Luta turbo?

OlofEriksson
19 juli 2013 · 139 Inlägg

Jag går i tankarna att bygga sekvensiell turbo och fick just den brillianta idén att jag skulle kunna spara mycke plats om jag kunde luta ikull dem så att insuget är uppåt. Kort därefter insåg jag att det blir problem med oljereturen...

Frågan lyder då, hur mycket kan man luta turbon innan det blir problem? Går den montera med 45 graders vinkel?

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
simlar
19 juli 2013 · 5 534 Inlägg

Varför inte bara vrida kompressorhuset?
Avgashuset bör ju också gå att vrida om det behövs.

Ser det likadant ut på din turbo som på min 13C så är det "bara" att ta bort pinnen och borra ett nytt hål för pinnen där du vill att kompressor respektive avgashus ska sitta i relation till lagerhuset. Är väl dock inte det enklaste att få borrat dit det nya hålet för pinnen.

Edit:
Läste igenom ditt inlägg igen och märkte att du menar att vrida turbon så att hela kompressorhuset pekar rakt uppåt, dvs inloppet på kompressorhuset pekar upp mot motorhuven.

Ja då lär inte oljereturen fungera särskilt bra wink

Senast redigerat av simlar (20 juli 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Elving_
20 juli 2013 · 675 Inlägg

Eller bara vrida lagerdelen så oljereturen blir rätt?

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
YeahBitch
20 juli 2013 · 730 Inlägg

Han menar nog o ställa turbon på högkant tror ja!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
OlofEriksson
20 juli 2013 · 139 Inlägg

Ja precis, ställa den på högkant så att insuget (luftfiltersidan) står rakt upp. Men det skulle underlätta om det gick ställa den 45 grader bara, då det blir lättare att dra rören in och ut ur turbon smile

Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Marlboroman
20 juli 2013 · 8 234 Inlägg

Det stora bekymret är väl tätningarna och lagringen. Med stor vinkel så ökar ju risken för att axeln skär igenom oljefilmen med ras som följd. Dessutom är det ju frågetecken på hur bra smörjningen funkar. Det var ju en diskussion om detta här för inte allt för längesedan och då var det ju tal om att redan vinkeln som kan uppstå i en riktigt brant backe gör risk för krångel, i den tråden var det tal om 5-10 grader.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang