Justera solex 31 pcit -3 förgasare på beachbuggy, händer inget vid justering av shuntskruv..

loudness
4 augusti 2013 · 4 554 Inlägg

hjälper en bekant med sin beachbyggy som stått åtskilliga år i renovering. nu är vi snar imål men behöver justera förgasaren. eftersom den stått länge gjorde vi ren den så gott de gick med bensinbad och fick ut massa gammal ärj ur flottörhuset.
Idag försökte jag ställa in den efter den guide som finns lite här och var på nätet dvs ställa blandningsnålen 2,5varv från stängd och spjällskruven lite mer än bara mot anläggningsytan på chokespjället och sen justera tomgången till 90 med shuntskruven.
Sagt och gjort har motorn väl vamrkörd och hur jag än gör så kan jag inte hålla motorn vid liv på tomgång oavsett var jag har skruven i sin justermarginal. kan det vara ärj kvar i någon kanal som stör eller är det munstyckena som är för små?
den går avsevärt bättre när elchoken ligger och stryper.

någon som känner igen problematiken eller har justerat dessa förgasare?

Steenzor
11 augusti 2013 · 489 Inlägg

Brukar lösa sig med att plocka isär den, men lika ofta byter man ut den!

loudness
11 augusti 2013 · 4 554 Inlägg

va ju en rejäl drös ärj i flottörhuset så man undra lite hur de ser ut i kanalerna.. finns de nån go kemikalie som löser upp ärj, oxalsyra?

Steenzor
12 augusti 2013 · 489 Inlägg

loudness skrev:
va ju en rejäl drös ärj i flottörhuset så man undra lite hur de ser ut i kanalerna.. finns de nån go kemikalie som löser upp ärj, oxalsyra?

Det vet jag inte riktigt vad som man ska använda om det är så mycket. Jag har kört diesel men har inte haft multum med ärj, men lägg den i diesel och sedan testa blåsa ent med lufttryck smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang