra blocket för att få det runt och fint, sedan köpa kolvar som man numrerar och bifogar till motorborraren som sedan borrar och honar efter kolvtillverkarens instruktioner.

Många köper smidda kolvar på ebay och drar i sin motor utan att först renovera loppen och det blir inget bra heller.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

85 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
Är det någon som bor nära Helsingborg/Ängelholm som är duktig på att slipa kolvringar och ev har tid att hjälpa till??

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 juli 2013
Evo skrev:
Är det någon som bor nära Helsingborg/Ängelholm som är duktig på att slipa kolvringar och ev har tid att hjälpa till??

det är itne så avancerat, de följer ju med ett kolv blad där det står vad du ska ha för mått på just dina ringar, om du när CP, Total Seal eller nå annat märke, den hivar du bara ner den i loppet så den ligger jämnt och mäter med bladmått i gapet

filar kan man sen göra i skruv städ med vanlig plan fil eller som jag gör med mina kolvar (och många andra) tar en vinkell harry med lamell strissa o putsar försiktigt, funkar lika bra går bara 10ggr så fort

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

85 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
Nu har jag 85mm borr och kolvarna är till 85mm men kolvringarnas gap är vad jag får det till mycket för stort utan att jag har slipat nu har jag inte måttet i huvudet så nu är man helt låst... sad

VD
643 Inlägg
6 juli 2013
85mm / 25,4 = 3,346456692913386

0,0055 tum för översta ringen = 0,0184055118110236 * 25,4 = 0,4675mm

0,0061 tum för andra ringen = 0,0204133858267717 * 25,4 = 0,5185mm

Lägg i ringen i loppet och möjligtvis använda en passande distans till att trycka ner ringen en bit i loppet så den ligger jämt (typ en tejprulle) sen mäter du med ett bladmått

Är dina mått större?

18 Inlägg
6 juli 2013
0.46 på översta ringen är ganska stort gap för en gatåkar bil snarare ett mått för en 700+hp motor

Mitten ringen brukar oftast ligga runt 0.5 + när man får dom så du behöver bara kontroll mäta dom troligtvis.

Topp ringen ska du köra 0.40 på, alternativt 0.35 om du enbart ska köra orginal turbo och effekt.
Är måtten större än dom föreskrivna så är det inte så mycket du kan göra tyvärr än att köra med de du har eller borra och köpa nya kolvar/ringar

7 281 Inlägg
6 juli 2013
Sen ska man va noga att slipa rakt också så ringen tätar med hela ytan mot den andra sidan .

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2013
Man kan även filura lite själv...   83mm borr ger ju 83xPI i omkrets. Var är värmeutvidgningen för stål? och hur varm kan din ring tänkas bli?

Vi vet att aluminium smälter vid ca 600 grader. Kolvringarna kommer alltså vara kallare än det. Nu är det en baggis att räkna ut hur varmt det kan bli och vilket gap som behövs utan att direkt vewta någonting :-D

85 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
Min undre kolvring har 1.9 mm så jag får se om det är fel levererat kanske
För kolvarna bör vara rätt efter mina mätningar

Sök