4590
Sök

Volvo 940 SE -92 går dåligt/ojämnt

199 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
Jaha, vad är det för fel nu då?

Bilen "bluddrar" och går ojämnt, rycker till ibland. Problemet är inte konstant utan går i "skov". Första gången det inträffade trodde jag bilen var på väg att få soppatorsk. Nu lutar det åt kasst gasspjäll eller fel på automatlådan (spolad och servad förra året), vilket är dödsdomar. Har filmat lite (dåligt ljud tyvärr) för att hjälpa till:
http://www.youtube.com/watch?v=IjeG1Gnc … e=youtu.be

Den låter i perioder som en folkabuss.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Samt om det är dyrt att reparera?

Det är en SE från 1992 med 131 hästar, tror det är FB-motor i en sådan.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

199 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
Ärligt talat, inte en enda människa som vet vad felet är? Jag måste ha bilen imorgon, så det är lite bråttom, är det ett jättefel så får jag försöka köpa en annan bil under morgonen här. Vore skönt att slippa det.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

199 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
Har varit ute och rotat lite med ficklampa.

Felkodsutläsning:
A2 1-1-1
A6 1-1-1
Om det inte är annorlunda än på 850 så är väl 1-1-1 att inga fel hittas?

När jag drar igång tändningen så hörs ett elektroniskt ljud, låter ungefär som en industrirobot eller liknande i sitt ljud, ett elektriskt brummande. Så pumpen fungerar va?

Alla tänddelar etc. bytta sommaren 2012. Bilen har gått cirka 1 200 mil sedan dess.

25 Inlägg
11 november 2013
Pumpen är det sannolikt inget fel på isåfall nej.. Om bilen går dåligt så skulle det ju kunna vara lambda-sond eller LMM, de är ju direkt involverade i bränsle/luft blandningen åtminstone. Vet du vad det är för nr. på LMMen?
Jag har ett gäng liggande i garaget, du är välkommen förbi om du vill så kan vi testa med dem.
Ang felkoder så vet jag inte vad det betyder, men det låter logiskt som du säger att 1-1-1 skulle betyda inga fel hittas...

Mvh

eeexcellent

36 Inlägg
29 december 2013
Har du funnit felet?? har liknande fel på min 940 ltt -97

Våld, vilja, rikligt med vaselin och bra med grundfart löser det mesta.

199 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Ja, det var så sant, jag har glömt meddela här. Efter att jag hällt i någon lösning liknande k-sprit (som skall ta bort vatten i tanken) så går bilen perfekt igen. Antagligen kondens/vatten i tanken. Jag har kört cirka 100 mil sedan åtgärden utan att felet återkommit i alla fall.

Sök